Sorana Georgia, singura româncă CEO din comerţul modern:Mulţi sunt manageri, dar puţini sunt lideri. Important e să aibă răbdarea de a învăţa
Sorana Georgia, 48 de ani, a fost numită în vara anului trecut la conducerea lanţului de supermarketuri Billa şi a devenit astfel singura româncă aflată la conducerea unui jucător din comerţul modern local.
Legătura dintre Sorana Georgia şi comerţ a început însă în urmă cu aproape 15 ani, când a preluat funcţia de director de magazin la Metro Cash&Carry România, la scurt timp după ce compania a intrat pe piaţa locală şi a început să scrie istoria comerţului modern local.
Timp de un deceniu după aceea a rămas în cadrul grupului german, ocupând poziţii de middle şi top management atât în cadrul real, – divizia de hipermarketuri -, cât şi în cadrul Metro Cash & Carry în mai multe ţări din regiune.
Cea mai lungă experienţă în exteriorul României a fost în Polonia, unde a stat în total şase ani, împărţiţi în trei etape. „Am lucrat atât în cadrul Makro – divizia lor de cash&carry –, cât şi în cadrul real,-. Cea mai importantă responsabilitate în Polonia a fost aceea de a conduce 50 de hipermarketuri din poziţia de director de operaţiuni.“
Anii petrecuţi în Polonia au determinat-o pe Sorana Georgia să înveţe poloneza pentru a se înţelege cu angajaţii din magazine şi pentru a parcurge fără probleme statul cu o suprafaţă de peste 300.000 de kilometri pătraţi (aproape o dată şi jumătate cât suprafaţa României). Şi astăzi, la fel ca atunci, bate cu maşina ţara în lung şi-n lat şi vizitează magazinele Billa, pentru că aşa ia cel mai bine pulsul businessului. Cariera Soranei Georgia nu se leagă însă doar de retail.
Începuturile carierei
„Povestea carierei mele începe cu trei ani de inginerie. Primul meu job a fost de inginer în cadrul MEFIN Sinaia. Apoi, am înfiinţat o firmă în familie, companie care mai există şi astăzi şi este condusă de asociaţii mei. Următorul pas a fost angajarea în cadrul METRO Group, unde am rămas timp de 12 ani“, povesteşte Sorana Georgia.
De-a lungul timpului a urcat pe scara ierarhică de la director de magazin la director regional, manager de proiect şi ulterior director de operaţiuni.
Cea mai dificilă decizie
Cea mai dificilă decizie din cariera sa a fost aceea de a accepta să lucreze în străinătate. În Polonia, în timpul mandatului din cadrul real,- avea în subordine 50 de hipermarketuri şi circa 15.000 de oameni. „Aveam câţiva prieteni de nădejde şi pentru a mă întelege cu oamenii a trebuit să învăţ poloneza pe care acum o vorbesc destul de bine.“
Legăturile Soranei Georgia cu retailul au început întâmplător, „deoarce cineva a aplicat pentru mine pentru o poziţie în cadrul Metro. Am aflat cu uimire că sunt invitată la un interviu“, îşi aminteşte ea astăzi.
Uitându-se acum în urmă spune că în cariera sa de mai bine de două decenii cel mai important moment a fost numirea în funcţia de director operaţional al Metro Cash&Carry. A fost prima poziţie de membru de board într-o multinaţională, la momentul respectiv, la fel ca şi astăzi, una dintre cele mai mari companii din România.
Sorana Georgia spune că „orientarea către clienţi, curajul, spiritul analitic şi faptul că ştia mai multe limbi străine au fost principalele sale atuuri în carieră“.
Ca manager ea explică însă că ai nevoie să cunoşti în profunzime domeniul, să fii perseverent şi curajos şi nu în ultimul rând ai nevoie de calităţi de lider. „Manageri sunt mulţi, însă lideri sunt puţini.“
Unde studiile se intersectează cu cariera
Deşi a studiat inginerie la facultate (studiile postuniversitare au fost cu specializarea business), drumul şcolii s-a intersectat prea puţin cu cel al carierei, ajungând să lucreze majoritatea timpului în comerţ. Românca spune că studiile au ajutat-o să înveţe unde trebuie să caute informaţiile, însă cea mai bună şcoală a fost fiecare job în parte.
„Mi-am început «şcoala» de store-manager punând etichete, făcând recepţii de marfă, sortând marfă la legume-fructe. Toate acestea după o experienţă antreprenorială de succes într-o firmă mică, în care m-am ocupat de toate, împreună cu partenerii mei. Eram responsabilă de import, distribuţie, resurse umane, dezvoltare.“
Uitându-se în urmă, Sorana Georgia spune că dacă ar fi să dea sfaturi unor tineri care îşi doresc o carieră în retail, dar nu numai, acela ar fi să îşi cunoască şi să îşi respecte clienţii şi echipa.
„Ei sunt cei care îţi pot aduce succesul. Pentru manageri este important să aibă răbdarea de a învăţa şi curajul de a lupta. De asemenea, este important să ai o echipă de management bună şi stabilă.“ În prezent ea are şapte manageri în subordine.
Atunci când nu munceşte citeşte cărţi de specialitate, majoritatea în engleză. „Totuşi, nu citesc suficient de mult.“
Dacă ar fi să recomande însă o carte, aceasta ar fi „Leadership“ a lui Rudolph W. Giuliani. „Alte hobby-uri ar fi schiul, tenisul, iahtingul, dar şi muzica clasică, opera şi baletul. Cel mai important «hobby» este petrecerea timpului cu familia mea.“
Sorana Georgia
mai 2011 – prezent
Ocupă funcţia de director general al lanţului de supermarketuri Billa România.
mai 2010 – mai 2011
A condus reţeaua de parfumerii Marionnaud.
1997-2008
A lucrat în cadrul grupului german Metro (real,- şi Metro Cash&Carry) în România, Republica Moldova, Bulgaria şi Polonia.
1982-1987
A studiat inginerie la facultate, iar studiile postuniversitare au fost cu specializarea business.