Distribuitorul tractoarelor John Deere ajunge la un rulaj de 90 mil. euro, peste nivelul dinainte de criză

Autor: Gabriel Razi 22.11.2012

IPSO, distribuitorul tractoarelor şi combinelor americane John Deere, va vinde până la sfârşitul anului utilaje agricole de 90 de milioane de euro, în creştere uşoară faţă de anul precedent.

IPSO va reuşi astfel la sfârşitul anului să îşi majoreze cifra de afaceri pentru al patrulea an consecutiv, avans venit pe fondul extinderii reţelei proprii de spaţii de comercializare, dar şi pentru că piaţa a înregistrat un avans accelerat în această perioadă, ca urmare a investiţiilor mai mari făcute de fermieri.

"Anul trecut am vândut 700 de utilaje autopropulsate (tractoare şi combine - n.red.) şi alte 1.200 de utilaje auxiliare (grape cu disc, semănători etc. - n.red.). Estimez că vom încheia anul cu o cifră de afaceri de 90 de milioane de euro, în creştere cu 5% faţă de anul precedent. Îmi amintesc că în 2004, atunci când am preluat conducerea companiei, am vândut numai 42 de tractoare şi trei combine", spune Arnaud Van Strien, managing director al IPSO.

Distribuitorul utilajelor John Deere este deţinut de grupul francez Monnoyeur, care mai este prezent în România şi prin compania Bergerat Monnoyeur, care se ocupă de vânzarea utilajelor de construcţii Caterpillar.

În ultimii cinci ani piaţa tractoarelor a crescut cu 60%, la 1.800 de unităţi anual, iar piaţa combinelor agricole s-a dublat la 560 de unităţi anual.

Estimările pentru acest an indică însă că piaţa trac­toarelor va stagna la un nivel de 1.800 de unităţi sau va înregistra în cel mai bun caz o creştere uşoară. În acelaşi timp, vânzările de combine ar urma să scadă uşor.

"Condiţiile din ultimul an agricol, afec­tat atât de secetă, cât şi de ger, au impactat asupra producţiei de cereale într-o manieră drastică, efect care a ajuns şi pe un anume palier pe piaţa utilajelor agri­cole". La un parc total de tractoare de 175.000 de unităţi, piaţa locală rămâne în continuare una ce abundă de utilaje îmbătrânite, în con­di­ţiile în care raportul dintre vânzările de tractoare noi şi parcul total este de 1%.

"În Franţa, unde suprafaţa agricolă este dublă faţă de cea a României, se vor vinde în acest an 41.500 de tractoare. În Franţa o treime din piaţă este acoperită de vânzările făcute ca urmare a facilităţilor fiscale puse la dispoziţie. În mod normal, piaţa din România ar trebui să aibă vânzări de 5.000-7.000 de unităţi pe an", explică Van Strien. Executivul de la IPSO subliniază că piaţa din România nu reuşeşte să ajungă încă la astfel de niveluri de vânzări pentru că numai o treime din terenurile din agricultura românească sunt exploatate în cadrul fermelor de peste 100 de hectare, cele despre care se poate spune că fac agricultură în mod industrial.

"Din 3,9 milioane de ferme, doar 12.500 sunt cele de peste 100 de hectare care fac agricultură în mod industrial".

Au ajuns în cinci ani la 13 puncte de vânzare

În aşteptarea creşterii pieţei în vi­itor, francezii de la IPSO au pus pe hârtie un plan de dezvoltare demarat în 2007 ce urmează a ajunge la final anul viitor. Principalul obiectiv al planului de expansiune al distribuitorului de utilaje agricole în România este consolidarea unei reţele de retail. Astfel, în cinci ani ei au ajuns să opereze 13 "magazine" de utilaje agricole, dintre care unul a fost deschis pe parcursul acestui an în localitatea Dumbrăveni din judeţul Suceava.

"Am investit 7 milioane de euro în extinderea din România şi vom mai investi alte 7 milioane de euro în următorul an pentru alte deschideri şi renovări".

Şeful IPSO adaugă că pe par­cursul anului viitor compania va duce dimensiunea reţelei de retail la cota 15 după alte două noi deschideri.

"Ne uităm la deschideri pentru servicii să punem la dispoziţia fermierilor piese de schimb, dar şi servicii de atelier sau comerciale."

În ton cu extinderea unităţilor de distribuţie din ţară, IPSO intenţionează să angajeze aproximativ 20-30 de oameni pe parcursul anului viitor, recrutări ce vor duce numărul total de salariaţi din companie la 320.

Au ambiţii regionale

Arnaud Van Strien spune că are în plan pentru următoarea perioadă şi extinderea regională prin intrarea pe una dintre pieţele vecine României.

"Ne uităm şi la o ieşire în afara României", spune directorul companiei IPSO, fără să intre în detalii despre acest proiect.

Extinderea regională a distribuitorului de utilaje agricole ar marca una dintre puţinele mişcări de acest tip de pe piaţă, în condiţiile în care jucătorii locali s-au concentrat în ultimii ani să îşi consolideze reţelele locale, având în vedere că pe piaţă mai există spaţiu de creştere.

În România jocurile pe piaţa utilajelor agricole sunt făcute de distribuitori, în condiţiile în care unităţile de producţie locale pot fi numărate pe degetele de la o singură mână.

În faţa valului importurilor, printre puţinii producători rămaşi se numără Irum Reghin (tractoare), dar şi italienii de la Maschio Gaspardo (grape cu disc, semănători) sau Mecanica Ceahlău (grape cu disc, semănători).

Pe piaţa "importurilor", IPSO concurează cu alte grupuri precum NHR Agropartners (distribuitorul utilajelor New Holland), Titan Machinery (distribuitorul utilajelor CASE) sau Mewi (distribuitorul utilajelor Fendt).