Atac fără precedent al Romtelecom în mediul urban: cablu TV gratis

Autor: Adrian Seceleanu 20.11.2012

Pentru campania "cablu gratis" Romtelecom a achiziţionat, în urma unei licitaţii, câteva sute de kilometri de cablu, potrivit informaţiilor obţinute de ZF de pe piaţa de telecom.

Romtelecom, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa locală de telecom, a lansat la nivel naţional, exclusiv în mediul urban, o campanie de o agresivitate fără precedent, prin care le oferă gratuit clienţilor noi sau existenţi servicii de cablu TV analogic care includ minimum 60 de posturi, încercând astfel să-şi securizeze baza existentă de abonaţi şi să câştige clienţi noi.

Romtelecom oferă gratuit serviciul de cablu TV pentru clienţii noi, pentru clienţii care au deja un abonament de televiziune sau internet la Romtelecom pe care îl reînnoiesc, şi clienţilor care au deja un abonament de telefonie fixă pe care îl reînnoiesc alegând unul dintre abonamentele "Voce Oriunde 2000" (cu un tarif de 10,54 euro pe lună) sau "Voce Oriunde 4000" (12,7 euro/lună).

Clienţii care au un abonament de telefonie fixă la Romtelecom pot instala de asemenea serviciul de cablu TV la un cost de 12 lei (TVA inclusă) pe lună - tarif care este cu peste 50% mai mic faţă de cel mai ieftin abonament la cablu TV al rivalilor de la UPC şi RCS&RDS.

Clienţilor noi li se oferă cu 56 de lei pe lună (TVA inclusă) - aproximativ 13 euro - internet cu viteze până la 100 Mbps prin fibră optică, cablu TV cu 67 de posturi, telefonie fixă fără minute incluse şi cu un telefon fix inclus şi un router wireless.

Agresivitatea campaniei Romtelecom poate fi comparată pe piaţă doar cu acţiunile similare ale rivalilor de la RCS&RDS, care la un moment dat - intrând cu infrastructura proprie pe teritoriul UPC - le-a oferit clienţilor abonaţi la operatorul rival servicii gratuite până la expirarea contractelor cu UPC.

Campania Romtelecom are de altfel şi alte elemente în comun cu RCS&RDS pe lângă reducerea brutală a preţurilor: startul a fost unul discret, iar comunicarea s-a făcut direct către baza de clienţi.

Operatorul a demarat campania în urmă cu aproximativ două luni, însă exclusiv prin forţa de vânzări directă, prin anunţuri la mica publicitate şi prin panouri publicitare instalate în zone-cheie din punct de vedere comercial pentru compania. În toată această perioadă care a trecut de la lansare, nicio informaţie despre campania "cablu gratis" nu a fost publicată pe pagina web a companiei sau prin comunicatele de presă ale operatorului.

Contactaţi de ZF, oficialii Romtelecom nu au răspuns până la închiderea ediţiei întrebărilor legate de această campanie.

Din datele colectate de ZF, oraşele vizate de campania "cablu gratis" sunt: Bucureşti, Alba Iulia, Bistriţa, Buhuşi, Câmpina, Giurgiu, Mangalia, Miercurea Ciuc, Mioveni, Odorheiu Secuiesc, Paşcani, Sibiu, Târgovişte, Târgu-Jiu, Târgu-Secuiesc, Tecuci, Tulcea, Zalău. Oraşele menţionate sunt "atacate" direct de Romtelecom, în timp ce alte zece sunt vizate de compania de cablu deţinută de Romtelecom, denumită NextGen.

Prin această campanie Romtelecom atacă inclusiv zone care anterior erau acoperite doar de RCS&RDS, liderul pieţei locale de TV.

De subliniat este faptul că atacul Romtelecom nu se desfăşoară haotic, ci doar în mediul urban - unde compania a investit deja sume importante - şi nu doar în anumite oraşe, ci doar în anumite zone din oraşe unde infrastructura a fost dezvoltată.

