Sorana Georgia, singura româncă CEO din comerţul modern:Mulţi sunt manageri, dar puţini sunt lideri. Important e să aibă răbdarea de a învăţa

Autor: Cristina Roşca 06.11.2012

Sorana Georgia, 48 de ani, a fost numită în vara anului trecut la conducerea lanţului de supermarketuri Billa şi a devenit astfel singura româncă aflată la conducerea unui jucător din comerţul modern local.

Legătura dintre Sorana Georgia şi comerţ a în­ce­put însă în urmă cu aproa­pe 15 ani, când a pre­luat funcţia de director de ma­ga­zin la Metro Cash&Carry Ro­mânia, la scurt timp după ce compania a intrat pe piaţa lo­cală şi a început să scrie isto­ria comerţului mo­dern local.

Timp de un deceniu după aceea a ră­mas în cadrul grupului german, ocu­pând po­ziţii de middle şi top ma­nage­ment atât în ca­drul real, – divizia de hiper­marketuri -, cât şi în cadrul Metro Cash & Carry în mai multe ţări din regiune.

Cea mai lungă experienţă în exte­riorul României a fost în Polonia, unde a stat în to­tal şase ani, împărţiţi în trei etape. „Am lucrat atât în cadrul Makro – divizia lor de cash&carry –, cât şi în cadrul real,-. Cea mai importantă responsabilitate în Polonia a fost aceea de a conduce 50 de hipermarketuri din poziţia de director de operaţiuni.“

Anii petrecuţi în Polonia au determinat-o pe Sorana Georgia să înveţe poloneza pentru a se înţelege cu angajaţii din magazine şi pentru a par­­curge fără probleme statul cu o suprafaţă de peste 300.000 de kilometri pătraţi (aproape o da­­tă şi jumătate cât suprafaţa României). Şi as­tăzi, la fel ca atunci, bate cu maşina ţara în lung şi-n lat şi vizitează magazinele Billa, pen­tru că aşa ia cel mai bine pulsul busines­su­lui. Carie­ra Soranei Georgia nu se lea­gă însă doar de retail.

Începuturile carierei

„Povestea carierei mele începe cu trei ani de inginerie. Primul meu job a fost de inginer în cadrul MEFIN Sinaia. Apoi, am înfiinţat o fir­mă în familie, com­panie care mai există şi astăzi şi este condusă de asociaţii mei. Urmă­to­rul pas a fost angajarea în cadrul METRO Group, unde am rămas timp de 12 ani“, povesteşte Sorana Georgia.

De-a lun­gul tim­pului a urcat pe scara ie­­rar­hică de la di­rec­tor de magazin la director re­­gional, manager de proiect şi ulterior director de operaţiuni.

Cea mai dificilă decizie

Cea mai dificilă decizie din cariera sa a fost aceea de a accepta să lucreze în străi­nă­tate. În Po­­lonia, în tim­pul mandatului din cadrul real,- avea în subordine 50 de hiper­marketuri şi circa 15.000 de oameni. „Aveam câţiva pri­e­teni de nă­dej­de şi pentru a mă întelege cu oamenii a tre­­­buit să învăţ poloneza pe care acum o vor­besc destul de bine.“

Legăturile Soranei Georgia cu retailul au în­ce­­put întâm­plă­tor, „deoarce cineva a aplicat pen­­tru mine pentru o poziţie în cadrul Metro. Am aflat cu uimire că sunt invitată la un inter­viu“, îşi aminteşte ea astăzi.

Uitându-se acum în urmă spune că în ca­rie­­­ra sa de mai bine de două decenii cel mai im­por­tant moment a fost numirea în funcţia de di­­rec­­­tor operaţional al Metro Cash&Carry. A fost pri­ma poziţie de membru de board într-o mul­ti­­naţională, la momentul res­pec­tiv, la fel ca şi as­tăzi, una dintre cele mai mari companii din România.

Sorana Georgia spune că „orien­tarea către cli­enţi, curajul, spiritul analitic şi faptul că ştia mai multe limbi străine au fost principalele sale atuuri în carieră“.

Ca manager ea ex­plică însă că ai nevoie să cunoşti în profun­zime do­me­niul, să fii perse­ve­rent şi curajos şi nu în ulti­mul rând ai nevoie de calităţi de li­der. „Mana­geri sunt mulţi, însă li­deri sunt puţini.“

Unde studiile se intersectează cu cariera

Deşi a studiat ingi­nerie la facultate (studi­ile postuniver­sitare au fost cu specializarea busi­ness), drumul şcolii s-a intersectat prea puţin cu cel al carierei, ajungând să lucreze majo­rita­tea tim­pului în comerţ. Românca spune că stu­diile au ajutat-o să înveţe unde trebuie să caute infor­ma­ţiile, însă cea mai bună şcoală a fost fie­care job în parte.

„Mi-am început «şcoala» de store-manager pu­nând etichete, făcând recepţii de marfă, sor­tând marfă la legume-fructe. Toate acestea după o experienţă antreprenorială de succes într-o fir­mă mică, în care m-am ocupat de toa­te, îm­pre­ună cu partenerii mei. Eram responsabilă de im­port, distribuţie, resurse umane, dezvoltare.“

Uitându-se în urmă, Sorana Geor­gia spune că dacă ar fi să dea sfaturi unor tineri care îşi do­resc o carieră în retail, dar nu numai, acela ar fi să îşi cunoască şi să îşi respecte clienţii şi echipa.

„Ei sunt cei care îţi pot aduce succesul. Pent­ru manageri este impor­tant să aibă răb­da­rea de a învăţa şi curajul de a lupta. De aseme­nea, este important să ai o echipă de manage­ment bună şi stabilă.“ În prezent ea are şapte ma­nageri în subordine.

Atunci când nu munceşte citeşte cărţi de spe­­cia­litate, majoritatea în engleză. „Totuşi, nu citesc suficient de mult.“

Dacă ar fi să re­co­­­man­de însă o carte, aceasta ar fi „Leadership“ a lui Rudolph W. Giuliani. „Alte hobby-uri ar fi schiul, tenisul, iah­tingul, dar şi muzica clasică, opera şi baletul. Cel mai important «hobby» este petrecerea timpului cu familia mea.“

 

Sorana Georgia

 mai 2011 – prezent

Ocupă funcţia de director general al lanţului de supermarketuri Billa România.

 mai 2010 – mai 2011

A condus reţeaua de parfumerii Marionnaud.

 1997-2008

A lucrat în cadrul grupului german Metro (real,- şi Metro Cash&Carry) în România, Republica Moldova, Bulgaria şi Polonia.

1982-1987

A studiat inginerie la facultate, iar studiile postuniversitare au fost cu specializarea business.