Idee de business - cum să nu greşeşti când faci un cadou

Autor: Razvan Muresan 26.10.2012

După ce a văzut că piaţa auto nu-şi mai opreşte căderea, antreprenorul piteştean Tiberiu Breazu a decis să înceapă o afacere nouă. A ales o nişă unde nu are deocamdată concurent şi pe care o vede în trei ani mai mare de un milion de euro.

DUPĂ CE A ÎNCEPUT SĂ ÎNVEŢE ŞTIINŢE ECONOMICE LA BUCUREŞTI, Tibi Breazu a ajuns să stea cinci ani la Paris. I s-a părut că anul în care plecase cu bursă Erasmus nu i-a fost suficient pentru a învăţa destul. Acolo a absolvit o şcoală privată de comerţ, a lucrat în departamentul de operaţiuni internaţionale al Renault şi într-o firmă de comerţ internaţional cu piese auto. "Când m-am întors în ţară era un vid. Băncile începeau să dea credite, deci era firesc să urmeze un boom", spune Breazu, argumentând că ştia de la început că nu va rămâne în Franţa, deci întoarcerea în România, din 2004, era prevăzută de la început. Mizând pe cunoştinţele acumulate în Hexagon, a decis fără să stea pe gânduri să investească în piaţa auto - "o decizie logică, dar şi pentru că mi-a plăcut domeniul".

Avea 25 de ani când a început să vândă maşini Toyota, iar de la un parter de bloc a ajuns să deţină două showroomuri în Piteşti şi Râmnicu Vâlcea. "2006, 2007, 2008 au fost incredibili", îşi aminteşte Breazu, făcând referire la cele 600 de unităţi vândute anual în anii de boom. Acum se află la o cincime faţă de nivelul de atunci şi explică faptul că şi astăzi se pare "puţin şocant", mai ales că nu se gândea vreodată la o astfel de scădere.

IDEEA DESCHIDERII UNUI BUSINESS NOU I-A VENIT ÎNCĂ DIN VREMEA CÂND STUDIA ÎN FRANŢA, loc în care încă mai merge de câteva ori pe an, după ce a observat un obicei bine imprimat în rândul clasei de mijloc. Mai exact, e vorba de o broşură oferită drept cadou, de unde cel care o primeşte poate să-şi aleagă o experienţă din zeci de opţiuni.

După ce se hotărăşte, el rezervă şi plăteşte cu voucherul inclus în pachet, care acoperă integral orice activitate inclusă. Spre exemplu, broşura Sport to Enjoy îi oferă posibilitatea celui care o primeşte să aleagă între echitaţie, zbor cu avionul, karting, trekking, escaladă, paintball, tiroliană, tenis, tir cu arcul sau cu puşca ori scufundări, tocmai pentru că, după cum explică antreprenorul, "oferi o experienţă cadou şi nu ai cum să greşeşti". Preţurile variază de la 30 la 100 de euro, deci similar bugetului cheltuit de regulă pentru achiziţionarea unui cadou. "Noul business vrea să fie o completare pentru scăderile din auto, dar şi o diversificare a domeniilor în care activez", spune Breazu, care punctează şi schimbarea de strategie a Originalo - de la o afacere strict online la una mai apropiată de consumator. De aceea, dincolo de originalo.ro, produsele se distribuie şi în reţeaua de magazine Diverta, iar în curând vor ajunge şi pe Calea Victoriei, dar şi în alte reţele de magazine. "În auto, nici jumătate din dealeri nu mai fac profit, iar cei care au credite mai mari de un milion de euro gâfâie rău de tot. Dacă rămâneam la 600 de unităţi vândute pe an, lansam acest nou business de două ori mai repede şi cu un buget de două ori mai mare."

Fără să aibă presiunea băncilor pe cap, Breazu a pornit noua afacere cu un buget de 70.000 de euro, însă suma va creşte considerabil pe măsură ce începe promovarea. Proiectul a fost creionat în martie 2011, iar durata mare până la punerea pe piaţă se leagă de găsirea partenerilor de afaceri care să umple paginile broşurilor şi, deci, să ofere cadourile clienţilor. "La început a fost foarte complicat pentru că nu exista nimic concret, ci doar ideea şi a trebuit să aibă foarte multă încredere în noi, mai ales că tot ce puteam era să le spunem poveşti frumoase", explică antreprenorul, care remarcă şi schimbările apărute, respectiv trecerea de la simplă încredere la un parteneriat de afaceri.

Dincolo de dificultatea de a-i convinge, a fost la fel de greu şi să evaluze furnizorii de servicii ca să se asigure că pot presta serviciul promis - "altfel, te poţi pomeni că întinzi voucherul la recepţie şi nimeni nu ştie ce e cu el". Breazu spune că firmele apărute în broşuri au parte de vizibilitate, dat fiind tirajul de zeci de mii de bucăţi ţintit, dar şi de clienţi cărora să le vândă serviciile. În cele trei luni de când au ieşit pe piaţă, spa-urile sunt până în prezent cele mai cumpărate, o primă explicaţie fiind că broşurile ar fi preferate de femei.

DINCOLO DE SEGMENTUL DE RETAIL, Breazu ţinteşte şi companiile pentru a le vinde pachete-cadou - "aici poate fi cheia" -, iar aşteptările se leagă mai mult de firme decât de persoane fizice - "ne aşteptăm să vindem câteva sute de unităţi până la finalul anului pentru că durează ceva timp să educi clientul obişnuit şi să-l faci să înţeleagă". În România, publicul-ţintă e tocmai clientul din multinaţională, deci prin atacarea corporaţiilor pentru a vinde pachete de zeci sau sute de bucăţi, compania va ajunge şi la angajaţii lor, beneficiarii cadoului.

Bugetul de promovare se situează la circa 10% din cifra de afaceri, iar estimarea veniturilor pentru primele şase luni este de 25.000 de euro. Afacerea va ajunge pe break-even în 2014, iar potrivit managerului marjele de profit nu depăşesc 10% - "volumele mari vor veni abia după un an, ceea ce înseamnă câteva mii de pachete". Îşi petrece două zile pe săptămână în noul business, în timp ce în celălalt se ocupă de maşini. "Vrem ca în cinci ani, când te gândeşti să faci un cadou să fim primii în mintea clienţilor", declară Breazu, explicând că e o piaţă pe care pot activa cel mult trei concurenţi importanţi, cum e şi cazul Franţei. "Contează şi felul în care vor presta servicii ceilalţi pentru că de toţi jucătorii va depinde dacă noul tip de cadou va intra sau nu în viaţa de zi cu zi a tuturor."