Şucu, Mobexpert: Brandurile puternice din România au început să se dezvolte în ’92 - ’95

Autor: Ioana David 30.11.2012

Omul de afaceri Dan Şucu, care controlează Mobexpert, cel mai mare jucător din industria locală de mobilă, cu un rulaj de 114 mil. euro anul trecut, spune că orice brand are nevoie de o piaţă locală sau regională puternică pentru a se dezvolta în faza iniţială. Mai mult, atâta timp cât profiturile sunt subţiri în piaţa de origine, dezvoltarea în exterior este iluzorie.

"Existenţa unor consumatori cu veni­turi rezonabile nu este suficientă. E nevoie de inventivitate, creativitate şi produse care să livreze valoare. Dacă ne uităm la toate brandurile puternice din România, ele au început să se dezvolte în 1992 - 1995. Au bene­ficiat de o perioadă de creştere şi acum con­soli­dează pe o bază creată atunci. De­sigur, lucrurile stau diferit în industrii pre­cum thenologia, unde totul se schimbă ra­pid şi piaţa e globalizată", mai spune Şucu.

El a pus bazele Mobexpert în 1993 şi astăzi a ajuns la o reţea care numără peste 30 de magazine, în ţară, dar şi în Bulgaria şi Serbia, precum şi mai multe fabrici. Prima unitate deschisă a fost în magazinul Unirea din Capitală, în care vindea numai mobilă de birou din import. În prezent, la nivel de grup Mobexpert are cel mai mare rulaj din industria mobilei.

"Cred că noi (antreprenorii români - n.red.) am avut condiţii ceva mai favorabile, pentru că intrarea masivă a brandurilor străine a început relativ mai târziu. Antreprenorii locali au avut timp să greşească şi să repare. Toate lucrurile avansează prin îmbunătăţire, iar brandurile româneşti au fost, o lungă perioadă de timp, autodidacte. Au avut timp să ajungă la o formulă de succes, de aceea şi sunt mai multe braduri locale puternice aici decât în ţările din jur", a mai spus Dan Şucu.

El este de părere că antreprenorii locali au marele avantaj al cunoaşterii men­talităţii locale, în timp ce investitorii străini cunosc foarte bine reţeta. "În domeniul meu, în retail reţeta este importantă, trebuie să o înţelegi şi să o execuţi, dar este mult mai important să cunoşti psihologia consumatorului. Din punctul meu de vedere, un român care este implicat are şanse mai mari de succes. Când stai cu clienţii zi de zi, auzi ce preocupări au şi ştii cum gândesc", mai spune Şucu.

Cu toate acestea, proprietarul Mobexpert mai punctează că există şi zone unde este mult mai complicat să dezvolţi unde brand local şi unde antreprenorii nu au forţa să ducă afacerea decât până la un anumit punct.

"Antreprenorii români se ghidează după profit şi rezultate, însă pun şi alte lucruri în balanţă. În 2009, dacă aş fi gândit doar dintr-o perspectivă economică, cea mai simplă decizie ar fi fost să închid parte din fabricile Mobexpert, acelea care nu funcţionau la o capacitate optimă. S-a pus însă problema oamenilor care lucrau acolo. Pe unii dintre ei îi cunosc personal. Şi am ales să mergem cu toate mai departe, deşi acest lucru a însemant un efort considerabil de restructurare şi eficien­tizare", a mai spus Şucu.

Antreprenorii români sunt legaţi de comunităţile locale, în timp ce pentru o companie globală România este doar un punct pe hartă, mai spune Şucu.

În aceste condiţii, cum simte "lupta" cu brandurile străine din industria mobilei?

"Din fericire, în industria mea contează foarte mult inventivitatea, adaptarea zilnică la oportunităţi. În plus aveam libertatea de a lua decizii rapid. Cunosc multe alte aspecte, de la industria imobiliară la utilaje de producţie, nivelul chiriilor, detalii despre producţie, design şi pieţe internaţionale. Toate acestea, combinate, ne dau un avantaj considerabil în piaţă", mai spune Şucu.