Ioana Enache, Amway: Businessul poate ajunge la 100 mil. euro pe termen lung

Autor: Cristina Roşca 02.12.2012

Ioana Enache, românca venită la începutul acestui an la conducerea Amway România, unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa de vânzări directe, spune că în anii care vor urma compania va creşte uşor şi constant. Pe termen lung însă, businessul poate creşte de 4-5 ori, până la 100 de milioane de euro, deoarece există potenţial.

"Anul acesta îl vom termina cu un mic plus după ce am reuşit să stabilizăm businessul şi să punem pilonii pentru creşterile viitoare. Pe termen lung Amway are potenţial mare pe piaţa din România, astfel încât putem vorbi de un business de 4-5 ori mai mare. "

Ea explică însă că această evoluţie este dependentă de educaţia populaţiei în ceea ce priveşte vânzările directe, de investiţiile pe care le va realiza compania şi de dorinţa populaţiei de a-şi suplimenta veniturile. Evoluţia economiei şi a consumului joacă un rol, însă nu la fel de important.

"Noi vedem pe viitor o revenire a pieţei şi o creştere a businessului nostru. Pentru Amway România este a zecea piaţă din Europa şi a treia din regiune", spune românca de 41 de ani care a lucrat anterior în companii farma, din FMCG şi a fost şi consultant pentru Petrom. Astfel, pentru 2013 Amway şi-a bugetat afaceri de 23 de milioane de dolari, în uşoară creştere faţă de acest an şi faţă de anul 2011.

Sub impactul crizei

Businessul Amway a intrat pe o pantă des­cendentă în 2009, primul an de criză, trend pe care l-a menţinut până anul trecut, inclusiv. Astfel, cifra de afaceri a ajuns la 78 mil. lei (18 mil. euro), cu peste 40% mai mică decât în 2008, ultimul an de boom al economiei locale.

În dolari cifra de afaceri raportată la compania- ma­mă a fost anul trecut de 22 mil. dolari (compania a luat în calcul anul trecut un curs leu-dolar de 3,5 lei, diferit de cel anunţat de BNR). "În 2012 am decis să investim într-un nou business center şi în lansarea de produse noi. Aceste investiţii se vor vedea în business anii viitori."

Ioana Enache, care înainte de a veni la conducerea Amway a lucrat pentru Petrom din po­ziţia de consultant pentru proiecte de transformare, spune că la nivel naţional compania are 40.000 de reprezentanţi (întreprinzători privaţi autorizaţi). Cifra s-a menţinut constantă în ultimii ani, valoarea comenzii fiind cea care a scăzut. "Factura medie este de 333 de lei fără TVA."

Din cei 40.000 de parteneri o parte devin revânzători, în timp ce o alta cumpără produse pentru uz propriu. "De obicei partenerii noştri sunt cupluri, care doresc o sursă de venituri supli­mentare." Pentru a deveni partener Amway ro­mânii trebuie să plătească o taxă iniţială de 151 de lei,

cei care se înregistrează online, şi de 177 de lei cei care se înregistrează offline. Odată înregistraţi, ei pot cumpăra produse la un preţ special - mai mic decât cel de pe site sau de pe catalog.

"Produsele din catalog au de regulă un avans de 30%, însă partenerii noştri aleg dacă vând produsele la acest preţ recomandat de noi sau nu." În fiecare catalog Amway există 450 de produse.

Ce cumpără clienţii Amway?

"Am observat că deşi ofertele şi reducerile sunt căutate de clienţi, uneori produsele în ediţie limi­tată sunt chiar mai căutate. În acest context, nu am introdus mai multe produse la promoţie, pentru că pe de-o parte nu este specificul nostru, iar pe de alta poţi pierde credibilitate." Amway are în porto­foliu atât produse pentru persoanele cu venituri medii, cât şi produse de lux din gama Artistry, al căror preţ urcă la peste 1.000 de lei. Portofoliul Amway este împărţit în produse cosmetice şi de îngrijire (41% din cifra de afaceri), sănătate şi nu­triţie (26%) şi îngrijire şi locuinţă (33%). Acestea din urmă au fost primele care au fost introduse pe piaţa din România. "A fost o perioadă în criză când românii au renunţat la brandurile foarte scumpe, însă acum revin. Cea mai constantă evoluţie a avut-o segmentul de nutriţie." Cea mai mare parte a clienţilor Amway vin din mediul urban, iar cei mai mulţi din Bucureşti, respectiv 21%.

Piaţa locală de produse cosmetice şi de îngrijire va creşte în acest an cu 2,2% comparativ cu 2011, când s-a situat la 3,5 mld. lei (823 milioane de euro), potrivit informaţiilor oferite de compania de cercetare de piaţă PMR. Cei mai mari jucători sunt giganţii internaţionali precum P&G, Unilever, Henkel, iar pe segmentul vânzărilor directe Amway se bate cu Avon şi Oriflame.