Bogdan Andriescu, UNSICAR: Şoferii ar trebui să se aştepte la tarife RCA mai mari

Autor: Ciprian Botea 28.11.2012

Şoferii obişnuiţi să plătească trei-patru sute de lei pentru o poliţă de răspundere civilă auto (RCA) valabilă un an ar trebui să se aştepte anul viitor la creşterea tarifelor după ce Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA) a anunţat că pregăteşte reguli mai stricte privind vânzarea de asigurări auto obligatorii.

„Asiguraţii ar trebui să se aştepte ca primele să fie ceva mai mari şi să se reducă diferenţele de preţ dintre ofertele asigurătorilor. O creştere cu 40% a primelor este posibilă în cazul ofertelor foarte ieftine. Cred că era nevoie ca reglementatorul să intervină pe această piaţă pentru că rolul său este de a proteja asiguratul“, a declarat Bogdan Andriescu, preşedintele UNSICAR, prezent ieri în studioul ZF Live.

CSA a publicat recent un proiect de normă prin care obligă asigurătorii să stabilească tarifele poliţelor RCA astfel încât subscrierile estimate pe un an întreg să acopere cheltuielile cu daunele, cele de emitere şi administrare a poli­ţe­lor, precum şi marja de profit. Măsura CSA vine pe fondul acutizării problemelor din aceas­tă piaţă, reflectată în creşterea numărului clien­ţi­lor nemulţumiţi de serviciile oferite.

Tarifele poliţelor RCA variază în prezent semnificativ de la o companie de asigurări la alta. Astfel, un bucureştean în vârstă de 25 de ani poate scoate din buzunar între 500 şi 1.900 de lei pe an pentru a asigura un autovehicul cu o capacitate cilindrică de 1.400 de centimetri cubi, în timp ce un şofer cu zece ani mai în vârstă plăteşte între 400 şi 800 de lei în funcţie de compania de asigurări aleasă.

Andriescu consideră că fiind vorba de o poliţă obligatorie supraveghetorul poate să intervină şi să impună un nou mod de calcul al tarifelor, dar spune că asigurătorii nu ar trebui să stabilească o marjă de profit mai mare de 5% pe acest segment de piaţă.

Companiile de asigurări pierd în acest moment bani din vânzarea de poliţe RCA pentru că au redus foarte mult tarifele în încercarea de a-şi construi o bază de clienţi cărora să le vândă ulterior produse de asigurare mai profitabile. Şeful UNSICAR afirmă că asigurătorii au putut susţine tarifele la un nivel foarte mic întârziind foarte mult cu plata despăgubirilor, dar şi în contextul în care acţionarii au adus bani de acasă.

Andriescu mai spune însă că dacă problemele cu plăţile vor continua şi după implementarea noilor reguli, asigurătorii ar trebui sanc­ţionaţi mai aspru. „Dacă ai bani şi nu plăteşti este vorba deja de rea-voinţă. Acesta ar fi un motiv serios pentru suspendarea activităţii.“ Creşterea tarifelor de asigurare este susţinută şi de majorarea cheltuielilor cu despăgubirile pentru daune morale şi vătămări corporale.