Cătălin Olteanu, FM Logistic: Economia e pe un trend ascendent, şi pentru că are nevoie să fie servită de un sistem circulator, logistica şi transporturile se vor dezvolta
Tendinţa continuă de reducere a preţurilor pentru serviciile logistice, deprecierea leului şi dificultăţile cu care se confruntă companiile clienţi şi-au pus amprenta pe afacerile logisticienilor în acest an.
"Logistica a crescut şi va continua să crească. Vorbim despre sistemul circulator al economiei... Economia noastră e pe un trend ascendent, şi pentru că are nevoie să fie servită de acest sistem circulator, logistica şi transporturile se vor dezvolta", declară Cătălin Olteanu, director general al FM Logistic România. Pe de altă parte, nici 2012 nu a fost un an uşor, logisticienii simţind din plin impactul cursului valutar. "Noi plătim chiriile raportate la o valoare în euro şi am simţit zdravăn devalorizarea leului. Dar cel mai zdravăn se simte în preţul combustibilului. Din momentul în care costul combustibilului creşte şi până când ne aliniem tarifele, înregistrăm pierderi", spune Olteanu.
În plus, în privinţa plăţilor tendinţa este ca banii să vină cât mai târziu. "Pur şi simplu contractele se schimbă în direcţia asta, deci nu e ceva neaşteptat. Pe de altă parte, devine o practică din ce în ce mai comună să primeşti un termen de plată la 45-60 de zile. Mă întreb până unde se va merge în direcţia asta, pentru că devine periculos şi incontrolabil", afirmă reprezentantul FM Logistic.
Ultimul trimenstru din an este de obicei aglomerat. "Indiferent de cât de multe probleme au oamenii în timpul anului, spre finalul lui sunt două componente principale care influenţează consumul: şcoala ce tocmai a început şi Crăciunul care stă să vină." Pentru ambele ocazii de consum sunt anumite nevoi pentru care consumatorul final scoate bani din buzunar şi, prin urmare, "cam toată lumea are de lucru. Nu ştiu în ce măsură ne vor afecta alegerile ce bat la uşă, deja ne uităm cu frică la politicieni şi ideile lor, dar sper că şi-au învăţat lecţia recentă şi nu vor mai merge în direcţia destabilizatoare de până acum", adaugă Olteanu. Compania a înregistrat în anul fiscal încheiat la 31 martie o cifră de afaceri de 24 de milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de perioada anterioară.
În ultimii ani, preţul serviciilor logistice a scăzut, fenomen ce a continuat şi în acest an, "deşi poate nu la fel de accentuat", spune Olteanu, care adaugă că FM Logistic a operat şi în 2012 scăderi de costuri pentru clienţii săi. "Aş spune că începem să ne apropiem de o zonă în care deja devine dificil să mai obţinem îmbunătăţiri de două cifre, dar asta nu înseamnă că ne oprim. Pe de altă parte, facem tot ce depinde de noi ca să ne re-inventăm, să aducem soluţii noi, sisteme noi, să automatizăm tot ce se poate", mai spune reprezentantul FM Logistic. El adaugă că domeniul în care lucrează este dinamic, iar ideile noi, modelele noi se succed cu repeziciune, şi asta lasă un spaţiu foarte mare pentru îmbunătăţiri.
Michael Schnitzler, country manager al Panalpina pentru Ungaria şi România, spune şi el că "în ultimii doi ani am funcţionat într-un mediu foarte dinamic şi acest lucru cel mai probabil că nu se va schimba. În plus, această perioadă a fost un real proces de învăţare pentru industria de profil". Schnitzler a preluat conducerea companiei de curând, la 1 octombrie 2012, filiala locală făcând parte dintr-un grup care operează o reţea internaţională cu aproximativ 500 de birouri în peste 80 de ţări. Compania are servicii de transport aerian şi maritim intercontinental, dar şi servicii cu valoare adăugată şi soluţii complete de logistică.
Panalpina a intrat pe piaţa românească în 2005, prin deschiderea unui birou la Oradea şi de-atunci a deschis reprezentanţe şi în Bucureşti, Constanţa, Timişoara şi Cluj, numărul angajaţilor ajungând acum la 25. Compania a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 17,4 milioane de euro (73,7 mil. lei), faţă de 17,5 milioane de euro (73,8 mil. lei) în 2010. Previziunile pentru anul în curs se referă la o cifră de afaceri mai mare cu 10-15% faţă de 2011, conform reprezentanţilor companiei. Din pricina contextului economic mondial, "expunerea comercială în special pentru contractele pe termen lung este mult mai mare decât în trecut. Trebuie să ne asumăm anumite riscuri şi să evaluăm pieţele cu atenţie, deoarece nu toate afacerile derulate pot fi sigure în totalitate", completează Schnitzler. El adaugă că pentru operaţiunile din România nu vede necesitatea de a fi pe deplin operaţionali în fiecare birou şi compania se află în faza de centralizare a anumitor procese pentru a putea deveni mai eficienţi. Pe de altă parte, reprezentantul Panalpina este de părere că "în general economia încetineşte şi aşteptăm un Q4 mai slab decât în 2011". Tot Schnitzler declară însă că în general este mulţumit de dezvoltarea companiei în 2012, care a atins o creştere semnificativă în toate segmentele (aerian, maritim şi rutier). "Pentru 2013 vedem în continuare un potenţial uriaş de dezvoltare - chiar dacă rata de creştere a clienţilor existenţi va fi moderată, vom identifica o mulţime de oportunităţi noi în piaţă şi considerăm România una dintre cele mai importante ţări din Europa de Est în strategia noastră de dezvoltare."
Principalul obiectiv al Panalpina România este dezvoltarea transportului aerian şi maritim de marfă, dar şi a transportului rutier pe pieţele de nişă, cum ar fi de exemplu zona CSI (ţările ex-sovietice) şi Orientul Mijlociu.