Insolventa Prodlacta Braşov va fi preluată de moldovenii de la JLC

Autor: Adrian Cojocar 09.12.2012

Grupul JLC, principalul jucător de pe piaţa lactatelor din Republica Moldova, va prelua pachetul de control al produ-cătorului de lactate Prodlacta Braşov (PRAE) aflat în insol­venţă după ce planul de reorganizare propus de moldoveni a fost confirmat săptămâna trecută de către Tribunalul Braşov.

Planul de reorganizare prevede ca Prodlacta să deruleze o majorare de capital în valoare de 35,39 mil. lei (7,8 mil. euro) prin conversia unor creanţe în acţiuni. În cadrul acestei ope­raţiuni, mai multe firme din grupul JLC (Jardan Lapte Com­pany), nume care provine de la proprietarul companiei, Vladimir Jardan, vor prelua pachete de acţiuni la Prodlacta repre­zentând 67,7% din capitalul producătorului de lactate autohton.

Potrivit planului de reorganizare al Prodlacta, grupul JLC avea 37% din totalul creanţelor înscrise în tabelul creditorilor, iar ulterior a achiziţionat alte creanţe, în principal de la BCR, ajungând să deţină 67% din totalul datoriilor Prod­lacta.

Salariaţii companiei, care deţin în prezent cea mai mare participaţie prin intermediul Asociaţiei PAS, respectiv de 41,75% din acţiuni, vor ajunge să deţină după majorare numai 13,49% din titlurile Prodlacta.

Grupul elen Olympus, care mai deţine o fabrică de lapte în Braşov şi s-a luptat o perioadă cu mol­dovenii de la JLC pentru preluarea Prodlacta, îşi vor diminua participaţia în com­panie de la 23,45% la circa 7,5% din capital, iar participaţia AVAS va coborî de la 18,1% la 5,86% din acţiunile producătorului de lactate.

Vladimir Jardan controlează holdingul JLC care pe lângă activitatea de producţie a lactatelor mai deţine afaceri în sectoare precum construcţii, transporturi auto, agricultură sau comerţ şi activează în ţări ca Republica Moldova, Ucraina, Kazahstan, Germania şi România. Grupul a rulat anul trecut afaceri de 283 mil. euro şi are circa 2.500 de angajaţi.

Afacerile Prodlacta au scăzut puternic în ultimii ani, astfel că de la afaceri de 61,8 mil. lei în anul 2008, în primele nouă luni din 2012 compania a avut vânzări de doar 6,8 mil. lei (1,5 mil. euro), iar compania a acumulat pierderi de 17,6 mil. lei (4,4 mil. euro) în ultimii patru ani.

Criza a afectat în ultimii ani piaţa de lactate, care a scăzut la circa 0,95 mld. euro în 2011 de la 1,1 mld. euro, la cât se cifra în 2009, iar concurenţa s-a intensificat, conducând la erodarea marjelor de profitabilitate, acesta fiind unul dintre motivele care au condus la insolvenţa Prodlacta în condiţiile în care salariaţii, care erau principalii acţionari, nu au avut puterea financiară să susţină compania.

"În anul 2010 au fost eliminate toate subvenţiile acordate în anii 2007 - 2009 crescătorilor de vaci de lapte. Criza laptelui materie primă, care s-a intensificat în special în a doua parte a anului 2010, atât pe piaţa internă cât şi europeană, a determinat o creştere semnificativă a preţurilor la laptele materie primă la standardele de calitate conform normelor UE cu peste 25% cât şi o intensificare a luptei pentru furnizori de lapte, cu influenţe majore în costurile de producţie", se arată în planul de reorganizare al Prodlacta.

În 2011 compania a fost nevoită să-şi declare insolvenţa în urma pierderilor înregistrate în anii anteriori, care a lăsat producătorul de lactate fără bani pentru achiziţia de materie primă. Principalele produse ale Prolacta sunt smântâna, brânzeturile, iaurtul, laptele de consum şi îngheţata.

JLC şi-a propus să crească în anii următori afacerile Prodlacta până la 20 mil. euro în anul 2015 şi să retehnologizeze compania pentru a lărgi gama de produse.

Prodlacta este listată pe piaţa RASDAQ, iar acţiunile companiei sunt suspendate de la tranzacţionare de un an de zile pe fondul procedurii de insolvenţă.