Peste un milion de şoferi se pregătesc să-şi cumpere RCA, o afacere de 150 mil. euro în două luni

Autor: Ciprian Botea 04.12.2012

O treime din şoferi trebuie să cumpere o poliţă RCA în următoarele două luni, pentru asigurători aceasta însemnând o afacere de 150 mil. euro pe o piaţă de aproape jumătate de miliard de euro anual.

Cei aproape 1,3 milioane de şoferi care îşi vor reînnoi poliţele de răspundere civilă auto (RCA) în decembrie şi ianuarie ar putea plăti un tarif mai mare decât în urmă cu un an pentru că asigurătorii confruntaţi cu pierderi au renunţat la promoţiile cu care şi-au obişnuit clienţii în trecut.

"Asigurătorii ar putea reduce preţurile pe zona corporate la finalul anului, dar nu cred că vom mai vedea campanii promoţionale ca în anii trecuţi. Companiile de asigurări sunt într-o situaţie dramatică, au ajuns la limita suportabilităţii şi le este greu să facă promoţii pentru un produs care le aduce pierderi", afirmă Viorel Vasile, directorul general al brokerului de asigurări Safety.

Tariful unei poliţe RCA porneşte în prezent de la 400 de lei, dar poate ajunge şi la 1.500 de lei pentru acelaşi şofer şi acelaşi tip de autovehicul, în funcţie de asigurătorul ales. Spre comparaţie, în decembrie anul trecut cel mai mic tarif era de sub 350 de lei.

Niciuna dintre companiile de asigurări mari nu s-a grăbit să vină până acum pe piaţă cu oferte promoţionale, în condiţiile în care în anii trecuţi reducerile de 20-25% erau o prezenţă obişnuită în această perioadă. Asigurătorii au în schimb campanii pentru vânzarea de poliţe Casco, de asigurare a locuinţelor sau de călătorie.

Cea mai ieftină poliţă RCA costă 400 de lei pe an şi este emisă de compania Euroins. Tariful este valabil pentru un şofer în vârstă de 35 de ani care încheie asigurarea pentru un autovehicul cu capacitatea cilindrică de 1.400 centimetri cubi. Acelaşi şofer poate plăti însă 800 de lei dacă alege să încheie poliţa la Generali.

Diferenţele de preţ sunt şi mai mari în cazul şoferilor mai tineri, întrucât aceştia sunt consideraţi mai riscanţi. Astfel, în cazul unui şofer cu vârsta de 25 de ani tariful pentru asigurarea unui autovehicul cu o capacitate cilindrică de 1.400 de centimetri cubi variază de la 500 la 1.500 de lei.

"Cred că este nevoie şi de o reconsiderare a tarifelor pentru că au apărut daune foarte importante pe acest segment de piaţă în ultima perioadă. E bine că asigurătorii nu mai sunt atât de agresivi cu promoţiile la RCA pentru că astfel vor avea capacitatea să-şi onoreze obligaţiile. Evoluţia tarifelor va depinde de politica fiecărui asigurător. E posibil ca unii să scadă tarifele, iar alţii să le crească", spune Eduard Simionescu, directorul general al brokerului de asigurări Greco.

Vânzările de poliţe RCA reprezintă un sfert din piaţa asigurărilor, aceste produse fiind utilizate de mulţi asigurători ca un cârlig de atragere a clienţilor. De fapt, unele companii şi-au asumat pierderi din vânzarea acestor poliţe în speranţa că ulterior vor reuşi să vândă clienţilor atraşi cu tarife mici şi alte produse. Poliţele auto au ajuns astfel principala sursă de pierderi pentru companiile de asigurări.

De exemplu, la finalul lunii septembrie rata combinată (raportul dintre cheltuielile cu daunele plus cele operaţionale şi veniturile din prime) pe segmentul RCA ajungea la 140%. Aceasta înseamnă că asigurătorii au pierderi de 40 de lei la fiecare 100 de lei încasaţi. Companiile de asigurări au subscris în perioada ianuarie-septembrie prime de 1,5 miliarde de lei (340 mil. euro) din poliţe RCA şi au plătit despăgubiri de 1,3 miliarde de lei. Numărul contractelor în vigoare la sfârşitul lunii septembrie era de 4,3 milioane, fiind în creştere de la 4,2 milioane la sfârşitul anului trecut.