Francezii ajung să controleze o treime din comerţul modern local: magazinele Real au intrat în ograda Auchan

Autor: Cristina Roşca 02.12.2012

Grupul francez Auchan, controlat de familia Mulliez, una dintre cele mai bogate din Franţa, a plătit 1,1 mld. euro pentru magazinele Real din România, Polonia, Ucraina şi Rusia.

Pe piaţa locală tranzacţia creează un nou gigant şi schimbă raportul de forţe dintre Germania şi Franţa, după ce timp de 16 ani prima a dominat clar această piaţă. Raportul de forţe se schimbă, la fel şi topul celor mai mari retaileri de pe piaţa locală.

Ce alte schimbări mai aduce cea mai im­portantă tranzacţie din retailul autohton, eva­luată de ZF la peste 200 de milioane de euro?

Brandul Real va dispărea în următoarea pe­rioadă de pe piaţa locală şi odată cu el va dis­părea şi sloganul care a consacrat reţeaua pe piaţa locală, respectiv "Real, fără egal". Sigla şi numele Auchan vor trona pe spa­ţiile Real după ce în 2013 autorităţile în do­meniul concurenţei vor aproba tran­zacţia.

La finalul săptămânii trecute Auchan a anunţat că devine proprie­ta­rul a circa 90 de magazine Real din Europa Centrală şi de Est şi îşi în­tăreşte astfel poziţia pe piaţa hipermar­ke­turilor din regiune dominată de Carre­four şi Tesco. Pe piaţa locală, Auchan ar urca pe poziţia secundă în topul hipermar­ke­turilor, cu afaceri de 1,082 mld. euro (suma afa­ce­rilor celor două reţele anul trecut), de­vansând "la mustaţă" Carrefour. Liderul ră­mâne însă Kaufland.

Deşi cele două părţi au semnat una dintre cele mai importante tranzacţii din retailul european, aceasta necesită aprobarea auto­ri­tăţilor din domeniul concurenţei, aşteptată anul viitor. "Tranzacţia nece­sită aprobarea din partea autorităţilor com­petente în domeniul concurenţei şi, con­form estimărilor, va fi finalizată în 2013", se arată într-un comunicat de presă postat pe site-ul Real România.

Câte semne de întrebare

Data finalizării tranzacţiei nu este însă singura necunoscută a acestui caz. Va închide Auchan din magazinele Real? Va disponibiliza an­gajaţi? Ce se va întâmpla cu managementul Real? Va continua Auchan să se extindă după ce a ajuns la o reţea de 34 de magazine (35 până la finalul anului)? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care le ridică această tran­zacţie.

Până la închiderea ediţiei niciuna dintre părţile implicate nu a răspuns solicitării ZF privind planurile de viitor pentru piaţa locală.

Mihai Marcel, senior consultant în cadrul Geva & Company, prezent săp­tămâna trecută la ZF LIVE, spunea că achiziţia reţelei de hipermarketuri Real de către francezii de la Auchan ar putea presu­pune închiderea magazinelor neprofitabile şi a celor aflate în imediata apropiere de hipermarketurile Auchan.

În acest sens, cele mai problematice oraşe din punctul de vedere al potenţialelor pro­ble­me de concurenţă ar putea fi Târgu-Mureş şi Ti­mi­­şoara, unde sunt prezenţi atât Auchan, cât şi Real, iar principalii competitori pe format mare - Carrefour şi Cora - nu au magazine în prezent.

Real şi Auchan au intrat pe piaţa locală în acelaşi an, în 2006, dar în timp ce germanii de la Real au avut o politică mult mai agresivă de expansiune, francezii au fost mult mai prudenţi. Astfel, în timp ce Real a deschis 25 de hiper­mar­keturi şi în acest an a ajuns în situaţia de a închi­de o unitate, la Timişoara, Auchan are în pre­zent o reţea de zece hipermar­ke­turi şi pre­găteşte pentru următoarea perioadă un nou magazin în cartierul bucureştean Crângaşi.

