Competiţie puternică pe piaţa transportului feroviar de marfă. Cine pierde şi cine câştigă cotă de piaţă

Autor: Mirabela Tiron 20.11.2012

Grup Feroviar Român (GFR), cel mai mare tran­s­por­tator privat feroviar de mărfuri, condus de omul de afa­ceri Gruia Stoica, aşteap­tă o creştere cu 40% a profitului după ce anul trecut şi-a majorat de şase ori profitul net, până la 28,7 mil. lei (6,5 mil. euro).

O contribuţie importantă în creşterea veniturilor şi a profitului de anul trecut a avut-o preluarea vagoanelor de la Rom­petrol Logistic la sfârşitul lui 2010. Anul acesta creşterea va veni din semna­rea de con­tracte noi.

Veniturile celui mai mare transpor­tator feroviar privat de marfă din Ro­mâ­nia s-au ridicat anul trecut la 804,3 mil. lei (187 mil. euro), cu circa 43% mai mult în lei faţă de anul anterior. Prog­nozele de anul acesta arată că veni­tu­rile se vor ma­jo­ra cu 8%, mult sub ritmul de creştere al pro­fitului net. Printre clienţii GFR se mai numără Petrom, Lafarge, Dacia şi Mechel, potrivit ultimelor infor­maţii disponibile.

În mai bine de zece ani, Gruia Stoica, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri, care îşi are originile în localitatea Toflea (judeţul Galaţi), şi-a dezvoltat pas cu pas un business profitabil din opera­ţiuni de transport marfă în România, Ungaria, Serbia şi Bulgaria.

Pe piaţa de transport feroviar privat mai operează Servtrans şi Unifertrans, cea mai mare cotă de piaţă fiind deţinută de GFR (circa 33%). Aceste companii con­cu­rează cu CFR Marfă.

În ultimii ani compania feroviară de stat a pierdut teren pe această piaţă. CFR Marfă şi-a redus cota de piaţă la 5%, în timp ce companiile private îşi cresc afa­cerile şi profitul. Afacerile CFR Marfă s-au ridicat la 257 de milioane de euro anul tre­cut şi pierderile la 21 mil. euro, po­tri­vit datelor de la Ministerul de Finanţe. Datoriile CFR Marfă au depăşit rulajul total pe 2010, în condiţiile în care s-au situat la aproape 346 mil. euro.

În septembrie anul acesta, CFR Marfă anunţa un contract cu Ford, în urma căruia va transporta primele două trenuri cu automobile Ford către Europa, pe re­laţiile Craiova - Genk (Belgia) şi Craiova - Koln (Germania). Ford Ro­mâ­nia urma să expedieze pe calea ferată 1.600 de autoturisme B Max către Genk şi Koln.

Ministerul Transporturilor va vinde pachetul de acţiuni reprezentând 100% din capitalul social al CFR Marfă prin lici­taţie cu strigare, cu criterii de pre­ca­li­fi­care a investitorilor, precum şi pa­chetul care va fi deţinut de statul român în urma con­versiei datoriilor societăţii în acţiuni şi cel rezultat în urma cesiunii şi com­pen­sării datoriilor CFR Marfă către CFR.

În august, reprezentanţii ministerului anunţau că preţul de pornire al licitaţiei va fi stabilit pe baza unui raport de evaluare a CFR Marfă. Garanţia de participare la licitaţie va reprezenta 20% din valoarea no­minală a pachetului de acţiuni scos la vân­zare, iar taxa de participare la licitaţie pentru investitorii care depun documen­tele de participare va fi de 5% din valo­a­rea nominală a pachetului de acţiuni.

În august, reprezentanţii ministerului anunţau că preţul de pornire a licitaţiei va fi stabilit pe baza unui raport de evaluare a CFR Marfă.