Mic ghid pentru şoferii care nu vor să se enerveze când pleacă în vacanţă

Autor: Bogdan Alecu 30.11.2012

Se apropie tot mai mult luna vacanţelor şi a concediilor, perioadă în care foarte mulţi aleg să o petreacă la munte, în special pe Valea Prahovei. Dar din păcate, tot acum, pe acelaşi sector de drum (şi nu numai) au loc foarte multe accidente produse din grabă, neatenţie şi, de ce nu, din orgoliu personal.

Cum pot fi evitate aceste accidente? Pornind de la lucruri simple. În primul rând nu plecaţi la drum obosiţi, grăbiţi sau nervoşi/iritaţi. Oricare dintre aceste stări vă pot încheia concediul mult mai devreme şi mult mai neplăcut deoarece afectează capacitatea de concentrare.

Dacă totul e bine, treceţi la pasul doi - maşina să fie bine echipată - anvelope de iarnă în stare bună (dacă aţi mers cu ele toată vara puteţi să le aruncaţi direct la gunoi, nu mai sunt bune de nimic, indiferent ce vă spun prietenii), lichid de parbriz care să reziste la temperaturi de până la -20 de grade Celsius (nu toate produsele care menţionează că rezistă până la această temperatură chiar o şi fac - nu degeaba unele sunt mai scumpe şi altele mai ieftine - dacă îngheaţă lichidul posibil să se defecteze şi pompa şi să nu mai puteţi spăla parbrizul, ceea ce pe timp de iarnă nu este deloc recomandat) şi ştergătoare de parbriz în stare cât mai bună.

De asemenea, este indicat să aveţi în maşină un set de lanţuri, un saculeţ cu sare şi nisip şi, de ce nu, o pătură - poate par sfaturi învechite, dar să ne reamintim câţi şoferi au rămas blocaţi în zăpadă iarna trecută. Nu în ultimul rând, faceţi plinul, indiferent de distanţă şi repetaţi operaţiunea de fiecare dată când nivelul combustibilului scade sub jumătate.

Dacă totul este OK până acum, porniţi la drum. Evitaţi cele mai aglomerate perioade ale zilei, indiferent de zonă. Mai toate ieşirile din marile oraşe vor fi blocate. Cel mai important este să nu începeţi să depăşiţi maşinile din coloană deoarece nu veţi face decât să contribuiţi direct la blocaj.

Dacă vedeţi persoane care fac acest lucru, există 112 şi echipaje de poliţie suficiente care vor interveni cu cea mai mare plăcere. Evitaţi pe cât posibil şicanările în trafic. Mai ales în România există multe persoane cu diferite probleme care dintr-un motiv sau altul au permis.

Nu are rost să vă stricaţi vacanţa pentru o astfel de persoană. Din nou, există 112 - nu acceleraţi când sunteţi depăşiţi, nu frânaţi fără motiv, conduceţi cât mai aproape de marginea dreaptă a drumului şi nu pe mijlocul acestuia. Şi cel mai important lucru - dacă vedeţi pe cineva în depăşire pe contrasens, nu continuaţi să mergeţi cu aceeaşi viteză şi aproape de mijlocul drumului şi nu începeţi să îi daţi flashuri pentru a-i atrage atenţia - cel aflat în depăşire vede foarte bine situaţia doar că fie se grabeşte, fie nu mai poate frâna şi reveni pe bandă în siguranţă, deci cel mai bine frânaţi pe cât posibil şi vă retrageţi cât mai pe dreapta pentru ca celălalt să poată reveni în siguranţă pe banda lui de mers. În astfel de situaţii nu contează că legea este de partea dvs, că celălalt nu s-a asigurat sau că este mai teribilist, într-un accident legile fizicii nu ţin cont de cine a avut sau nu dreptate, iar orice lovitură doare la fel de mult sau poate fi chiar fatală.

Cel mai important lucru când plecaţi la un drum lung este să aveţi maşina în stare tehnică bună sau foarte bună - adică - sistemul de iluminare să funcţioneze în parametri ( să lumineze asfaltul şi nu stelele sau şoferii de pe contrasens) şi să ştiţi să-l folosiţi cum trebuie - dacă nu este ceaţă nu are rost să porniţi proiectoarele sau stopul de ceaţă, porniţi doar faza scurtă). Nu vă merg farurile, nu plecaţi la drum. Eu personal am văzut foarte multe maşini cu becuri arse sau chiar fără niciun bec aprins cu toate că afară era noapte deja. La fel de importante sunt stopurile din spate - nu uitaţi să le verificaţi.

Foarte important este să fiţi conştienţi de faptul că există mijloace de transport alternative - autocar, tren, autobuz, avion etc. Dacă maşina dvs. nu poate merge în siguranţă cu cel puţin 130 km/h înseamnă că acel automobil trebuie casat iar dvs. trebuie să cumpăraţi un bilet la tren. În România sunt mulţi care merg cu automobile care sunt într-o stare avansată de degradare fără a fi conştienţi de faptul că nu doar îşi pun vieţile lor în pericol, ci şi pe a celorlalţi, iar o viaţă parcă valorează mai mult ca un bilet la tren sau ca o Dacie 1300 sau chiar Nova.

La drum, mai ales pe porţiuni de munte, fiţi foarte atenţi în viraje şi pe porţiunile unde crengile brazilor ajung deasupra asfaltului. Când este soare zăpada se topeşte, ajunge pe asfalt unde este umbră şi mai rece şi îngheaţă la loc. Iar pe gheaţă nici cele mai bune anvelope de iarnă nu pot împiedica intrarea în derapaj.

Pentru a evita aglomeraţia şi pentru a ajunge mai repede căutaţi rute alternative. Anul trecut spre exemplu, când coada de maşini începea pe DN1 din Comarnic, DN1A (Ploieşti - Vălenii de Munte - Cheia - Săcele - Braşov) era aproape gol. Pe DN1 erau teribilişti care depăşeau coloanele în speranţa de a ajunge mai devreme la destinaţie, iar pe partea cealaltă doar două maşini. Desigur, nu uitaţi să verificaţi starea drumurilor respective.

Iluzia depăşirilor este cea mai tentantă la un drum - desigur, dacă o maşină merge foarte încet atunci da, trebuie depăşită, dar în condiţii de siguranţă. Nu vă grabiţi deoarece vă puneţi viaţa în pericol pentru doar câteva secunde. Indiferent cât de mult depăşiţi, la un drum lung mai mult de 30 de minute nu prea puteţi să economisiţi, dar pe de altă parte veţi irosi mulţi bani pe benzină, fiecare accelerare puternică fiind "sancţionată" prin creşterea consumului.

Dacă toate aceste lucruri sunt luate în calcul, nu-mi rămâne decât să vă urez drum bun şi cât mai multe autostrăzi spre destinaţie.