Ce se întâmplă cu managementul şi angajaţii

Cine va conduce pe piaţa locală gigantul nou creat este o altă întrebare care încă aşteaptă răspuns. Potrivit surselor ZF, o parte din managementul Real va pleca. Astfel, încă de luna trecută unul dintre managerii lanţului german de hipermarketuri a fost anunţat că nu i se va mai înnoi contractul. Ba mai mult, la momentul respectiv (când încă nu se încheiase tranzacţia) el a fost informat că nu trebuie să predea activitatea sa nimănui pentru că pentru moment nu va fi numit un înlocuitor.

O tranzacţie între doi retaileri care au împreună aproape 10.000 de angajaţi pune de asemenea problema acestora. Ce se va întâmpla cu angajaţii Real?

Mihai Marcel spune că angajaţii vor fi puşi în faţa unei si­tuaţii dificile, res­pec­tiv ei va tre­bui să se adapteze la noul angajator şi la mo­delul acestuia de business sau să plece. În ultimii ani numărul de angajaţi al Real a scă­zut sem­ni­fica­tiv, de la aproa­e 8.000 în 2009 la mai puţin de 6.000 anul tre­cut. În mo­men­­tul în care germanii de la Lidl au cumpărat lanţul Plus Discount o parte dintre angajaţi au fost păstraţi în timp ce alţii au fost disponibilizaţi sau au plecat, potrivit surselor din piaţă.

Mihai Marcel este de părere că în final câşti­gătorul acestei tran­zacţii va fi clientul, în special datorită stra­tegiei orientate spre preţuri mici a fran­cezilor de la Auchan.

Cea mai atrăgătoare piaţă

Metro Group a decis să vândă divizia de hipermar­ke­turi Real din afara Ger­ma­niei ca urmare a rezul­­tatelor sub aştep­tări şi al pier­de­rilor în­regis­tra­te pe unele pieţe.

În Ro­mâ­nia, Real a cu­mu­lat de la in­­trarea pe piaţă în 2006 pier­deri de circa 200 de milioane de euro. Totuşi, România este piaţa care a reprezentat un real in­teres pen­tru Auchan în con­textul în care fran­cezii voiau să îşi în­tă­rească poziţia pe piaţa locală, unde acti­vea­ză circa 150 de hiper­mar­keturi cu afaceri de 3,5-4 mld. euro.

Dintre cele circa 90 de hipermar­ke­turi cumpărate de Au­chan mai bine de un sfert sunt în România. În acest context, suma plătită pentru ope­ra­ţiunile locale ar putea fi eva­luată la 200-250 de mi­lioane de euro. Totuşi, re­cent, opera­ţiunile din România ale Real au fost evaluate la 90-100 de milioane de euro de către con­sul­tanţii casei de investiţii Ca­pital Partners.

Deşi în jurul acestei tranzacţii apar tot mai multe întrebări, există totuşi o certitudine. După ce va fi aprobată tranzacţia, pe piaţa locală toate cele 24 de hipermarketuri pe care le deţinea Real vor fi rebranduite în Auchan odată cu finalizarea tranzacţiei. "În viitor, magazinele Real din Europa de Est îşi vor desfăşura activitatea sub egida mărcii Auchan", se mai arată în comunicatul Real România.

Care va fi raportul de forţe?

În acest context, tranzacţia între cei doi giganţi mai echilibrează balanţa din comerţul mo­dern local, care până recent atârna greu în drep­tul germanilor. Acum aceştia mai contro­lea­ză retaileri cu afaceri de 3,5 mld. euro (Kau­fland, Metro Cash&Carry, Lidl, Penny Market, Billa). Retailerii francezi - Carrefour, Auchan şi Cora - au avut anul trecut afaceri cumulate de aproape 2,5 mld. euro.

Piaţa locală de comerţ modern a suferit mai multe schimbări în ultimii ani, de la achiziţii la ieşiri de pe piaţă ale unor nume cunoscute şi vechi precum GMarket, Minimax sau Interex. Odată cu dispariţia brandului Real şi cu integrarea businessului sub umbrela Auchan piaţa va mai număra doar 11 jucători faţă de 15 în urmă cu circa doi ani. Astfel, pe o piaţă puternic concurenţială cu circa 1.000 de magazine cu vânzări de 7-8 mld. euro anual, singurele şanse de intrare ale unor nume noi vor fi noi achiziţii.