Next Advertising: Pentru 2013 nu există premise că trendul preţurilor se va schimba în sens pozitiv, ci dimpotrivă

Autor: Andreea Mindrila 25.11.2012

Piaţa de publicitate este afectată într-o mare măsură de situaţia economică dificilă cu care ţara noastră se confruntă de patru ani, deşi impresia generală în ceea ce priveşte industria de comunicare vizează mai mult partea creativă a spoturilor publicitare, evenimentele glamour gândite de agenţiile de PR sau campaniile realizate în mediul online. Astfel, criza care macină economia locală din 2009, accentuată şi de criza politică din acest an, s-a reflectat cel mai mult în scăderea preţurilor pe piaţa de publicitate, trend care ar putea continua şi în 2013.

“Având în vedere contextul economic şi politic intern şi internaţional al acestui final de an, nu cred că vor exista modificări majore în politicile de preţ ale marilor jucători de pe piaţa de publicitate în prima parte a anului viitor. România nu este o piaţă izolată, ci este foarte sensibilă la contextul economic  european şi mondial, pentru că este o piaţă dominată de companii multinaţionale”, spune Ruxandra Muntean, media director al agenţiei de publicitate Next Advertising.

Ea explică faptul că pe piaţa de publicitate preţurile au scăzut în acest an comparativ cu 2011, iar situaţia din plan politic, problemele economice legate de cursul de schimb şi politicile fiscale vor amâna deciziile de investiţii ale clienţilor.

“Preţurile pentru 2013 vor urma trendul anului în curs. Nu există premise care să ne facă să credem că trendul se va schimba în sens pozitiv, ci dimpotrivă”.

Piaţa de publicitate a avut anul trecut o valoare de 309 milioane euro, potrivit datelor din Media Fact Book, un studiu realizat de agenţia Initiative, parte a grupului de comunicare Lowe. Faţă de 2008, anul de vârf al economiei locale, industria de comunicare în ansamblu (TV, internet, radio, print, publicitate outdoor) s-a contractat cu 40%, preţurile înregistrând un declin cuprins între 30% şi 70%. Astfel, dacă în 2008 preţul unui punct de rating la televiziuni ajungea şi la 300 – 500 euro net, acum sunt cazuri când scade şi sub 100 euro. Mai mult, Teddy Dumitrescu, CEO-ul grupului de comunicare Publicis, spune că dacă în 2008 o campanie de 360 de grade (desfăşurată în toate mediile de comunicare) costa aproximativ 45.000 euro, în prezent preţul unei campanii similare nu depăşeste 30 - 32.000 euro.

Ruxandra Muntean crede că dincolo de situaţia de fapt, de cifre şi de statistici, este foarte important impactul psihologic al evenimentelor economice şi politice la nivel european şi mondial, deoarece clienţii vor sta în expectativă. Scăderea încasărilor companiilor ca urmare a reducerii consumului populaţiei a condus la diminuarea bugetelor de marketing şi comunicare, acestea fiind primele tăiate de către companii în încercarea de a-şi reduce chetuielile.

“Bugetele de marketing sunt cele care preiau în general primele unda de şoc. Sunt cele mai mari bugete şi sunt primele sacrificate. Astfel, bugetele au atins în 2011 şi 2012 un nivel extrem de scăzut, iar companiile au nevoie de rezultate, au nevoie de vânzări, au nevoie de marketing. Cu alte cuvinte, clienţii vor fi nevoiţi să iasă din starea de conservare şi să acţioneze”, crede directorul de media al Next Advertising, companie cu afaceri de 16,8 milioane euro anul trecut.

Mai mult, ea spune că în acest moment nu există premise de creştere şi “cel mai probabil anul 2013 va fi la fel ca 2012”.