Furir, Pernod Ricard: Nu mai cred în estimările de creştere economică. Din 2007 nu se mai adeveresc
Tudor Furir, managing director al importatorului de băuturi alcoolice Pernod Ricard România, filiala locală a grupului francez cu acelaşi nume, spune că cel mai greu an pentru compania pe care o conduce a fost 2012.
"Acest an a început bine, iar primul trimestru a fost neaşteptat de bun. Luna aprilie nu a fost bună, iar din mai am înregistrat un declin pe care nu mi-l pot explica. (...) Primele două săptămâni din noiembrie au fost «ok», am început campaniile promoţionale şi am livrat către marile lanţuri de magazine şi către marii distribuitori, dar rămâne de văzut în ce măsură consumatorii vor cumpăra marfa de pe rafturi", a declarat Tudor Furir, prezent ieri la ZF LIVE.
El spune că piaţa de spirtoase este în scădere, iar comportamentul de consum al oamenilor a devenit mult mai influenţabil, explicând faptul că turbulenţele din mediul politic creează incertitudine, ceea ce afectează direct consumul românilor.
Două rectificări de buget în ultimele luni
Furir nu mai crede în prognozele macroeconomice privind creşterea economică, pentru că începând cu 2007 acestea nu s-au adeverit.
"Nu cred în prognoza de 2,5% creştere economică anunţată de FMI pentru anul viitor. (...) Estimările privind evoluţia unui business se bazează pe indicatori macroeconomici, iar o creştere de 2,5% îţi permite să prognozezi un avans al businessului de 6-7%. Dacă estimarea este ajustată la 0,5% de la 2,5%, atunci creşterea de 6-7% nu mai este realistă."
În acest context, el precizează că din luna iulie (prima lună a anului fiscal în cadrul grupului francez) au fost operate deja două rectificări de buget. Tudor Furir spune că România nu este văzută bine de către investitorii străini, nu neapărat de către grupul francez Pernod Ricard, pentru că este un partener de afaceri neprofesionist, care nu are o strategie de business şi "stă prost pe partea de cash". De asemenea, şeful Pernod Ricard România afirmă că pe plan local insolvenţele au continuat să fie o mare problemă pentru companie în acest an, sumele blocate în firme intrate în insolvenţă ridicându-se şi la 300.000 de euro.
Unul dintre motivele pentru care multe companii au intrat în insolvenţă este acela că au luat bani de la bănci pentru a investi în business, însă banii au fost folosiţi cu alt scop, de exemplu achiziţia de terenuri sau maşini, a continuat Furir.
Confruntându-se cu problema distribuitorilor intraţi în insolvenţă, un factor de risc ce afectează şi evoluţia businessului Pernod Ricard România, Furir susţine că firma pe care o conduce este mult mai atentă la situaţia companiilor cu care colaborează.
"Avem rapoarte financiare realizate de companii specializate pentru distribuitorii cu care lucrăm, limite de credit pe care nu le lăsăm să crească pentru că în piaţă este o problemă de cash."
Schimbări în consum
Şeful importatorului de băuturi alcoolice spune că în 2008-2009 partea de HoReCa (baruri, restaurante, cluburi) reprezenta 55-60% din businessul pe care îl conduce, însă în această perioadă de criză s-a produs o schimbare radicală în consum, iar în prezent "consumul acasă este predominant."
Anul trecut compania a avut o cifră de afaceri de 108 milioane lei (25,4 mil. euro), cel mai important canal de distribuţie fiind retailul modern - supermarketuri, hipermarketuri şi magazine de tip cash & carry.
Pernod Ricard România are în portofoliu 40 de branduri de băuturi spirtoase şi vinuri, principalele branduri de whisky fiind Chivas Regal (superpremium), Ballantine's, Jameson (premium), Queen Anne, Canadian Special Old şi MacNairs (mainstream). Pe segmentul de votcă, printre brandurile pe care compania le reprezintă se numără Exquisit (superpremium) şi Absolut (premium).
Tudor Furir conchide spunând că deşi în prezent România nu mai reprezintă o piaţă de interes pentru investitorii din Europa, aşa cum se întâmpla în 2006-2008, când aceştia vedeau potenţial de creştere pe plan local, totuşi ei se vor orienta către ţara noastră dacă situaţia se va îmbunătăţi.