30.000 de români lucrează în centrele de suport şi outsourcing în multinaţionalele locale, iar numărul acestora creşte anual cu 10-20%

Autor: Adelina Mihai 29.10.2012

Peste 30.000 de români s-au angajat în ultimii ani în centrele de servicii şi de business process outsourcing (BPO - externalizare a proceselor de business) ale unor multinaţionale precum HP, Wipro, Genpact, Oracle, WNS sau Microsoft, aceştia fiind şi cei mai dinamici angajatori ai crizei.

Din 2008 şi până în prezent marile centre de "shared services", BPO sau cercetare-dezvoltare de pe piaţa locală au creat peste 11.000 de noi locuri de muncă, în contextul în care de pe piaţa muncii au dispărut în această perioadă peste 600.000 de salariaţi.

"Piaţa locală are un potenţial foarte mare de dezvoltare, estimăm că numărul de angajaţi din industrie ar putea creşte cu 10- 20% pe an, în aceeaşi proporţie cu care a crescut în ultimii ani", este de părere Alexander Weigl, managing director al HP

GeBOC (Global eBusiness Operation Centre) România, centrul de consultanţă şi servicii IT din Bucureşti al companiei americane Hewlett-Packard, care are peste 3.100 de angajaţi pe piaţa locală.

Weigl, care conduce din vara lui 2010 operaţiunile centrului HP pe plan local, este preşedintele Asociaţiei Liderilor din Domeniul Serviciilor pentru Afaceri din România (ABSL), înfiinţată cu scopul de a creşte vizibilitatea acestor centre de servicii, pentru a atrage candidaţi calificaţi în acest domeniu şi pentru îmbunătăţirea programelor universitare, precum şi pentru o îmbună­tăţire a colaborării cu autorităţile.

Până în prezent, din rândul membrilor ABSL fac parte companii precum Genpact, HP, Microsoft, Office Depot, Oracle, Petrom, Wipro şi WNS.

"Am înfiinţat această asociaţie pentru că ne dorim ca industria noastră să fie mai bine reprezentată şi mai bine definită. Estimăm că, de exemplu, în industrie ar lucra 30.000 - 40.000 de angajaţi, însă nu avem o statistică oficială, exactă. Mai mult, nu avem nici măcar un cod CAEN, suntem nevoiţi să ne înregistrăm companiile sub alte forme, cum sunt cele de servicii IT. Deşi legislaţia muncii s-a modificat, Codul muncii nu s-a aliniat cerinţelor noastre, cu toate că avem o industrie orientată către oameni, în care cel mai valoros activ este reprezentat de oameni. Vrem să căpătăm o definiţie, să fim mai bine organizaţi", a spus Vivek Bakshi, executivul indian care locuieşte de mai bine de cinci ani în România şi care conduce operaţiunile locale şi cele din Europa ale furnizorului de servicii de tip BPO Wipro.

În prezent, Wipro are peste 1.000 de angajaţi (aproape 600 în Timişoara şi restul în Bucureşti) şi continuă angajările.

"Dacă în Timişoara sunt foarte mulţi oameni buni în finanţe şi contabilitate, în Bucureşti sunt foarte mulţi oameni buni pe partea tehnică. Cel mai greu găsim candidaţi specializaţi în tehnologiile Six Sigma, motiv pentru care am adus specialişti din străinătate care să dezvolte forţa de muncă locală şi în domeniul risk managementului", a mai spus Bakshi.

Cel mai mare furnizor local de servicii de tip BPO de pe plan local rămâne Genpact, care are peste 600 de angajaţi în Cluj şi peste 1.200 în Bucureşti.

"Facem în mod constant noi angajări şi rămânem unul dintre cei mai activi angajatori din economie. Probabil că numărul angajărilor ajunge la 60 de persoane lunar, însă nu pot spune câte dintre acestea reprezintă noi angajări şi câte sunt înlocuiri", a spus Daniela Vasilescu, vicepreşedinte de operaţiuni în cadrul Genpact, o companie care deserveşte clienţi oferind servicii în 14 limbi străine, dintre care cele mai "exotice" sunt cele nordice sau greaca şi turca.

În opinia lui Vivek Bakshi de la Wipro, România poate deveni un "hub" la nivel european în domeniul serviciilor, chiar dacă piaţa poloneză este mai matură, având deja 80.000 de angajaţi în acest sector. "Principalul avantaj al României este reprezentat de faptul că foarte mulţi români vorbesc limbi străine diferite. Cu puţin ajutor din parte autorităţilor pentru dezvoltarea mediului de afaceri, România nu mai are niciun motiv să nu fie numărul 1 în Europa în materie de servicii de externalizare", mai spune Bakshi, care conduce operaţiunile Wipro în România, Polonia şi Irlanda, unde compania are peste 2.000 de angajaţi (dintre care mai bine de jumătate sunt în România). Unul dintre principalele obiective ale asociaţiei fondate de oamenii de afaceri care conduc operaţiunile locale ale centrelor de servicii este îmbunătăţirea programei universitare în aşa fel încât forţa de muncă care iese de pe băncile facultăţilor să fie mult mai bine pregătită.

"Există o deschidere foarte mare din partea universităţilor pentru îmbunătăţirea curriculei şi a laboratoarelor. Vrem să ne implicăm pentru a-i ajuta pe tineri să devină mai «angajabili» la finalizarea studiilor şi să aibă un job imediat după absolvirea facultăţii", a spus Florin Grama, site, group & business manager commercial technical services, Customer Services & Support în cadrul Microsoft România.

Salariile angajaţilor din industria serviciilor pentru afaceri încep de la 300-400 de euro net lunar şi pot depăşi cu uşurinţă 1.000 de euro, în cazul în care angajaţii cunosc limbi străine "exotice" pe lângă engleză.