Francezii ajung să controleze o treime din comerţul modern local: magazinele Real au intrat în ograda Auchan
Grupul francez Auchan, controlat de familia Mulliez, una dintre cele mai bogate din Franţa, a plătit 1,1 mld. euro pentru magazinele Real din România, Polonia, Ucraina şi Rusia.
Ce alte schimbări mai aduce cea mai importantă tranzacţie din retailul autohton, evaluată de ZF la peste 200 de milioane de euro?
Brandul Real va dispărea în următoarea perioadă de pe piaţa locală şi odată cu el va dispărea şi sloganul care a consacrat reţeaua pe piaţa locală, respectiv "Real, fără egal". Sigla şi numele Auchan vor trona pe spaţiile Real după ce în 2013 autorităţile în domeniul concurenţei vor aproba tranzacţia.
La finalul săptămânii trecute Auchan a anunţat că devine proprietarul a circa 90 de magazine Real din Europa Centrală şi de Est şi îşi întăreşte astfel poziţia pe piaţa hipermarketurilor din regiune dominată de Carrefour şi Tesco. Pe piaţa locală, Auchan ar urca pe poziţia secundă în topul hipermarketurilor, cu afaceri de 1,082 mld. euro (suma afacerilor celor două reţele anul trecut), devansând "la mustaţă" Carrefour. Liderul rămâne însă Kaufland.
Deşi cele două părţi au semnat una dintre cele mai importante tranzacţii din retailul european, aceasta necesită aprobarea autorităţilor din domeniul concurenţei, aşteptată anul viitor. "Tranzacţia necesită aprobarea din partea autorităţilor competente în domeniul concurenţei şi, conform estimărilor, va fi finalizată în 2013", se arată într-un comunicat de presă postat pe site-ul Real România.
Câte semne de întrebare
Data finalizării tranzacţiei nu este însă singura necunoscută a acestui caz. Va închide Auchan din magazinele Real? Va disponibiliza angajaţi? Ce se va întâmpla cu managementul Real? Va continua Auchan să se extindă după ce a ajuns la o reţea de 34 de magazine (35 până la finalul anului)? Acestea sunt doar câteva dintre întrebările pe care le ridică această tranzacţie.
Până la închiderea ediţiei niciuna dintre părţile implicate nu a răspuns solicitării ZF privind planurile de viitor pentru piaţa locală.
Mihai Marcel, senior consultant în cadrul Geva & Company, prezent săptămâna trecută la ZF LIVE, spunea că achiziţia reţelei de hipermarketuri Real de către francezii de la Auchan ar putea presupune închiderea magazinelor neprofitabile şi a celor aflate în imediata apropiere de hipermarketurile Auchan.
În acest sens, cele mai problematice oraşe din punctul de vedere al potenţialelor probleme de concurenţă ar putea fi Târgu-Mureş şi Timişoara, unde sunt prezenţi atât Auchan, cât şi Real, iar principalii competitori pe format mare - Carrefour şi Cora - nu au magazine în prezent.
Real şi Auchan au intrat pe piaţa locală în acelaşi an, în 2006, dar în timp ce germanii de la Real au avut o politică mult mai agresivă de expansiune, francezii au fost mult mai prudenţi. Astfel, în timp ce Real a deschis 25 de hipermarketuri şi în acest an a ajuns în situaţia de a închide o unitate, la Timişoara, Auchan are în prezent o reţea de zece hipermarketuri şi pregăteşte pentru următoarea perioadă un nou magazin în cartierul bucureştean Crângaşi.
Ce se întâmplă cu managementul şi angajaţii
Cine va conduce pe piaţa locală gigantul nou creat este o altă întrebare care încă aşteaptă răspuns. Potrivit surselor ZF, o parte din managementul Real va pleca. Astfel, încă de luna trecută unul dintre managerii lanţului german de hipermarketuri a fost anunţat că nu i se va mai înnoi contractul. Ba mai mult, la momentul respectiv (când încă nu se încheiase tranzacţia) el a fost informat că nu trebuie să predea activitatea sa nimănui pentru că pentru moment nu va fi numit un înlocuitor.
O tranzacţie între doi retaileri care au împreună aproape 10.000 de angajaţi pune de asemenea problema acestora. Ce se va întâmpla cu angajaţii Real?
Mihai Marcel spune că angajaţii vor fi puşi în faţa unei situaţii dificile, respectiv ei va trebui să se adapteze la noul angajator şi la modelul acestuia de business sau să plece. În ultimii ani numărul de angajaţi al Real a scăzut semnificativ, de la aproae 8.000 în 2009 la mai puţin de 6.000 anul trecut. În momentul în care germanii de la Lidl au cumpărat lanţul Plus Discount o parte dintre angajaţi au fost păstraţi în timp ce alţii au fost disponibilizaţi sau au plecat, potrivit surselor din piaţă.
Mihai Marcel este de părere că în final câştigătorul acestei tranzacţii va fi clientul, în special datorită strategiei orientate spre preţuri mici a francezilor de la Auchan.
Cea mai atrăgătoare piaţă
Metro Group a decis să vândă divizia de hipermarketuri Real din afara Germaniei ca urmare a rezultatelor sub aşteptări şi al pierderilor înregistrate pe unele pieţe.
În România, Real a cumulat de la intrarea pe piaţă în 2006 pierderi de circa 200 de milioane de euro. Totuşi, România este piaţa care a reprezentat un real interes pentru Auchan în contextul în care francezii voiau să îşi întărească poziţia pe piaţa locală, unde activează circa 150 de hipermarketuri cu afaceri de 3,5-4 mld. euro.
Dintre cele circa 90 de hipermarketuri cumpărate de Auchan mai bine de un sfert sunt în România. În acest context, suma plătită pentru operaţiunile locale ar putea fi evaluată la 200-250 de milioane de euro. Totuşi, recent, operaţiunile din România ale Real au fost evaluate la 90-100 de milioane de euro de către consultanţii casei de investiţii Capital Partners.
Deşi în jurul acestei tranzacţii apar tot mai multe întrebări, există totuşi o certitudine. După ce va fi aprobată tranzacţia, pe piaţa locală toate cele 24 de hipermarketuri pe care le deţinea Real vor fi rebranduite în Auchan odată cu finalizarea tranzacţiei. "În viitor, magazinele Real din Europa de Est îşi vor desfăşura activitatea sub egida mărcii Auchan", se mai arată în comunicatul Real România.
Care va fi raportul de forţe?
În acest context, tranzacţia între cei doi giganţi mai echilibrează balanţa din comerţul modern local, care până recent atârna greu în dreptul germanilor. Acum aceştia mai controlează retaileri cu afaceri de 3,5 mld. euro (Kaufland, Metro Cash&Carry, Lidl, Penny Market, Billa). Retailerii francezi - Carrefour, Auchan şi Cora - au avut anul trecut afaceri cumulate de aproape 2,5 mld. euro.
Piaţa locală de comerţ modern a suferit mai multe schimbări în ultimii ani, de la achiziţii la ieşiri de pe piaţă ale unor nume cunoscute şi vechi precum GMarket, Minimax sau Interex. Odată cu dispariţia brandului Real şi cu integrarea businessului sub umbrela Auchan piaţa va mai număra doar 11 jucători faţă de 15 în urmă cu circa doi ani. Astfel, pe o piaţă puternic concurenţială cu circa 1.000 de magazine cu vânzări de 7-8 mld. euro anual, singurele şanse de intrare ale unor nume noi vor fi noi achiziţii.