În vreme de criză, Wave Division şi-a dublat afacerile, ajungând anul trecut la 4,8 milioane euro

Autor: Andreea Mindrila 28.10.2012

Al Kamara (44 ani), fondator şi CEO al agenţiei de BTL Wave Division cu afaceri de 4,8 milioane euro anul trecut, spune că pentru 2013 estimează o creştere a cifrei de afaceri de 20%-30% ca urmare a investiţiilor şi parteneriatelor încheiate în acest an, când au fost lansate servicii noi de shopper marketing (activitate care presupune îmbunătăţirea procesului de cumpărare prin toate acţiunile, serviciile, proiectele realizate de agenţie direct în magazine n. red) şi events management (organizare de evenimente, târguri, expoziţii n.red).

Wave Division a înregistrat în perioada 2009 – 2011, când economia locală a fost afectată de criza economică, o dublare a cifrei de afaceri, de la circa 10 milioane lei în 2009 la 20 mil. lei (4,8 mil. euro) în 2011, potrivit informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe.

Focus pe lansarea de servicii

“În contextul în care marketerii au nevoie de rezultate măsurabile şi ROI (return of investment) şi comunicarea brand-consumator a devenit o prioritate în orice strategie de marketing, este normal ca cifra noastră de afaceri să crească, deoarece noi oferim exact tipul de servicii care satisfac aceste cerinţe. Mai mult decât atât, noi nu am stagnat ca şi portofoliu de soluţii de marketing”, spune el.
Kamara explică dublarea business-ului prin faptul că au venit în întâmpinarea pieţei de profil cu servicii noi şi cu proiecte, programe de promovare centrate pe preferinţele specifice ale consumatorilor şi pe nevoile de comunicare ale producătorilor.

În curând Wave Division va lansa un nou serviciu, respectiv cel de digital couponing.

“Platforma de digital couponing urmează să fie lansată spre sfârşitul lunii noiembrie. Acest serviciu este unul în premieră în România, fiind diferit de cel de collective buying (unde consumatorul plăteşte o taxă pentru a avea acces la o reducere semnificativă la un produs sau serviciu). Consumatorii vor putea accesa în mod gratuit, prin intermediul site-ului ce va fi lansat în curând, reducerile pe care le vor oferi producătorii pentru brandurile prezente în comerţul modern”.

Kamara explică faptul că aceste cupoane vor fi printate de consumatori înainte de a merge la cumpărături, apoi înmânate casierelor din magazine, pentru a fi scanate şi aplicate ca şi discounturi la produsele cumpărate.

Acest sistem este folosit în SUA şi în Europa, iar CEO-ul agenţiei spune că decizia lansării pe piaţa locală a acestei modalităţi de acces la promoţii a avut la bază două motive, respectiv contextul economic ce a determinat reducerea bugetelor de cumpărături ale românilor şi oferirea de soluţii alternative de promovare la raft pentru marketeri.
În perioada 2009-2011, pe plan local consumul a înregistrat un declin cumulat de circa 20%, totuşi primele semne bune au apărut în prima jumătate a acestui an, când a avansat cu peste 4%.

De la abordare mass market la abordare targetată

Al Kamara este de părere că în ultimii patru ani marketerii au căutat soluţii noi de comunicare BTL, schimbând abordarea mass market cu o abordare directă, targetată şi măsurabilă.

“Campaniile BTL actuale abordează consumatorul ca individ, se centrează pe nevoile şi preferintele sale, determină o acţiune din partea consumatorului stabilindu-se astfel o relaţie one-to-one între consumator şi brand”.

În privinţa valorii la care este evaluată piaţa locală de BTL, Kamara spune că deşi de-a lungul timpului au existat estimări “de genul a 100 sau 200 milioane euro pe an”, el consideră că orice estimare este nefondată cât timp nu există instrumente de măsurare a acestei pieţe.

“Complexitatea măsurării valorii pieţei de BTL rezultă, pe de o parte, din faptul că în relaţionarea one-to-one brand-consumator, canalele de comunicare abordate sunt multiple(...), iar pe de altă parte, bugetele marketerilor se schimbă de la un an la altul pe fundalul crizei economice, ceea ce îngreunează şi mai mult posibilitatea măsurării pieţei de BTL”.

Care sunt preţurile în BTL?

Proiectele de BTL sunt foarte diferite din punct de vedere al complexităţii, spune şeful Wave Division, şi implicit bugetele pentru acestea variază foarte mult.

“În ultimii doi ani am observat că atât pentru activităţile in-store (în magazin) cât şi pentru evenimente, valoarea medie alocată pe proiect a scăzut. Cu toate acestea avem proiecte de 5 000 euro, de 30.000 euro, chiar şi de 100.000 euro - dar încă o dată, bugetele alocate per proiect variază în funcţie de mecanismul campaniei, de categoria din care face parte produsul promovat, de obiectivele de campanie, de brand”. Portofoliul Wave Division a inclus de-a lungul timpului companii naţionale şi multinaţionale, printre care se numără P&G, Danone, Unilever România, L’Oreal, McDonald’s, Real - Hypermarket România, Reckitt Benckiser, Samsung, iar în ultimul timp s-au adăugat şi Mega Image, Heineken, Prodal, Lidl şi Hochland.

Agenţia este prezentă pe piaţă din 2000, serviciile oferite iniţial fiind cele de in-store. În prezent agenţia este prezentă la nivel naţional, având o reţea dezvoltată în 72 de oraşe şi o echipă formată din 142 de persoane.
“În ultimul an echipa Wave Divison a crescut şi continuă să se extindă ca urmare de dezvoltării agenţiei şi a specializării pe noile servicii lansate”.

Al Kamara spune că în acest an un obiectiv complementar a fost completarea echipei de management pentru fiecare serviciu nou lansat. Astfel, Bogdana Baltasiu conduce diviziile de digital couponing şi de shopper marketing, Costin Buta este responsabil pentru divizia de events management şi Ane - Marina Vasile se ocupă de activităţile de marketing şi comunicare ale agenţiei.
Al Kamara, născut în Liberia în 1968, este un antreprenor cu o experienţă de peste 18 ani în administrarea afacerilor, fuziuni şi achiziţii, vânzări şi marketing.

Înainte de antreprenoriat el a lucrat ca director executiv în multinaţionale prezente pe piaţa românească: Bel Pagette, Mobifon (în prezent Vodafone) şi Exact Software. În 1996 a absolvit un master în administrarea afacerilor în cadrul ASE Bucureşti, având şi studii la High School of Commerce din Ottawa, Canada.