Poveştile din spatele afacerilor campionilor în business din Moldova, Bucovina, Banat şi Transilvania

Autori: Adelina Mihai , Laurentiu Cotu 07.11.2012

Au intrat în business în anii '90, când abia ieşiseră de pe băncile facultăţii, întâi ca angajaţi, apoi ca antreprenori. La începutul carierei au lucrat în multinaţionale, însă pentru că aveau antreprenoriatul în sânge, au renunţat la viaţa de corporatişti şi au început afacerile pe cont propriu. Nu înainte însă de a-şi completa studiile cu MBA-uri sau alte tipuri de programe de educaţie în străinătate, după care s-au întors în ţară să dezvolte afaceri noi, după idei noi adaptate la contextul local. O parte dintre ei au ştiut când să-şi vândă businessurile către marile grupuri multinaţionale, iar alţii vor să lase "moştenire" în familie afacerea pe care au început-o şi au dezvoltat-o în toţi aceşti ani - acestea sunt doar o parte din poveştile celor 18 antreprenori români din Moldova, Bucovina, Banat şi Transilvania premiaţi anul acesta la cea de-a cincea ediţie a proiectului "Campioni în business" realizat de ZF în parteneriat cu Enterprise Investors, BCR, PwC şi Fundaţia Triple Helix.



Dorel Boris Simiz, directorul general al Pandora Prod

Campion în business la categoria "Companii mari şi mijlocii"

Omul de afaceri Dorel Boris Simiz conduce compania de producţie de îmbrăcăminte pentru femei şi bărbaţi Pandora Prod, care are fabrici în Focşani şi în Tecuci. Cu afaceri de 21,8 milioane de euro în 2011 (în creştere cu 36 % faţă de 2010), compania are peste 1.000 de angajaţi şi produce îmbrăcăminte pentru branduri internaţionale precum Next, Marks&Spencer, Reiss, United Colours of Benetton, Max&Co sau H&M. "După ce am terminat facultatea, am primit o bursă privată în străinătate, iar după un an de studii am venit să lucrez într-o firmă cu capital italian.

Postura de angajat nu mă reprezenta, aşa că după un an am decis să mă orientez spre antreprenoriat", a spus Simiz. Fiind exportator de lohn la începutul crizei, Simiz a văzut că piaţa lohnului pleca spre Asia, aşa că a găsit un nou segment de business - exportul de tehnologie (proiectarea hainelor- n.red.) - iar reorientarea businessului a dus la o creştere de peste 30% a afacerilor în cei mai dificili ani pentru economie.

"În business tot timpul trebuie să te reinventezi, să ai oameni motivaţi, să asemuieşti businessul cu o stare de fericire. Fericirea este o decizie, nu o aşteptare, de aceea trebuie să cauţi mereu soluţii să te reinventezi. Noi am avut ocazia să ne repoziţionăm folosindu-ne foarte mult de imaginaţie", a mai spus Simiz.

Dan Fiterman, directorul general al Fiterman Pharma

Campion în business la categoria "Companii mici"

Familia Fiterman din Iaşi deţine producătorul de medicamente Fiterman Pharma, care a avut anul trecut afaceri de 9,5 milioane de euro (în creştere cu 39% faţă de 2010). Acţionarii Fiterman Pharma au mai investit şi în domeniul serviciilor medicale private, în spitalul şi clinica medicală privată Arcadia. Fiterman Pharma este primul producător de medicamente cu capital integral privat românesc din zona Moldovei, compania fiind înfiinţată la Iaşi în anul 1995. Compania are un portofoliu de aproape 50 de produse şi peste 100 de angajaţi. Povestea afacerii deţinute de familia Fiterman a început după ce Solomon Fiterman, tatăl lui Dan Fiterman, a plecat în Israel (în 1976, de unde a revenit în 1985 pentru a face Medicina la Iaşi. Revoluţia l-a prins cu un capital substanţial în Israel, strâns din afaceri cu cablu TV în perioada şederii acolo. A fondat, alături de Vasile Burlui, Universitatea Apollonia şi a deschis prima clădire de birouri din Iaşi. Absolvent al Facultătţii de Marketing la Iaşi, în 2002, Dan Fiterman a urcat în poziţia de manager, de unde a condus divizia imobiliară a grupului, potrivit publicaţiei Ieşeanul. "În aproape 20 de ani de când activăm în mediul de afaceri, am dezvoltat proiecte în domenii diverse, începând cu piaţa farmaceutică, continuând cu investiţii imobiliare în centre de afaceri şi în final ne-am concentrat pe piaţa serviciilor medicale", a mai spus Dan Fiterman pentru ZF.


