Cum arată planul de reorganizare a Oltchim întocmit de noua echipă de conducere

Autor: Adrian Cojocar 08.11.2012

Noua echipă de conducere a Oltchim, numită în funcţie în urmă cu câteva săptămâni, a realizat un nou plan de reorganizare a combinatului chimic care pre­ve­de printre altele înfiinţarea unei divizii de marketing şi atingerea începând cu luna decembrie a unui nivel al pro­ducţiei care să conducă la vânzări anuale de 406,8 mil. euro şi un profit operaţional anual de minimum 10,8 mil. euro.

Cifra de afaceri prognozată este mai mare cu 19,4% faţă de cea atinsă în 2011 de combinat. Totodată, com­pania ţinteşte vânzări lunare de 33,9 mil. euro, aproape de două ori mai mari comparativ cu cele din primele nouă luni ale acestui an când în anumite perioade producţia a fost sistată din cauza lipsei de materie primă.

După o perioadă de cinci luni de la demararea producţiei, conducerea Oltchim intenţionează să reinvestească profitul obţinut, de circa 11 mil. euro, în retehnologizarea şi modernizarea secţiilor de polioli polieteri şi a instalaţiei propenoxid, investiţii care ar urma să fie finalizate până la sfârşitul lui 2013, se arată în documentul aprobat de acţionari în Adunarea Generală care a avut loc recent.

Totuşi, compania va continua să înregistreze pierderi financiare, cauzate în special de dobânzile la creditele contractate, care s-au cifrat anul acesta la circa 10,1 mil. lei (2,3 mil. euro) pe lună. Totodată, conducerea societăţii va trebui să rezolve în perioada următoare problema restanţelor de peste un miliard de lei (236 mil. euro) pe care le avea la sfârşitul lunii septembrie atât la furnizori, cât şi la bănci sau la alte instituţii ale statului. Noua conducere a societăţii a declarat recent că vizează obţinerea unei perioade de graţie la plată.

Conducerea companiei nu a putut fi ieri contactată pentru a oferi mai multe detalii.

"Strategia de repornire presupune finalizarea retehnologizării şi modernizării începând cu trimestrul al doilea din 2013, moment de la care se estimează funcţionarea societăţii cu un profit de 1,9 mil. euro pe lună", se arată în planul de reorganizare a Oltchim.

După retehnologizarea şi rentabilizarea societăţii profitul operaţional al Oltchim ar urma să ajungă la circa 22,8 mil. euro (102,6 mil. lei), conform planului de reorganizare, nivel ceva mai scăzut faţă de cheltuielile financiare înregistrate de companie anul trecut, care s-au cifrat la 28,2 mil. euro (119,4 mil. lei).

În acest fel noua conducere speră să reuşească să oprească pierderile Oltchim, care au crescut în primele nouă luni ale anului cu 71% şi s-au cifrat la 308,5 mil. lei (peste 70 mil. euro).

Mihai Bălan, declara în urmă cu o lună, la numirea acestuia în funcţia de director general al Oltchim, că stoparea pierderilor Oltchim este o mare provocare însă este optimist că va reuşi acest lucru. El a mai precizat că va purta discuţii cu băncile creditoare în vederea deblocării conturilor Oltchim astfel încât activitatea să fie reluată, lucru care s-a şi întâmplat la finele lunii octombrie.

Bălan, fostul şef al CET Govora, a fost adus la şefia Oltchim în locul lui Constantin Roibu, care a condus anterior timp de 20 de ani combinatul. Odată cu plecarea lui Roibu a fost înlocuită toată echipa de conducere de top de la Oltchim.

Ministerul Economiei, care de­ţine 54% din acţiunile Oltchim, trebuie să rezolve cât mai repede problema restruc­turării combinatului, de care depind circa 3.300 de salariaţi. Guvernul nu a reuşit să privatizeze Oltchim, după ce Dan Diaconescu, cel care a câştigat licitaţia pentru pachetul de acţiuni, nu a făcut dovada că deţine cele 45 de milioane de euro licitate pentru preluarea companiei. Premierul Victor Ponta a declarat atunci că statul va încerca să reia privatizarea după şase luni, dar până atunci trebuie să aducă pe linia de plutire combinatul.

Conducerea societăţii spune că a ne­gociat cu furnizorii pentru aprovizio­na­rea cu ma­te­riile prime de bază, precum pro­pilenă, gaz metan, calcar şi glicerină.

Noua conducere vrea să reorga­nize­ze activitatea pe fluxuri de produc­ţie care să conducă la raţionalizarea şi eficientizarea acestora, şi pe centre de cost şi de profit a activităţilor conexe celor de bază, precum Divizia Materiale de Construcţii, Policlinica-Dispensar, Cantina Protocol, Divizia Transpor­turi. Dacă într-un an aceste centre nu-şi vor eficientiza activitatea conducerea intenţionează să le externalizeze.

Conducerea mai are în vedere în perioada următoare înfiin­ţa­rea în cadrul Oltchim a unei divizii de marketing pentru redobân­direa unei imagini favorabile în rândul clienţilor, îmbunătăţirea imaginii produselor şi a firmei, căutarea unor metode de fidelizare a clienţilor, dezvoltarea pieţei interne şi externe care să conducă la creşterea permanentă a afacerilor şi a ratei de profitabilitate, reducerea riscurilor şi dezvoltarea activităţilor prin realizarea investiţiilor necesare.