A3 e o autostradă ciudată: ce câştigi din viteză pierzi făcând kilometri mai mulţi

Autor: Cristi Moga 18.11.2012

Adrian Mihai, unul dintre cei trei acţionari ai firmei Fan Courier, cea mai mare com­panie de curierat cu capital autohton, cu afaceri de 52 mil. euro în 2011, spune că infras­truc­tura rutieră locală nu poate fi comparată deocamdată nici măcar cu cea a ţărilor din jur, în condiţiile în care actuala "reţea" de autos­trăzi nu a fost con­s­truită în zonele cu cele mai mari dificultăţi de depla­sare.

Compania deţine un parc auto de circa 1.500 de maşini cu ajutorul căruia realizează zilnic aproximativ 60.000 de expediţii în toată ţara, iar lipsa unei infrastructuri dez­voltate îşi lasă amprenta atât asupra tarifelor practicate, cât şi asupra profitabilităţii.

"Zona cea mai aglomerată ar fi între Piteşti şi Sibiu. Pe Valea Oltului din cinci zile pe săptămână în trei sunt accidente cu blocaje de trafic de jumătate de oră, poate şi mai mult", a declarat Adrian Mihai, prezent în studioul ZF Live.

"Ne-am fi dorit foarte mult să avem mai mulţi kilometri de autostradă. Orice kilometru de autostradă se cunoaşte pentru că noi circulăm în toată ţara şi ne-am dori foarte mult să avem o infrastructură com­pa­rabilă măcar cu cea a ţărilor din jur. Pentru noi orice kilometru de autostradă înseamnă timp, combustibil câştigat, o uzură mai mică la maşini, dar în primul rând vorbim de timp, pentru că cine apelează la o societate de curierat îşi doreşte în primul rând un timp ce livrare foarte bun", a mai spus Mihai.

Reţeaua naţională de autostrăzi a depăşit în acest an pragul primilor 500 de kilometri. Cu toate acestea, distribuţia lor în di­verse colţuri ale ţării, fără a forma o şosea unitară care, eventual, să străbată ţara de la est la vest, îi frustrează de multe ori pe transpor­tatori. Mai mult, autostrada Bucureşti-Ploieşti, care a fost dată în folosinţă în acest an, este mai lungă decât porţiunea din DN1 ce leagă Capitala de Ploieşti.

"Timpii (între Bucureşti şi Ploieşti, după finalizarea autostrăzii A3 - n. red.) au fost cam aceiaşi. E o autostradă ciudată, i-aş spune. E un pic mai lungă decât drumul existent înainte. Eu nu ştiu cum au reuşit. Nu-mi dau seama dacă e din proiectare sau aşa a fost configuraţia. Timpul pe care îl câştigi prin viteză îl pierzi făcând kilometri mai mulţi", explică reprezentantul Fan Courier situaţia.

Totodată, el spune despre această autostradă că nu este "împlinită", în con­diţiile în care tronsonul de 6,5 kilometri ce ar tre­bui să lege Bucureştiul de şoseaua de centură şi, mai departe, de A3, nu este finalizat şi nici nu avansează cu un ritm satisfăcător.

"Mă uitam, aş spune cu plăcere, în vara care a trecut văzând că s-a mai pus o grindă la acel pod, că se lucrează, ziceam că este un ritm bun, «cred că în iarnă vom circula pe bucăţica aia de drum». Iar acum, de vreo săptămână, două, cred că de la întâi, s-a oprit totul. De ce s-a oprit? N-aş putea să vă spun, dar n-am mai văzut niciun camion, n-am mai văzut mişcându-se nimic acolo. Şi lucrurile acestea nu-mi pică bine deloc mie, care lucrez în domeniul transporturilor."

După o creştere de peste 9% în primele şase luni ale anului, Fan Courier ar putea realiza în acest an o cifră de afaceri de aproximativ 57 mil. euro.