Compa Sibiu se îndreaptă către afaceri record, dar spune că începe să resimtă scăderea sectorului auto

Autor: Adrian Cojocar 12.11.2012

Producătorul de componente auto Compa Sibiu (CMP), controlat de salariaţi, a raportat în primele nouă luni ale anului un profit în creştere cu aproape 70%, până la 21,2 mil. lei (4,8 milioane de euro), după ce vânzările companiei au urcat în acelaşi interval cu 12,6%, ajungând la 391,4 milioane de lei (88,3 mil. euro).

În trimestrul al treilea creşterea vânzărilor Compa a încetinit la 6,4%, însă profitabilitatea companiei s-a îmbunătăţit pe fondul investiţiilor derulate în ultima perioadă, câştigul majorându-se de patru ori, la 2,7 mil. lei.

"În ultimele luni ale trimestrului trei s-a constatat o reducere a volu­mului cererilor ca urmare a contracţiei produse în industria auto mondială, respectiv a reducerii producţiei de automobile atât în Europa, cât şi în ansamblul producţiei mondiale", spun reprezentanţii Compa Sibiu.

Principalii clienţi ai Compa sunt mari jucători de pe piaţa mondială în special din SUA şi Germania, ţări care au rezistat până de curând la criza europeană, însă în ultimele luni au început să resimtă şi ele o scădere a consumului la nivelul pieţei auto.

Analiştii sunt de părere că producătorul de componente auto ar putea beneficia de faptul că pe fondul crizei producătorii se vor reorienta spre ţările "low-cost", cum este cazul României.

"Situaţia de pe piaţa auto din Europa este dezastruoasă. Vânzările de auto sunt în scădere semnificativă, însă Compa ar putea să beneficieze de faptul că este o companie de outsourcing, sunt mai ieftini şi pot să atragă producţie în România în urma delocalizării acesteia dinspre vest spre est. Compa poate să beneficieze de pe urma crizei din Europa pentru că în urma declinului pieţei de automobile noi cea de second-hand ar putea să fie mai dinamică, iar Compa fiind furnizor de componente auto să contra­balanseze scăderea vânzărilor de pe piaţa de automobile noi. Piaţa auto din SUA a fost foarte dinamică în vară şi a depăşit maximul din august 2008 pe segmentul vânzărilor de maşini noi. Din septembrie sunt ceva probleme şi în SUA", spune Andrei Rădulescu, ana­list la firma de intermediere Broker Cluj.

Compa Sibiu a realizat în primele nouă luni din acest an investiţii în valoare de 27,3 mil. lei (6,2 mil. euro), nivel asemănător cu cel de anul trecut şi peste cel bugetat.

De asemenea, compania a conti­nuat să-şi reducă expunerea faţă de cre­ditele bancare, valoarea împru­mutu­rilor pe termen lung diminuându-se în ultimul an cu circa 15 mil. lei (3,4 mil. euro), deşi businessul Compa a continuat să se dezvolte în această perioadă. La 30 septembrie compania mai avea credite către bănci în valoare de 78,7 mil. lei (17,5 mil. euro).

Compa are parteneriate cu trei grupuri importante de pe plan mondial, care contribuie cu peste 80% la afacerile companiei. Printre princi­palele produse ale Compa sunt corpurile injectoare pentru motoare diesel, vândute aproape integral către producătorul american de componente auto Delphi, care de curând şi-a mutat producţia din Franţa în România. Compa mai are un parteneriat cu grupul german Bosch, cel mai mare furnizor de componente auto din lume, pentru producţia de ştergătoare de parbriz. Cei doi parteneri au contribuit anul trecut cu 33,6% şi respectiv 30,4% la producţia Compa. Un al treilea parteneriat important pentru Compa este cu conglomeratul american Honeywell, lider mondial în producţia turbosuflantelor, pentru producţia de turbosuflante, care a avut o pondere de circa 17% în afacerile companiei româneşti. Compa a alocat sume importante în ultimele trimestre pentru producţia de pinioane pentru casetele de direcţie care sunt livrate către un alt client important, respectiv grupul japonez de componente auto JTEKT.

Compania este controlată de salariaţi prin intermediul Asociaţiei PAS, care deţine un pachet de 54,6% din acţiuni.

Pe parcursul şedinţei de ieri, titlurile Compa Sibiu (CMP) stagnau pe o piaţă în scădere şi se tranzacţionau la un preţ de 0,59 lei/unitate. La acest nivel, compania valorează pe bursă 28,5 mil. euro. De la începutul anului, acţiunile companiei au crescut cu 51%, fiind printre cele mai profitabile plasamente de pe bursă.