Miron, Ropharma: Multe farmacii independente au probleme. Anul viitor preluăm cel puţin zece
Omul de afaceri Mihai Miron, care controlează afacerea Ropharma cu activitate de retail (farmacii), distribuţie şi producţie de medicamente, spune că bugetul pentru anul 2013 urmează să fie gata la finalul lunii noiembrie, iar creşterea minimă pe care o aşteaptă este de 10%.
Ropharma a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 385,16 mil. lei (90,8 mil. euro) şi un profit net de 10,6 mil. lei (2,5 mil. euro). Anul acesta compania va avea o creştere de aproximativ 12% a businessului, astfel că rulajul s-ar putea ridica la 431 mil. lei în 2012. Miron spune că este "aproape de ţinta iniţială", care prevedea o creştere a vânzărilor cu 15% în acest an.
"Depindem foarte mult de legea sănătăţii, dacă va intra sau nu în vigoare, şi sperăm să crească şi alocările pentru sănătate şi să ajungă la 6% din PIB. Una dintre cele mai mari probleme cu care ne confruntăm se referă la plăţile întârziate, care nu duc la nimic bun", a spus Mihai Miron pentru ZF.
În legătură cu evoluţia cursului de schimb folosit la bugetul pentru anul viitor, omul de afaceri spune că ia în calcul predicţiile analiştilor financiari care arată o depreciere a leului de maximum 5%.
"Este loc de creştere în industria de sănătate deoarece consumul de medicamente şi cheltuielile alocate sănătăţii sunt sub media zonei", a mai spus Miron.
Absoarbe farmacii independente
Ropharma operează o reţea de 123 de farmacii, iar anul acesta a preluat nouă unităţi în urma unor operaţiuni de fuziune prin absorbţie. "În 2013 vom avea atât o creştere organică, cât şi o creştere prin achiziţii. Vom prelua cel puţin 10 farmacii. Există multe farmacii independente care au probleme", a mai spus Miron.
Ropharma are şi activitate de distribuţie, dar şi de producţie. Pe acest ultim segment, compania deţine o unitate la Târgu-Mureş, dar şi una în Republica Moldova. Potrivit datelor de pe site-ul propriu, brandurile din portofoliu sunt Activit, Antigast şi Septogal, toate suplimente alimentare.
"În Republica Moldova ritmul de creştere este mai mare ca în România, între 15 şi 20%, controlul preţului nu este atât de strict, iar profitul este mai bun. Vrem să extindem la Chişinău, dar şi la Târgu-Mureş", a mai spus Miron.
El este unul dintre cei mai vechi investitori din domeniul privat de sănătate. Primul său proiect - Europharm - a fost vândut către britanicii de la GlaxoSmithKline în mai multe etape la începutul anilor 2000. Revenirea în business s-a produs odată cu Ropharma, care a ajuns în topul celor mai mari reţele de farmacii.
Dacă în cazul Europharm, coloana vertebrală a fost reprezentată de producţie, acum retailul este segmentul pe care Miron vrea să-şi dezvolte businessul.
Spitalul din Braşov încă nu a ajuns la break-even
Medicamentele nu sunt singurul domeniu în care Miron se implică. Împreună cu alţi parteneri, omul de afaceri are acţiuni la spitalul Sf. Constantin din Braşov, unitate cu 133 de paturi şi care a necesitat fonduri de 20 mil. euro.
Partenerii lui în afacerea Teo Health, firma care operează spitalul Sf. Constantin, sunt Firu Floriean (fost vicepreşedinte al SIF Transilvania) şi Teodorescu Constantin. La Braşov există de altfel un campus medical, o parte din acest campus fiind dezvoltat în parteneriat cu operatorul de servicii medicale private Regina Maria, controlat de fondul de investiţii Advent Internaţional.
"Există o evoluţie pozitivă (a încasărilor - n. red.), dar încă nu am ajuns la break-even. Ne apropiem", a mai spus Miron. Despre Braşov, unde există patru spitale private, Miron spune că
este al doilea pol pentru medicina privată după Bucureşti, iar specialităţile pe care fiecare dintre aceste spitale se axează sunt complementare.
Pe segmentul de farmacii, reţeaua lui Miron concurează cu Sensiblu, Catena, Dona, Help Net, Centrofarm şi altele. În distribuţie, concurenţii Ropharma sunt Mediplus, Farmexpert, Polisano, Europharm, Fildas, Farmexim, ADM Farm.
Cei mai mari producători locali sunt Terapia Ranbaxy, Europharm, Sandoz, Zentiva, Antibiotice, pe piaţă existând şi alte companii.
Piaţa de medicamente a atins anul trecut 2,55 mld. euro, în creştere cu 11,5% comparativ cu 2010, arată datele companiei de analiză şi cercetare de piaţă Cegedim.