Giganţii americani readuc producţia în SUA, pe măsură ce tot ce este "made in China" devine tot mai scump de transportat

Autor: Cătălina Butan 09.12.2012

Cheltuielile mari cu transporturile navale datorate scumpirii combustibilor şi reducerea semnificativă a costurilor cu forţa de muncă din SUA sunt doar unii dintre factorii care au determinat marii producători din America să revină la producţia locală, scrie The Atlantic.

După ani de zile în care s-a concentrat exclusiv pe producţia în străinătate, gigantul american General Electric, unul dintre cei mai importanţi jucători din industria mondială, se "întoarce" pe piaţa producătorilor locali. Şi nu este singurul exemplu, tot mai multe companii americane revenind pe scena industriei locale, scrie The Atlantic.

În acest an, pe data de 12 februarie, complexul industrial destinat producţiei de electrocasnice, Appliance Park, al General Electric din statul american Kentucky, a început să prindă din nou viaţă, prin lansarea unei noi linii de asamblare pentru producţia de boilere de ultimă generaţie, cu consum minim de energie. Aceasta este prima nouă linie de asamblare lansată în America în ultimii 55 ani iar aceste boilere erau anterior produse pentru General Electric într-o fabrică din China.

În 1951, compania a proiectat nu doar un complex industrial la Appliance Park, ci un adevărat oraş, cu şase fabrici, fiind sediul central al diviziei de electrocasnice al General Electric, locul în care toate aparaturile erau fabricate.

Până în anii 60 producţia atingea impresionantul nivel de 60.000 de dispozitive săptămânal, alimentând astfel explozia consumului intern din SUA.

În 1955 complexul din Kentucky avea 16.000 de angajaţi iar numărul a continuat să crească până la 23.000 în 1973, la 20 de ani după ce se deschisese.

În 2008 însă, Jeffrey Immelt, directorul executiv al General Electric a încercat să vândă întreaga divizie de electrocasnice, inclusiv complexul Appliances Park, însă datorită crizei economice nimeni nu s-a arătat interesat.

La 20 martie 2012, General Electric a lansat şi a două nouă linie de asamblare, pentru producţia unor uşi de frigider, de înaltă tehnologie, versiuni îmbunătăţite ale aparaturilor similare produse în Mexic.

Care este explicaţia pentru aceste schimbări în strategia conducerii ce miza pe proiectarea produselor în SUA şi fabricarea lor în străinătate ?

"Producţia în străinătate nu mai reprezintă un model de afaceri profitabil pentru divizia de electrocasnice", afirma Immelt. Un buget de 800 mil. dolari va fi alocat relansării companiei pe piaţa producătoare locală.

Decizia autorităţilor de a relansa producţia pe piaţa locală a fost influenţată de mai mulţi factori, printre care preţurile combustibilor de trei ori mai mari faţă de cele din 2000, ce a dus implicit la creşterea costurilor cu transporturile navale internaţionale, boom-ul gazelor naturale din America, ce a dus la o diminuare a costurilor cu producţia, (costul cu gazele naturale este în Asia de patru ori mai mare faţă de cel din SUA), creşterea salariilor în China şi scăderea costurilor cu salariile din America (un muncitor la fabrica de la Appliance Park primeşte de la 13,5 dolari pe oră, cu aproximativ cu 8 dolari mai puţin faţă de primele salarii din 1950) dar şi o calificare mai înaltă a muncitorilor americani.

General Electric nu este singura care revine la producţia internă. Transformările de la complexul industrial Appliance Park se regăsesc şi la alţi producători, printre care Whirpool, producător de electrocasnice şi Otis, cel mai mare producător de ascensoare din lume şi-au mutat o parte din producţie din China, respectiv Mexic în SUA.