DNA: Nelu Iordache, urmărit penal şi pentru delapidare şi fals în înscrisuri

Autori: Catalin Lupasteanu , Valentin Anghel 01.12.2012

"Prin Ordonanţele din data de 1 decembrie 2012, procurorii au dispus extinderea cercetărilor şi punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de inculpatul Nelu Iordache, administrator al SC Romstrade SRL, în sarcina căruia s-au reţinut următoarele infracţiuni: schimbarea, fără respectarea prevederilor legale, a destinaţiei fondurilor europene, în formă continuată; delapidare, în formă continuată; folosirea cu rea credinţă a creditului societăţii, în formă continuată; fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată (27 acte materiale); spălare de bani", se precizează într-un comunicat de sâmbătă seară al Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA).

Potrivit procurorilor anticorupţie, Nelu Iordache, în calitate de administrator al firmei SC Romstrade SRL, ar fi schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinaţia sumei de 25.000.000 lei, bani încasaţi în vederea proiectării şi execuţiei lucrărilor la primul tronson din autostrada Nădlac - Arad, lucrarea fiind finanţată în proporţie de 85% din fondul de coeziune al Uniunii Europene.
Cea mai mare parte, şi anume 9.724.780 lei din suma destinată pentru construcţia autostrăzii, ar fi fost folosită pentru achitarea unor datorii ale societăţilor în care era direct interesat, plăţi făcute în baza unor contracte ce nu au legătură cu derularea contractului pentru autostradă, susţin anchetatorii.

"O altă parte din bani, şi anume 9.861.000 lei, au fost retraşi în numerar cu scopul declarat al achiziţiei de terenuri, în baza unor antecontracte de vânzare cumpărare fictive. Inculpatul Iordache Nelu a falsificat personal 7 dintre aceste contracte. În ceea ce priveşte alte 20 de operaţiuni comerciale ce nu au legătură cu proiectul construirii autostrăzii, Iordache Nelu i-a instigat pe unii angajaţi ai SC Romstrade SRL să falsifice documente justificative. Banii au fost folosiţi fie pentru rambursarea de dobânzi şi comisioane restante aferente unui contract de credit, fie au a fost cheltuiţi cu titlu de onorariu notar public, taxă de carte funciară şi impozit aferente achiziţionării unui teren în comuna Adunaţii Copăceni, precum şi pentru materiale, lucrări şi servicii de consultanţă şi transport necesare proiectului de construcţie, a unui complex în comuna Adunaţii Copăceni. Toate aceste plăţi nu au legătură cu proiectul de construcţie a autostrăzii", se arată în comunicat.

Procurorii mai spun că, pentru a disimula adevărata provenienţă a banilor utilizaţi pentru plăţile sus menţionate, Nelu Iordache ar fi trecut aceşti bani, pe baza unor facturi care atestau operaţiuni fictive, prin firmele administrate de complicii săi. Apoi, banii s-au întors cu explicaţia "plată eronată" sau "plată nedatorată" în contul SC Romstrade SRL deschis la o altă bancă decât cea prin care se derulau operaţiunile de plăţi aferente contractului pentru construirea autostrăzii, mai spun procurorii.

"Activitatea infracţională a fost desfăşurată cu sprijinul unor administratori ai unor firme care, în baza unor înţelegeri cu Nelu Iordache, au emis facturi aferente proiectului de construire a autostrăzii, le-au stornat şi au restituit, de regulă în aceeaşi zi, sumele de bani la SC Romstrade SRL, în alt cont, cu explicaţia de plată eronată sau necuvenită", arată DNA.

În acest dosar, procurorii efectuează acte de urmărire penală şi faţă de alte persoane.

Omul de afaceri Nelu Iordache a fost reţinut, sâmbătă, pentru 24 de ore, după ce a fost audiat din nou de către procurorii anticorupţie, în dosarul în care este cercetat pentru deturnare de fonduri, au precizat, pentru MEDIAFAX, surse judiciare.

Iordache a fost convocat din nou la audieri, sâmbătă dimineaţă, aceastea durând câteva ore. În urma audierilor, procurorii anti-corupţie au decis să emită o ordonanţă de reţinere de 24 de ore pentru omul de afaceri.

Nelu Iordache a fost dus în arestul Poliţiei Capitalei şi urmează să apară în faţa unui judecător al Tribunalului Bucureşti în cursul zilei de duminică, ordonanţa de reţinere expirând în 2 decembrie, după ora 18.00, au mai precizat sursele citate.

Vineri, DNA anunţase că procurorii au început urmărirea penală faţă de Nelu Iordache pentru schimbare, fără respectarea prevederilor legale, a destinaţiei fondurilor europene, utilizarea cu rea credinţă a creditului societăţii şi spălare de bani.

Nelu Iordache a fost audiat prima dată în noaptea de joi spre vineri, timp de aproape şase ore, la DNA, de unde a fost lăsat să plece.

Iordache a fost audiat după ce anchetatorii au percheziţionat în Capitală, joi, timp de peste 12 ore, sediul firmei Romstrade deţinută de acesta. Procurorii anticorupţie au ridicat documente, calculatoare şi laptopuri de la sediul firmei.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a reziliat recent contractul pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nadlac-Arad, încheiat cu o asociere din care face compania Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, motivul principal fiind întârzierea lucrărilor.

