Doi producători alimentari din Ardeal caută profitul sigur la export: „Mergem la târguri în străinătate să devenim vizibili. Doar aşa putem semna contracte şi face profituri“
Producătorul de mezeluri Mariflor din Gherla, judeţul Cluj, şi procesatorul de miere Valea Barcăului din Valcău de Jos, judeţul Sălăj, două firme din industria alimentară de talie redusă, caută creşterea prin livrările în străinătate.
În timp ce producătorii mari de mâncare precum CrisTim, Agricola Bacău sau Boromir şi-au permis să îşi pună pe picioare departamente de export, pentru producătorii mici sau pentru cei de nivel mediu, una din puţinele soluţii pentru a ataca nişa exportului este participarea la târguri şi expoziţii în străinătate. În acest context, aceste două firme alături de alţi aproape 60 de producători români de mezeluri, apă minerală, panificaţie sau vin vor fi prezenţi săptămâna viitoare la târgul SIAL din Paris, cel mai mare eveniment de business pentru industria alimentară mondială din acest an.
Cresc exporturile preparatelor din carne
"Primele exporturi le-am făcut în 2007, moment în care am considerat că avem suficientă experienţă pentru a livra şi în străinătate. Primele pieţe pe care am intrat au fost cele din Spania şi Italia, unde am trimis produse pentru comunităţile de români prin intermediul angrosiştilor", spune Gabi Mureşan, director de vânzări al producătorului de mezeluri Mariflor, un jucător regional cu afaceri de 5 mil. euro în nord-vestul pieţei româneşti.
Acum, după cinci ani de la prima factură tăiată pentru o livrare în afara pieţei locale, producătorul, a ajuns să trimită pe cinci pieţe din vestul Europei circa 20% din producţie, adică exporturi de mai mult de 1 milion de euro la sfârşitul anului 2011.
Procentual, livrările în străinătate făcute de acest producător sunt similare cu cele ale unor mai procesatori de carne precum CrisTim sau Agricola Bacău.
Interesul jucătorilor din industria cărnii se vede şi în evoluţia exporturilor pe această linie.
Exporturile de preparate din carne au ajuns după prima jumătate a anului la valoarea de 34,8 milioane de euro, în creştere cu 21% faţă de perioada similară din 2011, potrivit datelor Ministerului Agriculturii (MADR).
Gabi Mureşan, directorul de vânzări al Mariflor, adaugă că miza participării la târgurile din străinătate sunt contractele semnate cu partenerii străini, cei care pot pune alimenele româneşti şi pe alte rafturi decât cele ale magazinelor din comunităţile de români plecaţi la muncă în vestul Europei.
"Am mai participat la un târg în acest an în Spania şi am avut multe contacte, câştigând doi clienţi noi acolo. În Paris avem acum un client şi sperăm să extidem şi cu alţii după acest târg".
Unde ajung exporturile de miere ale României
Tot în regiunea Ardealului, la 140 de kilometri de Gherla, în Valcău de Jos, o localitate mică din judeţul Sălaj, firma Valea Barcăului, care procesează miere, mizează tot pe afacerile din străinătate cu toate că a început să facă afaceri de numai un an.
"Până acum am făcut un singur export în Germania, în general străinii doresc materie primă iar firma noastră are produse cu valoare adăugată mare. În prezent pregătim un produs de lux mai special pe care îl vom vinde în străinătate", spune Alin Prunean, managerul firmei, cu afaceri estimate de 50.000 de euro.
Segmentul exportului reprezintă o linie importantă pentru producătorii locali având în vedere că în străinătate ajunge an de an aproximativ jumătate din producţie. Interesul pentru profiturile sigure obţinute din export a continuat să fie în creştere şi în acest an în condiţiile în care livrările în străinătate ale producătorilor de miere au ajuns să totalizeze 12 milioane de euro după prima jumătate a anului, cu 44% peste afacerile din aceeaşi perioadă a anului trecut, arată datele Ministerului Agriculturii.
Producătorii de alimente au prins gustul târgurilor În străinătate
Şaizeci de producători români din industria alimentară locală, printre care se numără companii mari precum CrisTim, Caroli Foods sau Romaqua Grup, producătorul brand-ului Borsec, vor fi prezenţi în această săptămână la SIAL Paris, cel mai mare târg de business al industriei alimentare mondiale din acest an. Pentru producătorii români de alimente prezenţa la târgurile de business dintre străinătate reprezintă una din principalele metode pentru intrarea pe pieţele externe. De altfel, livrările în străinătate au reprezentat pentru mulţi dintre aceşti producători o adevărată "barcă de salvare" în condiţiile în care consumul intern întârzie să dea semne de revenire chiar şi după trei ani consecutivi de declin.
"Evenimentul de la Paris are loc din doi în doi ani, iar în 2010 la acest târg au participat 19 producători. Acum producătorii se înghesuie pentru că România participă acum la târg într-un stand personalizat unitar al României, în cadrul căruia sunt strânse toate companiile locale", a explicat Ştefan Pădure, proprietar al firmei de consultanţă Smart Scop şi preşedinte al Asociaţiei pentru Promovarea Alimentului Românesc, organizaţie care reprezintă interesele a aproximativ jumătate din firmele prezente la târgul parizian.
Următorul târg la care vor urma să participe producătorii români din industria alimentară este The International Food&Drink Event, organizat în luna martie a anului viitor la Londra.