Akzo Nobel: Piaţa de lacuri şi vopsele va scădea în 2013, însă într-un ritm mai redus

Autor: Andreea Neferu 12.11.2012

Akzo Nobel Coatings, parte a liderului mondial în domeniul vopselelor Akzo Nobel, estimează că piaţa locală de lacuri şi vopsele, cu o valoare de circa 130 de milioane de euro, va avea un trend descendent şi anul viitor, dar acesta se va tempera comparativ cu anul 2012.

"Din păcate incertitudini există în continuare. Estimăm că piaţa de lacuri şi vopsele îşi va continua scăderea în 2013, însă ritmul de scădere va fi mai mic comparativ cu 2012", a declarat Marius Pintea, market manager în cadrul Akzo Nobel Coatings, subsidiara locală a grupului olandez Akzo Nobel.

Compania estimează că piaţa locală de lacuri de vopsele a înregistrat anul acesta un declin de 7 până la 10 procente, ajungând la o valoare de circa 130 de milioane de euro. "Piaţa de lacuri şi vopsele şi-a continuat în 2012 scăderea faţă de 2011, iar estimarea noastră situează undeva între 7 şi 10% reducerea dimensiunii pieţei", a spus Pintea.

Sectorul de profil a fost de altfel puternic afectat pe timp de criză, înregistrând an de an scăderi, iar în prezent doar renovările şi proiectele imobiliare mici reuşesc să mai mişte piaţa. Acest lucru se poate observa şi în cantitatea de vopsea consumată de români anual, care se ridică la circa 4-5 kilograme pe an, în timp ce în ţările din regiune indicatorul este aproape dublu: 8 kilograme în Ungaria şi 9 kilograme în Polonia, potrivit Akzo Nobel România.

Chiar dacă piaţa e în scădere, compania estimează că va înregistra anul acesta o cifră de afaceri de circa 45 de milioane de lei (peste 10 milioane de euro), în creştere cu circa 11% faţă de anul anterior. "Ne încadrăm în creşterea pe care ne-am propus-o pentru acest an. Această mărire a cifrei de afaceri vine în principal din creşterea vânzărilor lacurilor şi vopselelor decorative", a explicat Pintea. Akzo Nobel Coatings România are două divizii, cea de vopsele decorative şi cea de produse destinate industriei mobilei (lacuri şi adezivi profesionali), aceasta din urmă având însă o pondere mai mică în totalul vânzărilor, potrivit celor mai recente informaţii ale ZF. Compania activează pe piaţa lacurilor şi vopselelor decorative cu trei branduri: Sadolin, Dulux şi Hammerite.

În prezent, Akzo Nobel Coatings are o reţea de 46 de distribuitori prin intermediul căreia acoperă toată ţară şi de asemenea este prezentă în toate reţelele de bricolaj. De asemenea, compania are un showroom în Bucureşti. Investiţiile companiei de anul acesta s-au ridicat la peste 0,5 milioane de euro, sumele fiind direcţionate către susţinerea partenerilor AkzoNovel din ţară, precum şi către promovarea brand-urilor. "Pentru 2013 ne propunem să investim în aceeaşi direcţie ca şi în 2012", a spus Pintea.

Compania a intenţionat să intre pe segmetul producţiei printr-o investiţie într-o fabrică, la Codlea, în judeţul Braşov, unde a achiziţionat în 2007 un teren de trei hectare, dar proiectul a fost ulterior abandonat. "În acest moment proiectele noastre legate de România sunt în stadiul de hold-on, în aşteptarea unei situaţii economice mai prielnice pentru asemenea investiţii", a explicat reprezentantul Akzo Nobel Coatings.

Cei mai mari jucători de pe piaţa locală de lacuri şi vopsele decorative sunt Kober Piatra-Neamţ (deţinut de familia Kober), Policolor (controlat de fondurile Reconstruction Capital 2, Romanian Investment Fund şi Romanian Reconstruction), Fabryo (deţinut de fondul de investiţii suedez Oresa Ventures), Deutek (care aparţine fondului american Advent International) şi Atlas Corporation (investitori greci). Anul acesta a adus şi prima fuziune pe piaţa de profil, între Fabryo şi divizia de materiale de construcţii a grupului Atlas Corporation.