BCR nu s-a hotărât când va trece la transferul automat al conturilor

Autor: Ciprian Botea 25.11.2012

BCR, cea mai mare instituţie de credit după active, este singura bancă de top care nu a aderat la mecanismul de transfer automat al conturilor curente ale persoanelor fizice de la o bancă la alta la cererea titularului, un proiect anunţat de ARB în urmă cu doi ani şi jumătate ca parte a procesului de aliniere la standardele europene privind transparenţa în sectorul bancar şi libertatea de mişcare a clientului.

Un număr de 19 bănci – inclusiv jucătorii mari precum BRD, CEC Bank, Banca Transilvania sau Raiffeisen – au aderat la acest mecanism, dar niciuna nu se grăbeşte să promoveze acest serviciu, care i-ar scuti practic de drumuri de la o bancă la alta şi de mult timp pierdut cu documentele pe clienţii care vor să-şi mute contul curent la altă bancă.

BCR spune că în acest moment încă analizează opţiunea de a intra în acest mecanism. „Analizăm această posibilitate, dar nu putem da o estimare (privind momentul aderării la acest mecanism – n.red.) acum“, au declarat pentru ZF reprezentanţii instituţiei. BCR, cea mai mare bancă din piaţă, are circa 3,5 milioane de clienţi persoane fizice, potrivit datelor Erste. Banca a pierdut în criză peste un milion de clienţi în pofida acestei bariere administrative.

Dintre băncile cu prezenţă semnificativă pe piaţă doar ING şi Volksbank nu mai apar ca semnatare ale convenţiei după ce Bancpost a aderat la acest mecanism în luna august. Tot anul acesta a semnat convenţia şi Bank of Cyprus. De altfel, o serie de bănci mai mici, precum Millennium, Intesa sau Carpatica au fost mai rapide în aderarea la mecanismul de transfer automat al conturilor.

Conform regulilor agreate la nivelul ARB, serviciile specifice transferului de informaţii legate de mobilitatea conturilor sunt gratuite, dar fiecare bancă percepe comisioanele contractuale standard.

Clientul ar trebui să aibă posibilitatea să mear­gă la banca aleasă şi să îi solicite acesteia să intermedieze preluarea contului său curent de la altă bancă, inclusiv cu serviciile ataşate de debitare directă, contractele de standing order şi/sau ordinele de plată emise cu data plăţii în viitor. Operaţiunea nu poate avea loc în cazul unui sold negativ sau al existenţei unor popriri şi a unor produse ataşate active - carduri, depozite.

Comisia Europeană insistă de mai mulţi ani în direcţia eliminării barierelor birocratice şi de costuri care descurajează mutarea unui client de la o bancă la alta pentru a putea beneficia de condiţii mai bune. În România s-a reuşit în 2010, printr-o ordonanţă de urgenţă, deschiderea posibilităţii de refinanţare, care uşurează mutarea unui credit de la o bancă la alta, însă posibilitatea mutării unui simplu cont curent încă nu este disponibilă la nivelul întregii pieţe locale.