Philips: Consumul nu va creşte până în 2015

Autor: Cristina Roşca 27.11.2012

Joost Leeflang, olandezul care conduce din poziţia de CEO operaţiunile gigantului Philips în Europa Centrală şi de Est, spune că anul acesta consumul a continuat să scadă în România, iar trendul descendent urmează a se menţine până în 2015. El mai spune că pentru a vedea o revenire a consumului este nevoie de un avans al economiei de cel puţin 7-8%.

"Datele oferite de instituţiile autorizate arată o revenire pe plus a consumului în 2014, însă eu sunt chiar mai pesimist. Europa Centrală şi de Est se va reporni greu, fiind puternic dependentă de Occident. Zona are însă avantajul că este mai agilă decât vestul, astfel încât obiceiurile de consum se schimbă mai repede, în concordanţă cu evoluţia veniturilor."

El este de părere că economia europeană se va echilibra în următorii doi ani, după mai mult de patru ani de probleme economice. În acest context Leeflang (45 de ani), care a lucrat în ultimii 18 ani pentru Philips în Ucraina, Rusia şi Asia, este de părere că şi economia românească va urma acelaşi trend. El explică însă că un avans de doar trei-patru procente al PIB-ului României este insuficient pentru a da elan consumului. "Este nevoie de creşteri de 7-8%. Nu vom vedea o revenire a consumului înainte de 2015, însă sunt sigur că după aceea acest indicator va fi din nou pe plus".

Plus 40% la fabrica de la Orăştie

Philips deţine pe piaţa locală atât activităţi de retail, cât şi activităţi de producţie. Astfel, pe segmentul de retail olandezii activează pe trei segmente - produse de iluminat, produse şi servicii în domeniul sănă­tăţii (produse pentru îngrijiri cardiace, pentru îngrijiri de afecţiuni acute) şi produse de consumer lifestyle (electronice şi electrocasnice). Pe segmentul de producţie gigantul cu venituri anuale de peste 20 de miliarde de euro deţine în România o fabrică care produce espressoare de cafea. Philips deţine în România, în oraşul hunedorean Orăştie, o fabrică de espressoare automate de cafea pe care a preluat-o în 2009 de la grupul italian Saeco şi care a ajuns anul trecut la afaceri de aproape 283 de milioane de lei (67 mil. euro), în creştere cu 41% comparativ cu 2010 şi de peste trei ori mai mari faţă de 2009. Afacerile fabricii de la Orăştie sunt contorizate pe o entitate diferită de cea a Philips România, care include activităţile de retail. Anul trecut compania a obţinut pe retail o cifră de afaceri de 56,7 mil. euro, în uşoară scădere faţă de 2010.

"Fabrica de la Orăştie este strategică pentru companie. Produsele pleacă în principal în Europa de Vest, însă exportăm şi în alte pieţe de la nivel global. În afară de unitatea de producţie din România mai avem fabrici de espressoare în China şi Italia".

Cel mai bine se vând produsele de aranjare a părului

Fabrica pe care Philips o deţine în prezent în România a fost anterior a italienilor de la Saeco. La jumătatea lui 2009 însă olandezii au achiziţionat producătorul italian de espressoare de cafea, care deţinea fabrici în Italia şi România, şi au intrat astfel în posesia unităţilor de producţie. Joost Leeflang spune că pentru moment compania nu ia în considerare construirea sau achiziţia unei noi unităţi de producţie pe piaţa locală.

El nu oferă date despre evoluţia businessului în acest an, afirmând doar că "pe termen lung vedem creşterea businessului". Pe piaţa locală cea mai importantă pondere în businessul de retail o au produsele electrocasnice şi electronice. Ele sunt urmate de cele de iluminat şi pe ultimul loc de cele din domeniul sănă­tăţii.

"În România, şi în general pe pieţele emergente, situ­a­ţia este e­xact invers decât pe pieţele dezvoltate, unde produsele şi serviciile din domeniul sănătăţii au cea mai mare contribuţie la businessul Philips."

În topul celor mai bine vândute produse Philips pe piaţa locală se numără produsele pentru îngrijire şi aranjare a părului (ex. feonuri, ondulatoare de păr), produsele electrocasnice pentru bucătărie şi lămpile.