Prăjişteanu, MEC: Impredictibilitatea mediului de business şi rezultatele financiare în scădere ale unor clienţi au fost cele mai mari obstacole în criză

Autori: Roxana Rosu , Andreea Mindrila 06.12.2012


Bogdan Prăjişteanu, director executiv al agenţiei de media MEC (Mediaedgecia), una dintre cele mai importante de pe piaţa locală de comunicare, spune că în prezent este dificil de estimat o revenire a industriei de media la nivelul din anii 2007-2008 date fiind condiţiile economice actuale şi evoluţia pe termen scurt şi mediu a economiei.

"Deteriorarea mediului economic extern, posibilitarea blocării sau limitării accesului la fondurile europene, precum şi problemele structurale ale economiei naţionale sunt doar câţiva factori ce condiţionează evoluţia industriei de publicitate. Este practic imposibil să anticipăm o revenire a industriei de media la valoarea de dinainte de criză. Probabil că sunt necesari cel puţin cinci ani, în actualul context".

Nici în 2013 publicitatea nu revine pe plus

Economia locală a fost puternic lovită de criza economico-financiară, care a determinat scăderea puterii de cumpărare a românilor şi implicit a consumului. Astfel, în perioada 2009-2011 consumul a înregistrat un declin cumulat de circa 20%, iar în condiţiile în care economia autohtonă este încă slăbită, nu se întrevăd semnale pozitive nici în 2013 pentru industria de advertising.

"În 2012 estimăm o scădere a pieţei de publicitate de aproximativ 5% faţă de 2011. Perspectiva nu se anunţă optimistă nici în 2013, fiind posibilă o scădere a valorii totale a pieţei cu până la 5%. Scenariul pozitiv ar fi ca la sfârşitul anului viitor să constatăm o stabilizare a pieţei, adică o stopare a declinului".

Prăjişteanu spune că în acest an piaţa de publicitate este la jumătate faţă de nivelul înregistrat la sfârşitul lui 2008, valoarea estimată a industriei de advertising pentru finele lui 2012 fiind de 300-310 milioane euro. El susţine că pe parcursul celor patru ani de criză, în care piaţa de media a marcat scăderi după scăderi - deşi ritmul de contracţie s-a mai temperat în ultimii doi ani, cele mai dificile obstacole pe care agenţia MEC le-a avut de înfruntat au fost impredictibilitatea mediului autohton de business, "rezultatele financiare în declin ale unor clienţi din portofoliu, dar şi lipsa uneori a transparenţei criteriilor de departajare în pitch-uri (licitaţii la care participă agenţiile pentru câştigarea unui cont)".

MEC a avut anul trecut o cifră de afaceri de 132 milioane lei (31 mil. euro), în uşoară creştere faţă de 2010, când veniturile au fost de 130 milioane lei, conform informaţiilor de pe site-ul Ministerului de Finanţe. La acest nivel al business-ului, agenţia de media a obţinut un profit de 2,4 milioane lei, potrivit aceleiaşi surse. În privinţa evoluţiei afacerilor în primele nouă luni ale lui 2012, Prăjişteanu spune că cifra de afaceri a scăzut uşor comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011, ca urmare a alinierii la nivel global a unor conturi internaţionale, independent de rezultatele obţinute de agenţie pentru clienţii respectivi. Directorul executiv al MEC nu oferă însă informaţii concrete privind cifra de afaceri obţinută în primele nouă luni şi nici date despre estimările privind evoluţia business-ului în 2013.

Impredictibilitatea, cuvântul de ordine

"Cifra de afaceri la finalul acestui an este greu predictibilă în contextul actual deoarece noiembrie şi decembrie sunt lunile care fac diferenţa între un rezultat bun sau altul. În 2013 cifra de afaceri ar putea reprezenta un reper care să nu poată fi comparat cu cifra din anii trecuţi deoarece în prezent se discută despre modificări legislative în domeniul audio-vizualului, ceea ce ar putea schimba modul în care agenţiile de media din România funcţionează".

În pofida contextului dificil din plan local, Prăjişteanu spune că în acest an au câştigat clienţi şi nu au pierdut niciun cont. Portofoliul MEC este alcătuit din clienţi locali precum Băneasa Shopping City, Merk Sharpe Dohme, PPD, Strauss, TimWe, URBB, Veltravel, dar şi clienţi internaţionali ca Beiersdorf, Colgate Palmolive, Citibank, Danone, Danone Baby Nutrition, Michelin, Lavazza, Sandoz, Tchibo, Visa şi Xerox. Conturile acestor clienţi sunt gestionate de echipa MEC, formată din 36 de persoane. Prăjişteanu adaugă faptul că în acest an echipa s-a extins în urma unui procesul de reorganizare a resurselor umane, iar în următoarea perioadă vor fi angajaţi oameni noi numai în cazul în care agenţia va câştiga conturi importante.

Pe plan local, MEC face parte din grupul de comunicare Ogilvy, care a avut anul trecut afaceri de 62 milioane euro, în uşoară scădere comparativ cu 2010.