Directorul general al CNADNR, Mircea Pop, a afirmat, joi, că firma Romstrade, deţinută de Nelu Iordache, mai are încă două contracte cu CNADNR, după ce miercuri a fost reziliat un altul. "Din punct de vedere al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, noi am luat măsurile pe care puteam să le luăm conform contractului încheiat cu firma Romstrade, adică am reziliat, am dat astăzi să executăm scrisoarea de garanţie pentru avans, tot ce este contractual", a declarat Pop.

Tot drectorul general al CNADNR declara, pentru MEDIAFAX, că motivul principal al rezilierii contractului pentru construirea primului tronson al autostrăzii Nadlac-Arad este reprezentat de întârzierile în execuţie, proiectul fiind în prezent la stadiul de 20%, faţă de 70%, cât ar fi fost indicat.

Pop adăuga că există şi alte motive pentru rezilierea contractului. "Este un complex de împrejurări, mai amplu", preciza şeful CNADNR.

Premierul Ponta afirma, confirmând informaţiile transmise anterior de MEDIAFAX, că proiectul de construcţie a autostrăzii Arad-Nădlac, finanţat şi de către Uniunea Europeană, a fost licitat în condiţii considerate de Comisia Europeană ca fiind greşite, astfel că este posibilă rezilierea contractului şi organizarea unei noi licitaţii.

MEDIAFAX anunţa încă din luna iulie că oficialii Comisiei Europene pregătesc o scrisoare de întrerupere a uneia din plăţile solicitate de către CNADNR pentru un contract de construcţie a autostrăzii Arad-Nădlac în contextul în care au fost identificate "iregularităţi şi suspiciuni de fraudă".

Construcţia autostrăzii Nădlac-Arad a fost împărţită în două loturi, pe o distanţă totală de apropae 39 kilometri. Primul a fost adjudecat de asocierea româno-portugheză Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro, iar lotul al doilea revine companiei germane Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane euro.

Finanţarea este asigurată din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene.

Lucrările au început în toamna anului trecut, termenul de finalizare a ambelor tronsoane ale Autostrăzii Nădlac-Arad fiind anul 2013.

CNADNR a mai reziliat un contract încheiat cu o asociere din care face parte compania Romstrade, pentru reabilitarea unui tronson al DN6, Alexandria-Craiova. Contractul încheiat cu asocierea Romstrade - Ezentis Infraestructuras - Euroconstruct Trading 98 viza reabilitarea DN6, lot 2, pe o porţiune de aproape 53 de kilometri.

CNADNR preciza că a transmis în 14 noiembrie înştiinţarea de reziliere a contractului, decizia fiind luată ca urmare a neîndeplinirii obligaţiilor contractuale de către antreprenor, respectiv pentru că nu a îndeplinit "notificarea de remediere cu privire la recuperarea întârzierilor şi nu a respectat termenele asumate cu privire la îndeplinirea punctelor de referinţă".

Compania de Drumuri menţiona că antreprenorul nu îşi poate îndeplini obligaţiile contractuale şi nu poate finaliza toate lucrările până la expirarea duratei de execuţie a lucrărilor, de 730 zile, în contextul în care au trecut deja 560 de zile.

Contractul pentru acest lot din DN6 figurează într-un raport al Corpului de Control al premierului, finalizat în noiembrie, în care se arată că lucrările de construcţie de drumuri naţionale şi autostrăzile sunt întârziate deoarece firmele de construcţii nu dispun de personal şi utilaje suficiente, pe măsura contractelor, şi lucrează în acelaşi timp pe mai multe şantiere. Verificările au fost derulate la CNADNR pentru identificarea cauzelor care au determinat întârzierile în execuţia lucrărilor de infrastructură rutieră aflate în derulare, perioada verificată fiind 1 ianuarie 2007-31 august 2012.

Raportul a fost transmis Ministerului Transporturilor şi CNADNR pentru a dispune măsurile necesare.

Romstrade a fost fondată în anul 1994, capitalul social subscris şi vărsat al societăţii Romstrade, de 16.151.800 lei, fiind repartizat celor doi asociaţi, respectiv 76% preşedintelui firmei Nelu Iordache şi 24% lui Gheorge Cruceru.

Din grupul de firme controlat de Nelu Iordache fac parte mai multe companii, cele mai importante fiind Romstrade şi operatorul aerian low cost Blue Air.

Unul dintre cele mai importante contracte adjudecate în 2011 de Romstrade viza construcţia primului lot şi a drumului de legătură al tronsonului de autostradă Nădlac-Arad, în asociere cu Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane euro.

Totodată, Ministerul Dezvoltării anunţa că a atribuit unor asocieri din care face parte Romstrade contracte de modernizare a drumurilor judeţene din Prahova, Giurgiu, Ilfov, Arad şi Bihor, derulate prin Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii. Astfel, Romstrade şi Primacons ar urma să modernizeze drumurile din Prahova, Giurgiu şi Ilfov pentru 781,4 milioane lei şi pe cele din Arad şi Bihor cu 527,2 milioane lei, fără TVA.

Romstrade a înregistrat, în 2011, un profit de 2,6 milioane de euro, adică jumătate din cel obţinut în 2010, potrivit Forbes Romania. În urmă cu doi ani, cifra de afaceri a companiei era de 134 milioane de euro.

În 2009, Romstrade era cel mai mare constructor local, având un profit de peste 31 milioane de euro şi o cifră de afaceri de 268 milioane de euro.

În 2011, Romstrade avea, potrivit datelor depuse la Ministerul Finanţelor, 1.623 de salariaţi.

Nelu Iordache a figurat în ediţia 2011 a Topului Forbes 500 Miliardari pe locul 28, cu o avere de 150 milioane de euro.