Care sunt brandurile locale care se bat de la egal la egal cu giganţii Coca-Cola, Ikea sau Danone

Autor: Cristina Roşca 01.12.2012

Într-o lume guvernată de branduri create de companii multinaţionale cu investiţii de miliarde de euro, câţiva antreprenori români au pus pe picioare în ultimele două decenii branduri locale evaluate astăzi la zeci, chiar sute de milioane de euro. Aceste branduri, precum Borsec, Albalact sau RCS-RDS au reuşit în ultimii ani să "ia faţa" unor nume internaţionale, având avantajul de a cunoaşte îndeaproape piaţa şi obiceiurile de consum. Care sunt brandurile care reuşesc să se bată de la egal la egal cu Coca-Cola, Leroy Merlin sau Ikea pe o piaţă unde brandul este ridicat la rang înalt.



Brandul de apă minerală Borsec, aflat în portofoliul companiei Romaqua Group, a câştigat lupta cu giganţii mondiali Coca-Cola (Izvorul Alb, Dorna) şi PepsiCo (Roua), pe o piaţă unde tendinţele şi consumul stau la mâna vremii. Brandul Borsec a fost creat în urmă cu peste 200 de ani, şi este deţinut în prezent de antreprenorii români Octavian Creţu şi Nicolae Palfi, care şi-au extins activităţile şi pe segmentul sucurilor (Giusto) sau al berii (Albacher). Apa minerală este unul dintre pu­ţi­nele segmente ale pieţei bunu­rilor de larg consum încă do­mi­nate de com­panii cu acţionariat ro­­mâ­nesc. La rândul său, familia Bo­romiz - care a pus pe picioare Boromir, un business în domeniul panificaţiei cu afaceri de peste 100 mil. euro - reuşeşte să domine piaţa, unde se bate cu americanii de la Vel Pitar..

Tot pe o piaţă dominată de străini, fraţii Pavăl au construit lanţul de 30 de magazine de bricolaj Dedeman, a cărui cifră de afaceri a ajuns la un pas de 500 de milioane de euro, de circa trei ori mai mare decât a următorului clasat în acest top, lanţul german Praktiker. Istoria Dedeman începe acum două decenii, însă lanţul ajunge să se dezvolte în forma sa actuală circa un deceniu mai târziu, după ce pe piaţă intraseră şi germanii de la Praktiker şi francezii de la Bricostore.

Cel mai puternic brand de pe piaţa locală după cifra de afaceri de anul trecut este RCS-RDS, construit de Zoltan Teszari, unul dintre cei mai discreţi oameni de afaceri de pe piaţa locală.

El a construit în circa 15 ani unul dintre cei mai mari operatori de telecom locali, cu afaceri de circa jumătate de miliard de euro anul trecut. RCS-RDS se bate cu giganţii Orange, Vodafone, Romtelecom şi Cosmote.

Cele mai puternice branduri construite de români în ultimele două decenii activează în domenii precum electro-IT şi bunuri de larg consum. Astfel, piaţa locală a cărnii este în continuare dominată de branduri locale precum Transavia, Agricola Bacău, CrisTim, Scandia sau Angst. Şi pe segemntul lactatelor Albalact (brand creat de familia Ciurtin) urcă pe podium, alături de francezii de la Danone şi de olandezii de la Friesland.

Brandurile româneşti şi-au făcut loc însă şi în alte domenii, precum materiale de construcţii - Adeplast, Kober sau Arabeque -, sănătate - Po­lisano, Catena sau Medlife - şi transport aerian - Blue Air. Omul de afaceri Marcel Bărbuţ a creat în urmă cu două decenii brandul AdePlast unul dintre cele mai cunoscute din industria materialelor de construcţii care se bate cu gigantul Henkel (divizia de adezivi).

Operatorul aerian Blue Air, creat de omul de afaceri Nelu Iordache, s-a situat anul trecut potrivit esti­mărilor ZF, pe poziţia secundă în top, după compania de stat TAROM. Blue Air a transportat 1,5 milioane de pasageri, care au plătit pe bilete şi servicii adiacente circa 150 mil. euro.

Astfel, într-o lume dominată de Apple, Samsung, McDonald's sau Wall Mart, brandurile româneşti îşi fac timid loc pe piaţa locală şi în unele cazuri chiar şi pe pieţele străine.