Povestea FAN Courier: de la parteneri de joacă la parteneri în conducerea unui business de 50 de milioane de euro

Autor: Mirabela Tiron 06.11.2012

Cei trei antreprenori români - Felix Pătrăşcanu, Adrian şi Neculai Mihai - pro­prietari ai FAN Courier, cea mai ma­re companie de curierat cu capital autohton, şi-au dezvoltat afacerea pas cu pas, ajungând de la 3 expediţii pe zi realizate cu Daciile proprii (în urmă cu 14 ani) la peste 60.000 de expe­di­ţii pe zi în prezent.

Adrian şi Neculai Mihai sunt fraţi, iar Felix Pătrăş­canu este prie­tenul lor. În cadrul com­pa­niei, Adrian Mihai se ocupă de vânzări, Ne­cu­lai Mihai de finanţe şi contabilitate, iar Felix Pătrăşcanu de partea tehnică.

"De foarte multe ori, fiecare dintre noi are o altă idee în ceea ce priveşte businessul, dar venim cu argumente şi până la urmă găsim soluţia cea mai bună", spune Adrian Mihai.

El îşi aduce aminte că cel mai dificil mo­ment cu care s-au confruntat a fost atunci când businessul era încă la început, avea o cifră de afaceri de sub 100.000 de dolari, iar sta­tul pusese o taxă de monitorizare pentru firmele de curierat de 100.000 de dolari.

"Acela a fost un moment dificil, ne gân­deam să închidem firma, pentru că nu aveam de unde plăti această sumă. Până la urmă am tre­cut de acest obstacol, am dat în judecată in­sti­tuţia care pusese acea taxă şi am câştigat", a spus el.

Pe 16 ianuarie 1998, cei trei acţionari ai FAN Courier au avut prima comandă, a cărei fac­tură se află acum în ramă, pe peretele biro­ului lor. În prezent, compania lucrează cu peste 14.000 de clienţi, din care 90% sunt per­soa­ne juridice (clienţi din domeniul imo­biliar, IT, in­dus­tria auto, leasing, industria alimen­tară). La o lună după prima comandă, FAN Courier a pri­mit o altă comandă de la fos­tul ope­rator de tele­fonie mobilă Dialog (în pre­zent Orange), după care de la Avon. De atunci co­menzile au început să vină de la companii din toate domeniile de activitate.

"Cred că relaţia între partenerii de afaceri este ca o căsnicie, trebuie să existe înţelegere şi com­patibilitate între persoanele care adminis­trea­ză un business. Eu petrec de exemplu mai mult timp în companie decât cu familia. Armonia dintre partenerii de afaceri se reflectă în business. Între noi nu a existat niciodată o relaţie tensionată", a spus Adrian Mihai.

Cum au intrat în afaceri?

În perioada 1997-1999, Adrian Mi­hai şi Neculai Mihai se ocupau de ad­mi­nistrarea pri­mei lor companii, Mihelga, înfiinţată în 1992 în Bucureşti şi activă până în 2000, care avea ca o­biect de activitate colectarea de fier vechi şi care a reprezentat sursă de fi­nan­ţare a com­pa­niei de curierat la început.

În acest timp, Felix Pătrăşcanu încerca să dezvolte propriul business în curierat. El ştia foarte bine ce înseamnă o firmă de curierat din punct de vedere tehnic, însă nu ştia cum să se descurce pe partea contabilă. Timp de doi ani de zile, Felix a administrat sin­gur compania de curierat.

Până să înceapă propriul business, doi din­tre cei trei acţionari au lucrat ca angajaţi. Necu­lai Mihai, absolvent de Politehnică, lu­cra la Remat Bucureşti, care se ocupa cu colec­tarea ma­te­rialelor refolosibile. Felix Pătrăş­canu, de pro­fesie avocat, lucrase înain­te la firma de curie­rat Cargus, una din primele companii de cu­rie­rat apărute pe piaţa ro­mânească, pe care a pă­ră­sit-o din cauza unor neînţelegeri cu conducerea.

Adrian Mihai, absolvent al Fa­cultăţii de Sport, îşi dorise din­totdeauna să aibă propria lui afacere, astfel că la 19 ani era atât director, cât şi angajat în propria companie, înfiinţată la sugestia fratelui său mai mare, Gigi. Când s-au reunit pentru dezvoltarea FAN Courier, cei trei acţionari nu aveau un plan clar de dezvoltare al businessului, însă se implicau zilnic în afacere.

În 1997-1998 a avut loc explozia curie­ra­tului pe piaţa românească datorită intrării ope­ratorilor de telefonie mobilă, ceea ce a con­tribuit foarte mult la evoluţia businessului FAN Courier. Imediat după ce compania a început să se dezvolte, au apărut şi ofertele de cumpărare de la fonduri de investiţii, fir­me private mai mari din curierat şi chiar jucă­tori locali. Cei trei însă nu au dorit să îşi vândă afacerea.

FAN Courier activează în prezent pe o piaţă dominată de intrarea unor giganţi pre­cum UPS, Poşta Franceză sau Poşta Germană în 2008. Compania locală Pegasus a fost pre­luată de o filială a Poştei Franceze, în timp ce Car­gus a fost cumpărată de DHL. Mai mult, gi­gantul american UPS a cumpărat agentul autorizat Trans Courier Service.