Antreprenoriat: prima librărie online „discount concept" cu 10.000 de euro

Autor: Mirabela Tiron 19.10.2012

Timp de şapte ani a căutat soluţii pentru a aduce cât mai mulţi cititori în librăriile offline, pe rafturile cărora mii de cărţi aşteaptă zilnic să îşi găsească cumpărătorii. Ca un răspuns la întrebarea „cum să fac oamenii să intre în librării" a venit proiectul pe care l-a lansat recent, o librărie online, care funcţionează după conceptul de discount la preţuri timp de o zi pentru un anumit titlu de carte. Flaviu Pastor, fostul director de marketing şi de relaţii publice al lanţului de librării Diverta, şi Mihai Dascălu, cu experienţă profesională în mai multe bănci, au fondat compania pagini de carte şi au lansat librăria online cumparaocarte.ro.

"AM LANSAT PRIMA LIBRĂRIE ONLINE DISCOUNT CONCEPT CU SCOPUL DE-A FACILITA ŞI EXTINDE ACCESUL LA CARTE. Ne bazăm pe potenţialul de creştere al pieţei de comerţ online. Acest proiect este rezultatul studierii evoluţiei pieţei de carte din România din ultimii ani", spune Flaviu Pastor (30 de ani), care se ocupă de partea de marketing a businessului, în timp ce partenerul lui este responsabil de partea administrativă şi financiară. Flaviu Pastor a renunţat la funcţia pe care o avea în cadrul lanţului de librării al Diverta, deţinut de omul de afaceri Octavian Radu, după ce a decis să îşi facă propriul business.
Investiţia iniţială în această afacere nu a depăşit 10.000 de euro, cea mai mare parte a cheltuielilor fiind cu realizarea site-urilor şi cu logistica de început. Cei doi au încheiat contracte cu zece edituri de pe piaţa locală, pentru care vând cărţile. Profitul lor vine practic dintr-un comision practicat pentru intermedierea vânzărilor de carte.

Cei doi tineri antreprenori aşteaptă ca după primul an de funcţionare să vândă 100.000 de exemplare de cărţi şi să obţină o cifră de afaceri de peste 150.000 de euro. "Un titlu de carte va fi disponibil la vânzare o singură zi, cu reduceri între 40 şi 50% astfel încât să nu mai existe constrângerea de buget dacă ai cărţi preferate pe care vrei să le cumperi, însă preţul te-a împiedicat să o faci. Este o ofertă adresată în primul rând cititorilor pasionaţi, dar care poate lărgi accesul la carte în general" a spus Flaviu Pastor.

Vânzările online de cărţi sunt în creştere, multe librării încearcă să aducă clienţii pe site-urile proprii. Din ce în ce mai mulţi români au început să cumpere cărţi direct de pe internet. "Datorită caracteristicilor şi beneficiilor intrinsece ale mediului, e-tailul (retailul online) este mult mai capabil să stimuleze, prin reduceri şi promoţii, consumul de carte. În prezent, vânzările online de carte ajung la 10% din valoarea pieţei şi mizăm pe o creştere de cel puţin 30% în următorii doi ani", spune Flaviu Pastor. Conceptul care stă la baza librăriei online este acela de a încuraja cititorii să viziteze zilnic librăria prin reduceri de preţ de 40%-50% şi titluri din 25 de domenii diferite. În perioada 24-28 septembrie s-au vândut pachete tematice. Cărţile "Bucureştiul interbelic-Calea Victoriei" şi "România interbelică", s-au vândut la un preţ cu 50% mai mic decât cel al cărţilor de la raft, iar "România Regelui Carol I" s-a vândut cu 37,5 lei, tarif mai mic tot cu 50%. În oferta online mai intră beletristică, dar şi cărţi pentru copii sau de dezvoltare personală.

"Climatul economic curent este de aşa natură încât adaptarea modelelor de business, în online sau comerţul clasic de carte, este foarte importantă, creşterea fiind posibilă prin metode inovative de a stimula cititorii să cumpere. Credem că proiectul Cumparaocarte.ro va susţine în bună măsură strategiile de vânzare ale editurilor partenere din România, precum şi volumele de carte într-o piaţă uşor amorţită", a spus Mihai Dascălu, 29 de ani, cofondatorul cumparaocarte.ro.

Consumul de carte din România ne plasează pe ultimul loc în cadrul ţărilor din UE, având în vedere că un român cheltuieşte în medie 5-6 euro anual pe cărţi.

PIAŢA DE CARTE, INCLUSIV EDIŢIILE DE CHIOŞC (volumele vândute împreună cu anumite ziare şi reviste), a fost estimată în 2010 la aproximativ 112 milioane de euro, în scădere cu circa 15% comparativ cu 2009. Cele mai mari librării de pe piaţa românească sunt Diverta, Cărtureşti, Compania de Librării, librăriile Humanitas.

Cărţile vândute online au preţuri mai mici decât cele de la raft, date fiind costurile mai mici implicate. Din preţul unei cărţi de pe raftul unei librării, circa 20% reprezintă costurile de editare, între 15% şi 20% costurile cu hârtia şi tiparul, între 8% şi 12% reprezintă costurile cu drepturile de autor, iar rabatul comercial ajunge şi la 40%. Românii trebuie să plătească pentru o carte de doar două ori mai puţin decât francezii, deşi salariul minim pe economie este de de 8,7 ori mai mic decât cel din Franţa. Dar preţul unei cărţi este dependent şi de tirajul în care se publică: dacă în Franţa un tiraj mediu este de circa 8.000-10.000 exemplare, în România este de sub 2.000 de exemplare. Atragerea cititorilor în mediul online este o strategie din ce în ce mai folosită, în condiţiile în care anul trecut valoarea tranzacţiilor online prin Pay U a ajuns la 138,8 milioane de euro. În mediul online se vând atât cărţi, vacanţe, haine, dar şi pachete la spa şi saloane de înfrumuseţare. Piaţa tranzacţiilor online a crescut pe fondul apariţiei mai multor comercianţi online, de la 1.000 de magazine online în 2007 la 2.500 în prezent.