Turcii de la Rulmenţi Bârlad ţintesc să ajungă la vânzări de un miliard de dolari în zece ani

Autor: Adrian Cojocar 05.11.2012

Rulmenţii produşi sub brand-ul URB ar putea ajunge la o cotă de piaţă de 1% din producţia mondială în zece ani, faţă de 0,17% în prezent, spun reprezentanţii grupului turcesc Kombassan, care controlează Rulmenţi Bârlad. Ei produc deja rulmenţi marca URB în Ungaria, Turcia, iar în prezent construiesc o fabrică în India. Deşi piaţa este în dificultate în prezent, turcii estimează că de anul viitor aceasta îşi va reveni.

 

Harun Adiguzel, directorul general al grupului URB, a cărui companie fanion este Rulmenţi Bârlad (RBL), spune că începând din primăvară s-a resimţit o reducere a cererii de rulmenţi, dar se aşteaptă ca piaţa să revină pe creştere începând de anul viitor."Credem că situaţia de stagnare va continua să se menţină şi pe parcursul primei jumătăţi a anului viitor, însă din informaţiile pe care le avem şi pe care le primim de la clienţi situaţia va începe să se îmbunătăţească din a doua parte a anului 2013, iar în 2014 ne aşteptăm la o accelerare a creşterii. În India s-au văzut mai puternic efectele crizei, dar s-au aşezat şi acolo lucrurile şi suntem optimişti pentru viitor", spune Adiguzel.

În anul 2000 Fondul Proprietăţii de Stat a vândut Rulmenţi Bârlad către turcii de la Kombassan într-o tranzacţie de 31,4 mil. dolari care includea şi investiţi­ile totale pe care aceştia s-au angajat să le realizeze în societate. La acel moment compania avea datorii de peste 60 mil. dolari şi înregistra pierderi anuale de circa 19 mil. dolari. De atunci şi până în prezent turcii au investit circa 120 mil. dolari în compania românească şi îşi evaluează propria afacere la 300 mil. dolari după ce au extins activitatea acesteia cu unităţi de producţie în Ungaria şi Turcia, iar anul viitor se va adăuga o nouă unitate de producţie în India în urma unei investiţii de 10 mil. dolari. Fabricile sunt reunite sub umbrela URB Group. Anul trecut Rulmenţi Bârlad a avut o cifră de afaceri de 261 mil. lei (circa 85,8 mil. dolari), iar împreună cu fabricile din Ungaria, Turcia şi alte participaţii pe care compania românească le mai deţine grupul URB a ajuns în 2011 la afaceri de 200 mil. dolari. Marca de rulmenţi românească este a şaptea cea mai cunoscută la nivel mondial, spun reprezentanţii companiei. Pentru anul viitor conducerea estimează că businessul din România va urca cu 10%, iar la finele anului 2014 prognozează că grupul va ajunge la afaceri de 275 mil. dolari.

"Este un mic declin în piaţă care continuă, dar am reuşit să ne valorificăm stocurile mai bine. Practic, anul acesta realizăm aceeaşi cifră de afaceri cu un profit un pic mai mare pentru că am luat măsuri de reducere a costurilor. Am îmbunătăţit procesele tehnologice şi am crescut productivitatea, am realizat automatizări şi grupări de procese, investiţii în tehnologii noi care sunt mai eficiente", a declarat Ion Teracoasă, directorul general adjunct al Rulmenţi Bârlad. Ismail Hakki Tuyun, directorul financiar al grupului URB, estimează că firma românească va înregistra în acest an un profit în creştere, de circa 7 mil. dolari faţă de un rezultat de aproximativ 6,2 mil. dolari consemnat anul trecut în condiţiile menţinerii cifrei de afaceri. Turcii au planuri ambiţioase şi vor ca în următorii 10 ani să deţină prin compania românească 1% din piaţa de rulmenţi la nivel mondial faţă de 0,17% cât deţin în prezent şi să atingă o cifră de afaceri de un miliard de dolari, de cinci ori mai mult decât în prezent. "Ne orientăm spre piaţa asiatică pentru că este o piaţă mare, spre Turcia şi dorim să avem unităţi de producţie şi în câteva ţări din Europa de Est", a precizat Tuyun.

Rulmenţi Bârlad este unul dintre exportatorii importanţi la nivel local, ocupând locul 117 în topul exportatorilor români în condiţiile în care circa 95% din producţie se îndreaptă către export. Fabrica de la Bârlad are în prezent o producţie de 32 de tone de produse forjate pe zi şi o capacitate de 60 - 65 de tone/zi. Producţia fabricii s-a reorientat în ultimii ani spre cea de rulmenţi mai complecşi şi de dimensiune mai mare din cauza concurenţei producătorilor chinezi. Circa 40% din producţie reprezintă în prezent rulmenţi cu role cilindrice, 35% rulmenţi cu role sferice şi restul rulmenţi radiali şi axiali cu bile. "Bârlad a fost o locaţie specială pentru fabricarea rulmenţilor radiali cu bile care erau de ordinul milioanelor. Din 2009 fabricaţia acestora a fost stopată şi producţia reorganizată. Avem încă capacităţi, dar producem numai rulmenţi speciali. Renunţarea la acest tip de rulment s-a făcut din două motive, unul fiind concurenţa neloială făcută de companiile chineze cu preţuri foarte mici şi al doilea Kombassan a investit în construcţia unei fabrici în Turcia care face o parte din aceşti rulmenţi cu bile", a precizat Teracoasă.

Compania a încheiat de curând un parteneriat cu nemţii de la Bosch şi spun că valoarea contractului ar putea ajunge la 10 milioane de dolari în următorii patru ani. Cel mai mare client al companiei este firma americană ADI Bearings, care generează o treime din vânzări, folosite în principal pentru echipamente de extracţie a petrolului şi gazelor.