Conceptul Festivalului şi Concursului Internaţional George Enescu – 2013/ de Ziarul de duminică

Autor: Ziarul de Duminica 09.11.2012

Ediţia din 2013, a XXI-a de la înfiinţare (1958), se va desfăşura în perioada 1-28 septembrie şi va găzdui peste 150 de evenimente, dintre care: 6 concerte de muzică românească; 14 recitaluri şi concerte camerale; 14 mari orchestre cu 28 de concerte; 21 de ansambluri orchestrale şi camerale; 8 concerte "Enescu şi contemporanii săi"; 4 spectacole de operă; 2 spectacole de balet; 48 de concerte în cadrul concursului internaţional; manifestări în Piaţa Festivalului timp de 21 de zile; expoziţii de artă plastică; Simpozionul de muzicologie.

Au confirmat deja participarea unele din cele mai renumite formaţii din lume, printre care: Royal Concertgebouw Amsterdam / Maris Jansons, Staatskapelle Berlin / Daniel Barenboim, Orchestra dell'Accademia Santa Cecilia di Roma / Antonio Pappano, Orchestre de Paris / Näme Järvi, London Philharmonic Orchestra / Vladimir Jurowski, Pittsburg Symphony Orchestra, Radio Berlin / Marek Janovski (cu prezentarea tetralogiei Wagneriene), Royal Stockholm / Sakari Oramo, Münchener Philharmoniker / Symion Bychkov, Saint Martin in the Fields / Sir Nevil Marriner, Evgeny Kissin, Muray Perahia, Pinchas Zuckermann, Orchestra Naţională Rusă / Michail Pletnev, Fazil Say, Turls Mörk. Alături de aceştia vor performa artiştii şi formaţiile din România : Horia Andreescu, Cristian Mandeal, Filarmonica "George Enescu", Filarmonicile din Cluj, Iaşi şi Timişoara, Opera Naţională Bucureşti, Orchestra Naţională de Tineret şi mulţi alţii.

Vor continua concertele din seria "Enescu şi contemporanii săi", cu lucrări camerale interpretate de tineri solişti şi ansambluri de renume internaţional; concertele "Mari orchestre internaţionale" şi "Recitaluri şi concerte camerale". Având în vedere succesul ultimei ediţii, va fi continuată seria dedicată muzicii contemporane, "Muzica secolului XXI", ce va reuni lucrările unor compozitori contemporani români şi străini. Lucrările vor fi prezentate de formaţii şi solişti din România şi din străinătate. Ca şi în ediţia 2011, va fi organizat un workshop al tinerilor compozitori, masteranzi şi doctoranzi ai universităţilor de profil din ţară.

Concursul internaţional a fost extins cu o nouă secţiune, în urma discuţiilor avute cu specialiştii şi cu participanţii. Cele cinci secţiuni ale competiţiei - canto (Voci Wagneriene), pian, vioară, violoncel şi compoziţie - se vor desfăşura între 1 şi 27 septembrie 2013, decalat, astfel încât să permită participarea publicului şi a orchestrelor acompaniatoare la un nivel de calitate conform standardelor internaţionale.

La Bucureşti, spectacolele se vor desfăşura în cinci locaţii: Sala Mare a Palatului, Ateneul Român, Opera Naţională din Bucureşti, Aula Muzeului Naţional de Artă, Sala "Mihail Jora" a Societăţii Române de Radiodifuziune şi în Piaţa Festivalului. Vor fi organizate peste 30 de concerte în ţară, la Arad, Bacău, Braşov, Cluj, Craiova, Dorohoi, Iaşi, Oradea, Sibiu şi Timişoara.

Pe lângă concerte, Festivalul va găzdui şi alte activităţi culturale:

· Simpozionul de muzicologie, organizat de Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România în perioada 12 - 25 septembrie 2013.

· Expoziţiile de artă plastică "E-Bienale", organizate în colaborare cu Muzeul Naţional de Artă şi cu Universitatea de Arte Bucureşti, vor reuni artiştii consacraţi cu tinerii studenţi ai Universităţii Naţionale de Arte din capitală, într-un tablou armonios, în care toţi sunt parteneri egali într-un dialog interesant şi incitant.

Festivalul George Enescu ca brand cultural de ţară

Organizatorii îşi propun să consolideze eforturile demarate in 2011 pentru poziţionarea Festivalului ca brand cultural de ţară, în condiţiile în care cultura poate spune o poveste care să genereze atât solidaritatea opiniei publice interne, cât şi interesul şi încrederea audienţelor din străinătate, de specialitate, sau din cadrul publicului larg. În acest scop, într-o primă etapă va fi demarată o campanie de comunicare externă, prin care vor fi difuzate clipul de promovare a Festivalului de către televiziunile partenere (CNN - din 29 octombrie şi Euronews - din 1 noiembrie), programul evenimentului şi informaţii relevante despre Festival. În etapa următoare, în paralel cu promovarea externă, va începe şi campania de comunicare internă.

Programul de mediatizare internă şi internaţională, de confirmare şi susţinere a brandului de ţară, va fi realizat în colaborare cu Coproducătorii Festivalului (Societatea Română de Radiodifuziune, Societatea Română de Televiziune şi Primăria Municipiului Bucureşti), cu reprezentanţi ai unor trusturi media importante (Antena 3 , România TV), ai unor publicaţii importante (Jurnalul Naţional, România Liberă, Hotnews.ro, Flacăra, Q Magazin etc ), de partenerii media externi (CNN, Euronews, Mezzo, Rfi, Deutsche Welle) şi de reprezentanţii PR ai Festivalului din Franţa, Germania, Italia şi Marea Britanie. În România, OMA VISION va dezvolta şi va coordona, ca partener, implementarea strategiei de comunicare a Festivalului George Enescu 2013, având ca obiectiv consolidarea evenimentului ca brand cultural de ţară. Identitatea vizuală va fi realizată în continuare de echipa de la Eroii de Joi, care a făcut şi rebrandingul festivalului în 2011.