Bugetul UE 2014-2020, aterizare fortata in “Furtuna Perfecta” 2013,

Autor: Ionel Blanculescu 27.11.2012

”Anticipam ca, daca se va ajunge la un compromis, la Consiliul European, 22-23.11.2012, in ceea ce priveste bugetul multianual al UE, pentru perioada 2014-2020, acela se va situa la 50% din propunerea initiala de taiere a d-lui Herman Van Rompuy, de 75 miliarde de euro, ca rezultat al negocierilor "dur" purtate de reprezentantii statelor membre, incununate de succesul consensului. Ceea ce in Romania nu se cunoastea la acea data era faptul ca, de fapt liderii adevarati ai UE, care sunt cu totul altii decat portavocile de la varful formal al Uniunii si anume Cancelarul german Angela Merkel si Primul Ministru britanc David Cameron, stabilisera o alta cifra a taierii bugetare comunitare si anume 200 miliarde euro. Principiul s-a respectat, cel putin pana in prezent si reducerea acceptata de facto s-a situat la 100 miliarde euro. Deceptie, dezamagire si demotivare la nivelul beneficiarilor, intre care si Romania! De fapt, liderii UE au cazut intr-o mare capcana, mai putin pentru cei din tarile net contributoare si mai mult pentru statele beneficiare, cum ar fi Romania. Capcana consta in amanarea deciziei cu privire la noul buget comunitar, pentru anul 2013, an predestinat  “Furtunii Perfecte” in economia si finantele Uniunii Europene. Putem oare sa nu o suspectam de implicare pe Cancelarul german Angela Merkel, ca si artizan al acestei extrem de inteligente miscari politice si diplomatice, din partea statelor nordice,  contributoare la bugetul comunitar, cand inca de la primele fraze expuse la sosirea la Summit a prevazut cu mare probabilitate de indeplinire, posibilitatea ca in acest an sa nu se poata lua o decizie, adica sa se amane luarea acesteia pentru providentialul an 2013?Nu spunea oare celalalt “complice”, premierul britanic David Cameron, ca la Bruxelles “imbuibatii care traiesc intr-o lume paralela, eurocrati nealesi”, facand desigur referire atat la functia Presedintelui CE, J. M. Barrosso, cat si a sefului acestuia, Herman Van Rompuy si mai ales a intregului aparat administrativ, finantat anual cu peste 6% din fondurile bungetare comunitare, adica peste 7 miliarde euro, se regasesc intr-o alta realitate? Rupti de ceea ce se intampla cu adevarat in statele confruntate cu efectele crizei economice, care-si reduc pe plan national cheltuielile bugetare, afectand populatiile proprii, in conditiile in care li se cer sa dea si mai mult la bugetul comunitar. Cu fiecare zi, Uniunea Europeana se indreapta spre "Furtuna Perfecta", a anului 2013, prevazuta de oracolul crizei, economistul Nouriel Roubini, cauzata de neluarea la timp a masurilor corespunzatoare, privind gestionarea primei faze a crizei globale, care a lovit si Europa, in special prin criza specifica a datoriilor suverane. Sa incercam sa facem un exercitiu de imaginatie si analiza: viitorul Consiliu European va avea loc probabil in ianuarie-februarie 2013, dupa ce vom avea, chiar preliminar, rezultatele economice ale anului 2012 si perspectivele pentru anul 2013.  Poate cineva sa creada ca aceste rezultate si perspective vor fi intr-atat de bune, incat sa schimbe convingerile liderilor europeni, in ceea ce priveste necesitatea taierilor bugetare? Ma indoiesc!Mai mult, anul 2013 este electoral pentru Cancelarul german Angela Merkel si formatiunea politica a domniei sale si, dupa 6 sau 7 randuri de alegeri locale pierdute in mod consecutiv de partidul acesteia, ce atitudine ar putea-o conduce la un eventual succes, decat aceea de a administra o lectie usturatoare statelor gen Romania, Grecia, Spania, Portugalia, care si-au cam batut joc de banii contribuabililor germani, contributie la bugetul comunitar, inclusiv prin fraudarea acestora, ca urmare a nivelului alarmant al coruptiei din respectivele state.  Asa ca, exista o mare probabilitate, cel putin pana la alegerile din Germania, daca nu si din alte state interesate in taieri substantiale la bugetul Uniunii pentru perioada 2014-2020, sa nu se adopte o pozitie transanta, decat daca aceasta ar satisface setea de taiere a statelor net contributoare, ceea ce ar reprezenta un dezastru, cel putin pentru Romania, conducand la exercitarea cu adevarat a dreptului de veto, cu griparea iminenta a motorului comunitar, care si asa este aproape nefunctional. UE poate functiona, cel putin in anul 2014 si fara buget comunitar, similar cu functionarea statului roman, atunci cand bugetul de stat nu se aproba la termen, pastrandu-se si aplicandu-se proportiile bugetului expirat. In concluzie, Consiliul European tocmai a ratat sansa, era sa spun de a tacea, insa nu este asa, fiind extrem de vocal prin reprezentantii sai, ci de a aproba un buget multianual, 2014-2020, atunci cand acest fapt inca mai era posibil, prin negocieri, compromis si consens. Ratand aceasta sansa, mult dezbatutul buget comunitar intra pe Drumul Golgotei anului 2013, urmand aterizarea fortata in "Furtuna Perfecta", care nu se stie inca precis ce va insemna pentru Romania, oricum numai bine nu. Si, daca acest mesaj poate reprezenta un semnal de avertizare timpurie, atunci Romania ar trebui sa-si realizeze un Plan B, un scenariu de rezerva, astfel incat sa nu fie, ca de multe ori, parasutata direct in "Furtuna Perfecta", cu mari pierderi pentru economie si cetatenii acesteia. Exista si alte coordonate geografice, decat cele ale Uniunii Europene, acolo unde Romania ar putea sa performeze, astfel incat aceasta sa nu fie victima sigura a ceea ce se va intampla cu economia si finantele acestui elitist spatiu in anul providential 2013. ps: In legatura cu managementul strain la Tarom SA, am decis sa acord 4 luni, pana la urmatoarea analiza, pentru a se putea desfasura si produce eventuale rezultate, cu rezerva ca, daca inlauntrul acestui termen, "dezerteaza", "este dezertat" sau deterioreaza ireversibil situatia financiara a companiei, fiind se pare, purtator al unor asemenea precedente si antecedente, potrivit presei locale, pe alte coordonate mai exotice ale lumii, sa intervin de indata si sa reamintesc Presedintelui CA, dl.  Dan Pascariu, ca un manager roman profesionist ar fi putut sa intreprinda mai mult pentru compania aviatica nationala decat "personalitatile" straine recrutate, cu tot respectul pentru managementul occidental, pe care-l respect, mi l-am insusit si-l aplic in fiecare zi, in activitatea mea.  Cred insa, cu obstinatie ca, unui manager roman profesionist ii pasa mai mult, in aceleasi conditii de motivare salariala cu a celor straini.  Daca nu ma credeti, intrebati in Polonia si Cehia, de ce managerii straini sunt exceptia si nu regula, in contradictie cu ceea ce vrem sa construim in Romania anului 2012, poate si 2013, ma indoiesc insa, pentru companiile de stat, prin Proiectul "Management privat"!