Pentru campania "cablu gratis" Romtelecom a achiziţionat, în urma unei licitaţii, peste 1.000 de kilometri de cablu, potrivit informaţi­ilor obţinute de ZF de pe piaţa de telecom. Potrivit informaţiilor obţinute de ZF de la operatorii din call-center-ul companiei, oraşul în care va urma cel mai probabil o extindere a reţelei de cablu este Bucureşti - cea mai mare piaţă pentru serviciile TV din România. "Cel mai probabil reţeaua va fi extinsă în Bucureşti. Este un proiect, iar reţeaua de cablu este extinsă", potrivit operatorilor din call-center. Oferta de cablu include cel puţin 60 de posturi TV, în funcţie de localitate, şi momentan posibilitatea de a urmări posturi în format HD.

De ce a lansat Romtelecom o asemenea campanie folosind cablul TV şi nu o altă tehnologie? Răspunsul pare a fi legat atât de costurile de furnizare a serviciului, cât şi de obiceiurile de consum ale clienţilor din România. În gospo­dăriile din România sunt frecvente cazurile în care există două, trei sau chiar patru televizoare, iar cablul analogic este singura soluţie ieftină de a recepţiona programele TV prin toate aparatele din casă. Folosind serviciile de televiziune prin satelit, spre exemplu, pentru a urmări programele TV pe două sau trei televizoare este nevoie de două sau trei receivere diferite, fiecare cu un cost de câteva zeci de euro.

Operatorii din call-center insistă de altfel asupra acestui aspect. "Puteţi conecta toate televizoarele din casă", punctează ei în discuţia cu un potenţial client.

De ce pedalează atât de tare însă Romtelecom - o companie cu tradiţie în telefonia fixă - pe segmentul TV? Răspunsul a fost oferit în urmă cu o lună, în cadrul evenimentului ZF Digital '12, de Stefanos Theocharopoulos, CEO al Cosmote şi Romtelecom. "TV-ul este un subiect foarte important pe piaţa de telecom din România. Penetrarea pentru pay TV este de 96%, fiind astfel de departe serviciul cu cea mai ridicată rată de penetrare de pe piaţă. (…) Pe această piaţă, cu tipul de clienţi pe care îi avem, cu obiceiurile pe care le au românii în ce priveşte consumul de televiziune, trebuie să fii activ pe piaţa TV, este ceva obligatoriu", a spus Theocharopoulos.

Piaţa de servicii TV, cu o valoare de 370 mil. euro în 2011, este dominată de RCS&RDS (peste 3 milione de clienţi), Romtelecom (1,2 milioane) şi UPC (peste 1,1 milioane), care au împreună circa 90% din numărul total de abonaţi. La finalul anului trecut în România existau 5,85 milioane de abonaţi la serviciile TV, dintre care 3,57 milioane la servicii prin cablu, iar 2,26 mil. la servicii prin satelit, potrivit ANCOM.

La televizor se uită zilnic 83% din români, programele zilnice preferate de aceştia fiind ştirile (81%), în timp ce 29% din telespectatori nu se uită niciodată la emisiunile de cultură şi artă, potrivit unei cercetări realizate de IRES. De asemenea, potrivit unui studiu al Mediascope, românii se uită în medie peste 21 de ore la TV pe săptămână, un timp mai mare decât cel alocat oricăror alte medii (internet - aproape 19 ore/săptămână), radio (15,6 ore), ziare (5,4 ore).

Aceste obiceiuri de consum ale românilor au determinat de altfel şi Orange - cel mai mare jucător de pe piaţa locală de telecom - să evalueze din nou posibilitatea de a intra pe piaţa de servicii TV, potrivit datelor obţinute de ZF de pe piaţa de telecom. Compania ar urma să ia o decizie în legătură cu acest subiect până la finele acestui an.