Un antreprenor român pregăteşte lansarea primului operator virtual de telefonie mobilă. "Ne interesează doar clienţii care au un telefon 3G"

Autor: Adrian Seceleanu 04.12.2012

Câtă vreme există abonaţi care îşi schimbă operatorul şi după câteva luni de la semnarea contractului, este clar că pe piaţă sunt clienţi nemulţumiţi care caută alternative, spune Mihai Eftimie, 31 de ani, proprietarul Enigma System - compania care se pregăteşte să lanseze anul viitor un operator mobil virtual.

Enigma System Mobile Virtual Network Operator S.R.L., o companie fondată în urmă cu aproape doi ani şi care deţine deja propria bază de numere de telefon de la Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), a semnat deja 11 acorduri de interconectare cu alte companii locale şi estimează că ar putea lansa anul viitor propriile servicii de voce şi date mobile, ca un operator virtual de telefonie mobilă (MVNO), a declarat într-un interviu pentru ZF Mihai Eftimie, 31 de ani, fondator şi proprietar al companiei.

"Ceea ce este sigur este că nu voi lansa serviciile în acest an, ci anul viitor", a spus fondatorul Enigma System, fără a oferi alte detalii.

Compania va folosi reţeaua de voce şi date a unui operator deja existent, dar va deţine şi propriile echipamente. "Am cumpărat deja o parte dintre echipamentele necesare lansării operaţiunilor, au costat o sumă semnificativă de bani. Nu lansăm un MVNO de tip reseller, ci deţinem propriile echipamente, semnăm acorduri de interconectare... Practic vom avea tot, fără reţeaua radio şi fără licenţele de utilizare a frecvenţelor radio."

La cât se va ridica cu totul investiţia? "Costul pentru lansarea unui MVNO este de 2-3 milioane de euro plus TVA dacă apelezi la soluţii tehnice furnizate de alte companii, dar eu încerc să aduc acest cost sub un milion de euro. Mă bazez pe cunoştinţele mele tehnice", spune Eftimie.

România nu are în acest moment niciun MVNO. Eforturi de a ajuta companii din domenii precum retailul de a lansa un asemenea operator sunt făcute şi de Veridian Systems, o companie condusă de Marian Velicu, fostul director de reglementare al Vodafone România - şi cu care Enigma System nu colaborează.

Piaţa de telefonie mobilă din România, care a crescut exploziv după introducerea tehnologiei GSM la finele anilor '90, numără în prezent, potrivit statisticilor oficiale, peste 20 de milioane de cartele sim active (utilizatori) - împărţiţi între giganţii Orange, Vodafone şi Cosmote şi "challenger-ul" RCS&RDS. Mai este loc pe piaţă pentru încă un operator mobil şi, dacă da, cu ce ar putea să-şi atragă clienţii? Poate un jucător mic, care în prezent are doar patru angajaţi şi cu patronul - cinci, să facă faţă maşinăriilor tehnologice, de marketing şi influenţă reprezentate de marii jucători telecom de pe piaţă - dintre care unii fac parte din unele dintre cele mai influente grupuri de comunicaţii din lume?

Extrem de moderat în a-şi expune planurile de viitor (de ce să ne "lăudăm" - şi eu şi ziarul - cu informaţii care se pot dovedi eronate?, spune Eftimie), fondatorul Enigma System este convins că îşi va găsi uşor loc pe piaţă.

Primul motiv pentru optimismul său stă în cifrele privind portabilitatea numerelor de telefon dintre operatorii existenţi. "Dacă am şanse să atrag clienţi? Sigur că da - câtă vreme sunt clienţi care îşi portează numărul dintr-o reţea în alta mai repede de un an de zile (la postpaid, nu la cartela preplătită), acesta este un semn că serviciile nu sunt în regulă. Câtă vreme oamenii pleacă de la operatori, înseamnă că este loc pentru alternative."

Serviciile noi faţă de cele deja oferite pe piaţă vor fi însă cele care vor fi principalul punct de atracţie pentru clienţi, spune Eftimie. "De la lansarea MMS-urilor şi a apelurilor video în ultimii cinci ani nu s-a mai lansat niciun serviciu inovator pe piaţa locală. LTE (4G) este doar o nouă tehnologie de acces, nu este serviciu nou."

Cu ce va veni nou compania? Clienţii noului operator vor putea avea, spre exemplu, mai multe cartele sim cu acelaşi număr pe mai multe telefoane mobile. "Poţi avea spre exemplu acelaşi număr pe două telefoane, iar dacă se termină bateria la unul dintre ele, îl poţi folosi imediat pe celălalt pentru a continua convorbirea fără ca interlocutorul să-şi dea seama că ai schimbat telefoanele. Acest operator va fi şi o plat­formă de teste, pentru că de exemplu testez o soluţie care să permită utilizarea telefoanelor mobile la bordul avioanelor, fără alte echipamente instalate pe aeronavă". De asemenea, compania le va permite clienţilor şi să aibă mai multe numere de telefon pe aceeaşi cartelă sim sau va oferi acces la aplicaţii M2M (Machine2Machine) care să permită, spre exemplu, stabilirea de la distanţă a temperaturii din locuinţă.

"Ţintim toate tipurile de clienţi. Dar ne interesează doar clienţii care au un telefon 3G, clienţii care vor mai mult de la telefonul lor".

Citiţi mai mult pe ZF Corporate.