Producătorul cafelei Doncafé vrea creştere de 17% a afacerilor în 2012, în ton cu trendul pozitiv al pieţei

Autor: Mădălina Dediu Panaete 07.11.2012

Piaţa de cafea dă semne de revenire după declinul din perioada 2009-2010, iar în următorii doi ani va creşte cu 1- 4%, în funcţie de categorie, estimează Marius Meleşteu, managerul general al Strauss România, companie care produce marca Doncafé.

"În primele nouă luni ale anului piaţa totală de cafea cu discounteri, incluzând toate categoriile, a rămas constantă în volum. Însă, în valoare, în perioada ianuarie-septembrie 2012 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut se observă o creştere de 9% generată de evoluţia internaţională a preţului materiei prime, creşterea reflectată într-o mică măsură în preţul către consumatorul final", a afirmat Meleşteu, citând datele companiei de cercetare de piaţă Nielsen.

Categoriile de cafea prezente pe piaţa din România sunt cafea prăjită şi măcinată, boabe, cafea solubilă, specialităţi pe bază de cafea şi capsule.

"După estimările interne Strauss, piaţa de cafea (piaţa de retail, HoReCa, vending -aparatele de cafea, n. red. - şi capsule) poate să ajungă în acest an la 350 mil. euro, în creştere faţă de anul trecut, în special datorită avansului preţului internaţional al cafelei din ultimii ani", a mai spus reprezentantul Strauss.

Potrivit datelor ZF, piaţa de cafea era estimată anul trecut la 300 mil.euro.

Vor creştere de 17% a afacerilor în 2012

"În primele nouă luni ale anului, vânzările companiei (retail, vending, HoReCa şi capsule) au crescut cu 14%, fără a include exportul", a spus Meleşteu. El precizează că exporturile companiei nu depăşesc 5% din producţia companiei de pe piaţa locală.

În legătură cu cifra de afaceri pe întreg anul 2012, Meleşteu estimează că va creşte cu 17% comparativ cu anul trecut.

Potrivit datelor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe, Strauss România a avut anul trecut o cifră de afaceri de 212 mil. lei (50 mil. euro) şi o pierdere de 15 milioane de lei (3,6 milioane de euro). "Doncafé este al doilea brand de cafea din România, deţinând, conform datelor de retail audit Nielsen, 21% market share (cotă de piaţă - n. red.) în valoare pe piaţa de cafea prăjită şi măcinată cu discounteri (în perioada ianuarie - septembrie 2012) şi 19,7% market share în valoare pe piaţa de instant în aceeaşi perioadă de timp", a spus managerul Strauss.

Cei mai mari jucători locali de pe piaţa cafelei sunt Mondelez (fosta Kraft Foods) cu brandul Jacobs, Nestlé cu marca Nescafé, Tchibo, Cafea Fortuna şi Metropolitan Caffe (marcă a companiei producătoare de apă minerală Romaqua).

Strauss a intrat pe piaţa româneacă în 2008 odată cu preluarea Elite România.

Românii nu renunţă la mărcile preferate

"Competiţia între retaileri se reflectă şi asupra brandurilor mari, care în afara promoţiilor de preţ cresc presiunea pe comunicare şi pe promoţii cu valoare adăugată", a declarat managerul.

Meleşteu mai spune că deşi brandurile private sunt în ascensiune, consumatorii rămân fideli brandurilor preferate.

"Deşi există o tendinţă ascendentă pe piaţa de private labels (branduri private - n. red.), în special în instant şi în canalul discounters, consumatorii îşi menţin loia­litatea pentru brandurile mari, cumpără mai rar, dar în cantităţi mai mari", a menţionat reprezentantul Strauss.

Un român consumă 2,5 kg de cafea pe an

Românii au consumat anul trecut 48 mil. kg de cafea, în creştere uşoară de 1% faţă de anul precedent.

Consumul de cafea îşi revine, după ce în perioada 2009-2010 a avut o scădere de 1% pe an comparativ cu anul 2008. Însă România rămâne la coada Europei la consumul de cafea, situându-se pe locul 24 din 27 de ţări, cu un consum de 2,5 kg per capita, potrivit calculelor ZF pe baza datelor Organizaţiei Internaţionale a Cafelei.

Irlandezii, maltezii şi maghiarii sunt cei care consumă cea mai puţină cafea dintre ţările membre ale UE. La polul opus se află ţările nordice în care consumul depăşte 10 kg per capita. "Campioana cafelei" este Luxemburg, ţară care înregistrează cel mai mare consum de cafea din UE, cu 24 kg per capita în 2011. Chiar şi bulgarii beau mai multă cafea, ajungând anul trecut la un consum de aproape 3 kg pe cap de locuitor.

Piaţa boabele de cafea este a doua cea mai mare după petrol la nivel global. Cei mai mari producători mondiali de cafea sunt Brazilia, Vietnam, Indonezia şi Columbia.