Competiţie puternică pe piaţa transportului feroviar de marfă. Cine pierde şi cine câştigă cotă de piaţă
Grup Feroviar Român (GFR), cel mai mare transportator privat feroviar de mărfuri, condus de omul de afaceri Gruia Stoica, aşteaptă o creştere cu 40% a profitului după ce anul trecut şi-a majorat de şase ori profitul net, până la 28,7 mil. lei (6,5 mil. euro).
O contribuţie importantă în creşterea veniturilor şi a profitului de anul trecut a avut-o preluarea vagoanelor de la Rompetrol Logistic la sfârşitul lui 2010. Anul acesta creşterea va veni din semnarea de contracte noi.
Veniturile celui mai mare transportator feroviar privat de marfă din România s-au ridicat anul trecut la 804,3 mil. lei (187 mil. euro), cu circa 43% mai mult în lei faţă de anul anterior. Prognozele de anul acesta arată că veniturile se vor majora cu 8%, mult sub ritmul de creştere al profitului net. Printre clienţii GFR se mai numără Petrom, Lafarge, Dacia şi Mechel, potrivit ultimelor informaţii disponibile.
În mai bine de zece ani, Gruia Stoica, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri, care îşi are originile în localitatea Toflea (judeţul Galaţi), şi-a dezvoltat pas cu pas un business profitabil din operaţiuni de transport marfă în România, Ungaria, Serbia şi Bulgaria.
Pe piaţa de transport feroviar privat mai operează Servtrans şi Unifertrans, cea mai mare cotă de piaţă fiind deţinută de GFR (circa 33%). Aceste companii concurează cu CFR Marfă.
În ultimii ani compania feroviară de stat a pierdut teren pe această piaţă. CFR Marfă şi-a redus cota de piaţă la 5%, în timp ce companiile private îşi cresc afacerile şi profitul. Afacerile CFR Marfă s-au ridicat la 257 de milioane de euro anul trecut şi pierderile la 21 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Datoriile CFR Marfă au depăşit rulajul total pe 2010, în condiţiile în care s-au situat la aproape 346 mil. euro.
În septembrie anul acesta, CFR Marfă anunţa un contract cu Ford, în urma căruia va transporta primele două trenuri cu automobile Ford către Europa, pe relaţiile Craiova - Genk (Belgia) şi Craiova - Koln (Germania). Ford România urma să expedieze pe calea ferată 1.600 de autoturisme B Max către Genk şi Koln.
Ministerul Transporturilor va vinde pachetul de acţiuni reprezentând 100% din capitalul social al CFR Marfă prin licitaţie cu strigare, cu criterii de precalificare a investitorilor, precum şi pachetul care va fi deţinut de statul român în urma conversiei datoriilor societăţii în acţiuni şi cel rezultat în urma cesiunii şi compensării datoriilor CFR Marfă către CFR.
În august, reprezentanţii ministerului anunţau că preţul de pornire al licitaţiei va fi stabilit pe baza unui raport de evaluare a CFR Marfă. Garanţia de participare la licitaţie va reprezenta 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare, iar taxa de participare la licitaţie pentru investitorii care depun documentele de participare va fi de 5% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni.
În august, reprezentanţii ministerului anunţau că preţul de pornire a licitaţiei va fi stabilit pe baza unui raport de evaluare a CFR Marfă.