Povestea FAN Courier: de la parteneri de joacă la parteneri în conducerea unui business de 50 de milioane de euro
Cei trei antreprenori români - Felix Pătrăşcanu, Adrian şi Neculai Mihai - proprietari ai FAN Courier, cea mai mare companie de curierat cu capital autohton, şi-au dezvoltat afacerea pas cu pas, ajungând de la 3 expediţii pe zi realizate cu Daciile proprii (în urmă cu 14 ani) la peste 60.000 de expediţii pe zi în prezent.
Adrian şi Neculai Mihai sunt fraţi, iar Felix Pătrăşcanu este prietenul lor. În cadrul companiei, Adrian Mihai se ocupă de vânzări, Neculai Mihai de finanţe şi contabilitate, iar Felix Pătrăşcanu de partea tehnică.
"De foarte multe ori, fiecare dintre noi are o altă idee în ceea ce priveşte businessul, dar venim cu argumente şi până la urmă găsim soluţia cea mai bună", spune Adrian Mihai.
El îşi aduce aminte că cel mai dificil moment cu care s-au confruntat a fost atunci când businessul era încă la început, avea o cifră de afaceri de sub 100.000 de dolari, iar statul pusese o taxă de monitorizare pentru firmele de curierat de 100.000 de dolari.
"Acela a fost un moment dificil, ne gândeam să închidem firma, pentru că nu aveam de unde plăti această sumă. Până la urmă am trecut de acest obstacol, am dat în judecată instituţia care pusese acea taxă şi am câştigat", a spus el.
Pe 16 ianuarie 1998, cei trei acţionari ai FAN Courier au avut prima comandă, a cărei factură se află acum în ramă, pe peretele biroului lor. În prezent, compania lucrează cu peste 14.000 de clienţi, din care 90% sunt persoane juridice (clienţi din domeniul imobiliar, IT, industria auto, leasing, industria alimentară). La o lună după prima comandă, FAN Courier a primit o altă comandă de la fostul operator de telefonie mobilă Dialog (în prezent Orange), după care de la Avon. De atunci comenzile au început să vină de la companii din toate domeniile de activitate.
"Cred că relaţia între partenerii de afaceri este ca o căsnicie, trebuie să existe înţelegere şi compatibilitate între persoanele care administrează un business. Eu petrec de exemplu mai mult timp în companie decât cu familia. Armonia dintre partenerii de afaceri se reflectă în business. Între noi nu a existat niciodată o relaţie tensionată", a spus Adrian Mihai.
Cum au intrat în afaceri?
În perioada 1997-1999, Adrian Mihai şi Neculai Mihai se ocupau de administrarea primei lor companii, Mihelga, înfiinţată în 1992 în Bucureşti şi activă până în 2000, care avea ca obiect de activitate colectarea de fier vechi şi care a reprezentat sursă de finanţare a companiei de curierat la început.
În acest timp, Felix Pătrăşcanu încerca să dezvolte propriul business în curierat. El ştia foarte bine ce înseamnă o firmă de curierat din punct de vedere tehnic, însă nu ştia cum să se descurce pe partea contabilă. Timp de doi ani de zile, Felix a administrat singur compania de curierat.
Până să înceapă propriul business, doi dintre cei trei acţionari au lucrat ca angajaţi. Neculai Mihai, absolvent de Politehnică, lucra la Remat Bucureşti, care se ocupa cu colectarea materialelor refolosibile. Felix Pătrăşcanu, de profesie avocat, lucrase înainte la firma de curierat Cargus, una din primele companii de curierat apărute pe piaţa românească, pe care a părăsit-o din cauza unor neînţelegeri cu conducerea.
Adrian Mihai, absolvent al Facultăţii de Sport, îşi dorise dintotdeauna să aibă propria lui afacere, astfel că la 19 ani era atât director, cât şi angajat în propria companie, înfiinţată la sugestia fratelui său mai mare, Gigi. Când s-au reunit pentru dezvoltarea FAN Courier, cei trei acţionari nu aveau un plan clar de dezvoltare al businessului, însă se implicau zilnic în afacere.
În 1997-1998 a avut loc explozia curieratului pe piaţa românească datorită intrării operatorilor de telefonie mobilă, ceea ce a contribuit foarte mult la evoluţia businessului FAN Courier. Imediat după ce compania a început să se dezvolte, au apărut şi ofertele de cumpărare de la fonduri de investiţii, firme private mai mari din curierat şi chiar jucători locali. Cei trei însă nu au dorit să îşi vândă afacerea.
FAN Courier activează în prezent pe o piaţă dominată de intrarea unor giganţi precum UPS, Poşta Franceză sau Poşta Germană în 2008. Compania locală Pegasus a fost preluată de o filială a Poştei Franceze, în timp ce Cargus a fost cumpărată de DHL. Mai mult, gigantul american UPS a cumpărat agentul autorizat Trans Courier Service.