Marius Ştefan, directorul general al Autonom Services

Campion în business la categoria "Premiu special companii mici"

Compania de servicii de închiriere auto Autonom Rent a Car a fost fondată de fraţii Marius şi Dan Ştefan în 2005, iar în prezent a ajuns liderul local al pieţei de profil, cu o prezenţă în 23 de oraşe şi o flotă de peste 1.400 de maşini. Compania a avut anul trecut o cifră de afaceri de 5,5 milioane de euro, în creştere cu 92% faţă de 2010. Ideea înfiinţării acestei afaceri a venit în urma absolvirii unui program de MBA în SUA de către Marius Ştefan, care a făcut un studiu de caz în acest domeniu. După ce a început businessul cu câteva maşini în Piatra-Neamţ şi s-a extins la nivel naţional, el a ajuns înapoi în SUA, la o reîntânlire cu colegii de MBA, la trei săptămâni după căderea Lehman Brothers (finalul lui 2008). El îşi aminteşte că în acel moment România era un El Dorado pentru afaceri, pentru că în orice domeniu erau oportunităţi de creştere, în timp ce colegii de MBA erau deprimaţi şi spuneau că va urma un dezastru financiar mondial. "Când m-am întors în ţară, am luat măsuri de precauţie: am îngheţat salariile, am vândut din flotă şi am încercat fără succes să renegociem chiriile. Apoi, am observat că 80% din clienţii noştri erau persoane fizice şi am început să ne reorientăm mai mult pe partea de corporate. În 2009 am crescut cu doar 20%, iar în 2011 ne-am dublat afacerile. Anul acesta avem o creştere de peste 50%. Ca antreprenor, sfatul meu pentru cei care vor să iniţieze o afacere este să facă în primul rând ceea ce le place."

Péter Pál, Ştefan Gadola şi Ioan Socea, vicepreşedinţi ai Energobit

Campion în business la categoria "Companii mari şi mijlocii"

EnergoBit este unul dintre cei mai importanţi jucători din piaţa echipamentelor energetice, controlat de trei foşti angajaţi ai Renel din Cluj, care a ajuns anul trecut la afaceri de 91,3 milioane de euro (în creştere cu 91% faţă de 2010). În prezent, acţionarii EnergoBit sunt Péter Pál, Ştefan Gadola şi Ioan Socea, care deţin fiecare funcţia de vicepreşedinte executiv. "Noi nu am avut nici viziune, nici strategie, ci doar entuziasm în momentul în care am intrat în afaceri", a spus Peter Pal, vicepreşedintele EnergoBit. În opinia sa, esenţa businesului este încrederea, atât în faza de execuţie a lucrărilor, cât şi pe parcus, apropierea faţă de clienţi şi colaboratori. "Încrederea între noi, cei trei acţionari, ne-a făcut să mergem mai departe. Avem o regulă: dacă doi ridică mâna, al treilea trebuie să zâmbească şi să fie de acord cu ceilalţi, dar noi am zâmbit tot timpul. Nu am simţit că trebuie să facem altceva decât ceea ce ştim să facem. Am hotărât să nu ne pripim, nu ne-am apucat de un domeniu la care nu ne pricem", a mai spus Pal.

Voicu Oprean, director general al Arobs Transilvania Software

Campion în business la secţiunea "Companii mici"

Furnizorul de software Arobs Transilvania a fost fondat în 1998 de un grup de tineri programatori, iar compania a ajuns anul trecut la afaceri de peste 7,9 milioane de euro (în creştere cu 13% faţă de 2010) şi peste 300 de angajaţi. Motivul pentru care s-a decis înfiinţarea acestei companii a fost acela că programatorii români plecau din ţară. "Era ireal ca să nu putem face în ţara noastră ce pot face alţii în afară. Pentru noi criza a înseamat o oportunitate, după ce în anul 2002 am trecut printr-un eşec care ne-a făcut să mergem mai departe", a spus Voicu Oprean. În opinia sa, în antreprenoriat există suficient de multe eşecuri, iar un antreprenor trebuie să vadă ce poate învăţa ca să meargă mai departe. "Nu am lucrat niciodată în multinaţionale, însă după ce se porneşte un business e nevoie de educaţie continuă. După ce porniţi afacerea e bine ca educaţia să fie de lungă durată. Autorităţilor locale le-aş transmite să ne lase să ne facem treaba, să nu se întâmple ca la Timişoara, unde antreprenorii locali au dispărut şi le-au luat locul multinaţionalele."

Marcel Borodi, CEO al Net Brinel

Campion în business la secţiunea "Companii mici"

Furnizorul de soluţii informatice Net Brinel din Cluj-Napoca, companie controlată de omul de afaceri Marcel Borodi, a avut anul trecut afaceri de 13,1 milioane de euro (Ă 41% faţă de 2010). Compania a fost fondată în 1991, cu cinci angajaţi, ca un service de calculatoare. "După facultate m-am angajat la o firmă de stat, de unde am avut multe de învăţat. În 1991 am trecut de complexul românesc că ceilalţi ne sunt superiori după o vizită în Belgia şi am decis să pun pe picioare afacerea", a spus Borodi. Net Brinel este implicată într-un proiect cu alte 15 companii, unite într-un cluster pentru a ajuta universităţile să ofere o pregătire mai bună tinerilor. "Ne-am gândit să ajutăm prin microfinanţare tinerii. Vrem să lansăm o platformă prin care proiecte sau idei în domeniul IT ale tinerilor să fie susţinute financiar pentru a prinde viaţă. Nu trebuie să ai bani pentru a crea idei bune, însă trebuie să fie cineva în apropierea ta, care să te susţină. Nu cred că antreprenorii buni din România provin sau vor proveni din multinaţionale, fiindcă nu se pot adapta mediului nostru."