Expur face primii paşi pentru construcţia unui siloz gigant la Slobozia

Autor: Gabriel Razi 18.11.2012

Producătorul de ulei vegetal Expur, companie deţinută de grupul francez Sofiproteol, un gigant industrial cu afaceri de 5 miliarde de euro anual, face primii paşi pentru construcţia unui siloz de 95.000 de tone în Slobozia în apropierea fabricii pe care o deţin, spun surse din industrie.

Unitatea de stocare ce urmează a fi ridicată de francezii de la Expur este una de mari dimensiuni, capacitatea sa fiind com­parabilă cu cea a terminalelor de export din portul Constanţa, silozuri care funcţionează pentru a "aspira" grâu, porumb sau floarea-soarelui din multiple surse pentru ca ulterior să faciliteze exportul.

"În acest moment este în faza de proiect", a declarat Mihaela Jipa, directorul adi­mistrativ al Expur, fără să dea mai multe detalii în legătură cu investiţia grupului francez.

Totuşi, reprezentanţii primăriei Slobozia au declarat pentru ZF că oficialii companiei franceze au depus primele documente şi că în perioada următoare ar urma să îşi completeze dosarul în vederea eliberării aprobărilor pentru a putea demara construcţia.

Investiţia într-un siloz de 95.000 de tone se ridică la 4,5-5 milioane de euro, având în vedere un preţ mediu de 50 euro/tonă, arată datele din piaţă.

O astfel de valoare corespunde şi cu bugetul de investiţii pentru acest an al producătorului de ulei. Expur şi-a propus la începutul anului să deruleze investiţii de 5,5 milioane de euro, potrivit unor informaţii transmie anterior de companie.

Unitatea de stocare de 95.000 de tone din apropierea fabricii din Slobozia are rolul de a pune la adăpost pe termen scurt materia procesată în fabrica de ulei pe care francezii o deţin în apropiere.

În prezent Expur deţine lângă fabrică trei silozuri şi două magazii ce pot stoca în total 107.000 de tone de materii prime agricole. Odată ce proiectul noului siloz va fi finalizat, producătorul de ulei va putea stoca lângă fabrică de două ori mai multe materii prime agricole, adică aproximativ 200.000 de tone.

Cu toate acestea, în cazul în care cele două silozuri sunt umplute cu floarea-soarelui sau cu rapiţă, plantele oleaginoase pe care Expur le procesează la Slobozia, unităţile de stocare pot fi umplute cu numai 100.000 de tone.

Explicaţia este că floarea-soarelui sau rapiţa sunt două materii prime agricole ce ocupă un volum mai mare decât cerealele grele (grâul sau porumbul) în timp ce masa lor este mai mică.

În unitatea de producţie din România Expur poate procesa până la 1.100 de tone de floarea-soarelui şi rapiţă/zi, adică aproximativ 330.000-350.000 de tone pe an.

Astfel, extinderea silozurilor ar marca un pas făcut de producător pentru asigurarea fluxului de materie primă din fabrică şi, implicit o mişcare pentru securizarea profitului.

Pentru un producător de ulei, silozurile funcţionează sub forma unui adevărat scut împotriva fluctuaţiilor pentru cotaţiile de pe pieţele internaţionale de materii prime.

Spre exemplu, un producător de ulei poate achiziţiona materie primă din piaţă imediat după recoltă, atunci când preţurile sunt în scădere, pentru ca apoi să o stocheze şi să o proceseze treptat pe parcursul anului până la următorul ciclu agricol. Investiţia în acest sens limitează practic expunerea la riscurile de piaţă pentru un procesator precum Expur.

Totuşi, ridicarea unor capacităţi de stocare gigantice într-un singur loc poate fi interpretată ca o mişcare riscantă având în vedere ca alţi jucători din piaţă s-au concentrat pe dezvoltarea unor adevărate reţele de silozuri, pentru a acoperi mai multe zone de producţie din ţară.

Şi Expur deţine silozuri în afara celor din apropierea fabricii din Slobozia, respectiv două silozuri şi două magazii în Călăraşi, cu un total de 42.000 de tone (21.000 de tone în cazul florii-soarelui) şi alte unităţi cu un total de 108.000 tone (50.000 de tone în cazul florii-soarelui) în apropiere de Urziceni.

Expur, producător al brandului Ulcom, şi-a bugetat în acest an afaceri de 820 milioane de lei, în creştere uşoară faţă de anul anterior.

Producătorul îşi dispută primele locuri pe piaţa românească a uleiului cu alte grupuri multinaţionale precum Cargill (care produce ulei sub brandul Untdelemn de la Bunica) şi Bunge (Floriol).