Cum au comentat consultanţii fiscali în ultimele luni noul sistem de plată a TVA la încasarea facturilor
Daniel Anghel, partener pe consultanţă fiscală la PwC România
-
Măsura amânării exigibilităţii plăţii TVA până la momentul încasării facturii este benefică pentru mediul de afaceri, deoarece va reprezenta o gură de aer pentru IMM-urile care se confruntă cu problema lichidităţii.
-
Această măsură ar putea uşura sarcina administrării fiscale, putând chiar conduce în mod indirect la reducerea evaziunii fiscale, pentru că le va permite inspectorilor fiscali să se concentreze pe zonele cu risc ridicat de evaziune fiscală.
-
Avantajul de cash flow de care vor beneficia companiile care vor aplica această măsură va fi folosit pentru noi investiţii, astfel banii se vor întoarce în economie, impulsionând circuitul comercial, deci pe termen mediu şi lung efectul va fi unul de creştere economică. Mai mult, măsura vizează şi realizarea interesului statului în ceea ce priveşte colectarea eficientă a taxei, întrucât TVA deductibilă devine exigibilă din momentul achitării facturilor.
-
O astfel de măsură va necesita ajustarea sistemelor interne de gestiune a contribuabililor, întrucât va fi nevoie de o evidenţă separată a facturilor emise vs. facturi încasate, date care va trebui comparate şi corelate lunar. Însă aceste costuri administrative sunt nesemnificative în comparaţie cu cele pe care le au companiile cu prefinanţarea TVA.
Pieter Wessel, partener taxe indirecte, Deloitte Tax
-
Taxa pe valoarea adăugată nu trebuie sa fie o povară pentru companii, ci ar trebui să fie în sarcina consumatorului final. Companiile trebuie să joace rolul unor intermediari ce facilitează plata TVA către autorităţile fiscale.
-
Plata TVA la încasarea facturilor aduce, în mod cert, anumite avantaje. Va conduce la îmbunătăţirea poziţiei de lichiditate a companiilor şi va rezolva unele probleme din industriile în care plăţile se fac cu întârziere. Spre exemplu, în industria farmaceutică plăţile de la farmacii către distribuitori şi până la producători se finalizează în unele cazuri şi în perioade mai mari de 200 de zile.
-
Pentru că nicio măsură nu are doar avantaje, plata TVA la încasarea facturilor are şi unele limitări sau dezavantaje.
-
Sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor va fi disponibil doar pentru companiile mici a căror cifră de afaceri anuală nu depăşeşte pragul de 500.000 de euro. Mai mult, acest prag ar putea conduce la unele probleme dacă sistemul nu va fi implementat corect. Dacă presupunem cazul în care un cumpărător nu aplică noua schemă de TVA, dar furnizorul o aplică. Astfel, prima companie va deduce TVA în orice moment (indiferent când se realizează plata), chiar dacă a doua companie încă nu a plătit taxa către autorităţile fiscale pentru că încă nu şi-a încasat factura.
-
Sistemul propus va creşte povara administrativă pentru contribuabili pentru că aceştia vor avea obligaţia să justifice plata facturilor în faţa autorităţilor fiscale pentru a obţine rambursarea TVA.
-
Sistemul de plată a TVA la încasarea facturilor nu este atât de simplu şi nici fără riscuri. Dacă nu va fi implementat corect, atunci sistemul ar putea creşte nivelul evaziunii fiscale, deşi riscul nu este substanţial. În plus, din perspectiva situaţiei bugetare, autorităţile ar putea înregistra, în special în primele luni de la implementarea sistemului, o diminuare a sumelor colectate la bugetul de stat.
-
Dacă măsura propusă va fi implementată corect, atunci companiile mici vor beneficia de un sistem în care nu vor mai avea "grija" TVA pentru facturile încasate cu întârziere sau chiar neîncasate, dar nici nu-şi vor mai putea deduce TVA fără a-şi onora obligaţiile de plată.
Arcadie Parfenie, manager, Departamentul de Asistenţă Fiscală, Ernst & Young
-
Regulile de TVA aplicabile în România sunt bazate pe directiva europeană şi trebuie menţionat că această măsură prevăzută şi de directivă poate fi aplicată începând cu anul următor.
-
Aplicarea TVA la momentul încasării facturii şi nu la emiterea acesteia pentru firmele care au o cifră de afaceri de până la 500.000 de euro este o măsură benefică pentru companii şi cu siguranţă va îmbunătăţi balanţa de plăţi a acestora.
-
Totuşi punerea în practică va atrage costuri suplimentare pentru contribuabili, trebuie să ne gândim aici la modificarea sistemul informatic şi a evidenţelor contabile pentru a urmări această nouă modalitate de plată a TVA.
Emilian Duca, director general la Tax & Business Solutions SRL
-
În realitate, sistemul amână plata TVA cu maxim 90 de zile (un avantaj de care persoanele cu cifra de afaceri sub 100.000 euro beneficiază deja prin declararea şi plata trimestrială a TVA) în timp ce dreptul de deducere este amânat până la momentul plăţii facturii (teoretic, nelimitat). Este evident că nu poţi achita furnizorii dacă nu încasezi banii de la clienţi, aşa că argumentul combaterii indisciplinei financiare prin acest sistem nu pare credibil.
-
Timpul necesar adaptării sistemelor informatice este destul de mare (în special pentru sistemele de gestiune a întreprinderii - ERP - de mari dimensiuni).
-
Verificarea TVA poate deveni o "misiune imposibilă" pentru inspectorii fiscali. Dacă verificările de acum durează luni de zile, ne putem aştepta cel puţin la o dublare a duratei inspecţiilor în cazul rambursărilor de TVA.