Valer Blidar: Nu sunt optimist pentru 2013, dar sper să fie mai bun decât acest an, în care „am gâfâit“

Autor: Mirabela Tiron 04.12.2012

Omul de afaceri Valer Blidar, unul dintre cei mai importanţi industriaşi români, cunoscut în primul rând datorită producţiei de vagoane prin firma Astra Vagoane Călători, spune că nu este optimist în ceea ce priveşte anul 2013, însă speră ca acesta să fie ceva mai bun decât 2012, an în care compania sa a "gâfâit."

"Sper ca noul guvern să ia în seamă faptul că producătorii de plusvaloare pot susţine economia şi nu cei care mută banii dintr-un loc în altul pentru a se îmbogăţi uşor", a declarat Valer Blidar. Întrebat de ZF ce afaceri a bugetat pentru 2013 la compania Astra Vagoane Călători, Blidar a spus că încă nu are o situaţie cu privire la rezultatele financiare ale companiei pe anul acesta şi că nu s-a făcut bugetarea pentru 2013. În schimb, el a precizat că va lua în calcul un curs de 4,7 lei la un euro.

Cu ochii pe CFR Călători

"Aşteptăm să vedem cum se va face bugetarea la calea ferată, anul acesta CFR Călători nu a cumpărat vagoane de călători, să vedem ce se va întâmpla anul viitor", a spus el.

Compania Astra Vagoane Călători este principalul furnizor de vagoane de călători pentru compania feroviară de stat CFR Călători. Compania are contracte şi cu căile ferate din Egipt, Franţa, Iran şi alte ţări pentru livrarea de componente de vagoane.

Anul acesta Blidar a câştigat un contract de 100 mil. euro în urma unei licitaţii organizate în Brazilia de una dintre cele mai mari companii din lume, Vale. Compania lui Blidar va livra aproape 100 de vagoane de călători către această firmă. Pe piaţa europeană, Blidar câştigase în 2010 două licitaţii pentru a livra 50 de vagoane de călători unui operator feroviar din Cehia, dar şi alte câteva zeci de vagoane unui operator feroviar din Italia.

Primul vagon by Blidar în Brazilia

"Din 2013 vom începe să livrăm vagoanele de călători în Brazilia".

Blidar este unul dintre puţinii români care deţin fabrici construite în perioada industrializării masive a României din anii '70-'80. De peste un deceniu el face afaceri în domeniul feroviar.

De profesie inginer geodez, fără să practice această meserie, Blidar a intrat în afaceri după Revoluţie, când a început să producă subansambluri pentru vagoane şi să se ocupe şi de construcţii industriale. Primul milion de euro l-a făcut după un an de activitate.

Tramvaiul sub licenţă Siemens

Anul trecut Astra Vagoane Călători a avut o cifră de afaceri de 106 milioane de lei (25 mil. euro) şi un profit de 7,7 milioane de lei (1,8 mil. euro), în scădere faţă de anul anterior, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

Anul acesta, Blidar a realizat primul tramvai Imperio, sub licenţă Siemens, produs în Bucureşti, pe care vrea să îl vândă atât în România, cât şi în străinătate. El aşteaptă licitaţiile pentru tramvaie. Omul de afaceri a investit în jur de 8 milioane de euro într-o linie de producţie, după ce a semnat un contract de asociere cu RATB în vederea realizării unei fabrici de tramvaie în Bucureşti, pe baza licenţei de fabricaţie cumpărată de Astra Vagoane Călători de la Siemens.

Blidar mai deţine pe lângă compania Astra Vagoane Călători şi firmele Astra Vest, Sirv Titu, fabrica de marmură Marmura Bucureşti, Tristar Bucureşti şi Banca Feroviara.