Producătorii de vin îşi freacă mâinile: creşte cererea pentru produsele scumpe. Pe piaţă îşi găsesc loc şi sticlele de 4.000 €
Producătorii de vin au intrat cu motoarele turate la maximum în luna decembrie, care le aduce, aşa cum se întâmplă în întreaga industrie a bunurilor de larg consum, cele mai mari vânzări din an.
În unele cazuri vânzările din perioada sărbătorilor de iarnă pot ajunge şi la 20-25% din total. Dacă se aplică aceste procente la vânzările unui an, rezultă că românii cheltuiesc pe vin în această perioadă peste 60 mil. euro.
Semne bune Crăciunul are
Pe segmentul scăzut şi mediu de preţ, bătălia cramelor se duce în promoţii, în timp ce în magazinele de lux sticle de mii de euro aşteaptă să ia calea colecţiilor private.
Reprezentanţii cramelor spun că semnalele pe care le au din piaţă sunt bune în acest sezon, vânzările fiind mai mari comparativ cu cele înregistrate în acelaşi interval din 2011. Cu toate acestea, săptămâna premergătoare Crăciunului va fi decisivă în ceea ce priveşte vânzările din această perioadă.
"Trimestrul patru în fiecare an reprezintă un sezon bun pentru vânzările de vin. (...) Vânzările din această perioadă se situează la peste 16% din vânzările anuale", au spus reprezentanţii Cramelor Recaş, afacere deţinută de familiile Cox, Gheorghe Iova şi Ioan Georgiu. Compania aşteaptă anul acesta afaceri de peste 20 mil. euro, astfel că în perioada sărbătorilor de iarnă ar trebui să aibă vânzări de peste 3,3 milioane de euro.
Recaş spune că în 2012 a văzut la nivelul pieţei o orientare către vinurile în ambalaje mari cum sunt cele de 1,5 litri (sticle care se numesc magnum) sau 3 litri (sticle care se numesc jeroboam), dar şi o majorare a cererii pentru vinurile premium.
Aceeaşi preferinţă pentru vinurile scumpe a fost observată şi de către reprezentanţii Murfatlar.
"În această perioadă sunt două tendinţe majore: creşterea consumului de vinuri premium şi superpremium, stimulată în special de creşterea segmentului de cadouri şi cea de promoţii care atrage în special consumatorii ocazionali. Aceştia sunt în general necunoscători şi atunci motivul promoţiei devine destul de convingător", a spus Daniel Negrescu, brand manager al Murfatlar. Compania a intrat anul acesta în insolvenţă în vederea reorganizării.
Murfatlar, care are în portofoliu branduri precum Zestrea Murfatlar, Zaraza, Lacrima lui Ovidiu, Arezan, Trei Hectare sau Sec de Murfatlar, este controlată de fraţii Dobronăuţeanu (Emanuel - Corneliu Dobronăuţeanu şi Ion Şerban Dobronăuţeanu).
Nu mai sunt vârfurile de consum de altădată
Negrescu spune că Murfatlar a investit anul acesta în segmentul vinurilor premium şi că vânzările au văzut un reviriment pe această nişă, pe care este prezentă cu M1.Crama Atelier (cramă şi brand). Aceasta a apărut în urma unor investiţii de 0,65 mil. euro.
"Faţă de perioadele de creştere economică vârfurile de consum precum Crăciunul s-au aplatizat foarte mult. Creşteri de 20-30% (faţă de o lună normală - n.red.) sunt considerate bune pentru luna decembrie. În săptămâna premergătoare Crăciunului creşterile sunt semnificative şi pot ajunge până la triplare. La fel se întâmplă şi în cele două - trei zile de dinaintea Revelionului", a mai spus Daniel Negrescu.
Şi Vincon Vrancea, afacere deţinută de Luchi Georgescu a sesizat potenţialul de pe segmentul superior de preţ, iar de la 1 decembrie a lansat gama Ambrosio, prima gamă de vinuri superpremium a companiei de pe segmentul HoReCa (hoteluri, restaurante). Totodată, compania a anunţat că investeşte 3 mil. euro în perioada 2013-2014 în construirea unui centru de vinificaţie la Huşi, pentru vinurile premium şi superpremium.
Unii cumpărători aşteaptă vacanţa de Crăciun pentru a merge la cumpărături
"Estimăm o explozie a cererii şi a cumpărăturilor, ca în fiecare an, după data de 12 decembrie. Mulţi clienţi aşteaptă să intre în vacanţă sau aşteaptă ofertele comercianţilor. Pentru Cramele Recaş un segment care este în creştere încă din luna noiembrie sunt comenzile corporate", au spus reprezentanţii Cramele Recaş. Datele companiei arată că până acum este în grafic pentru realizarea unei cifre de afaceri cu 18% mai mari comparativ cu cea din 2011.
Magazinele specializate pe vânzările de vin de lux simt şi mai puternic impactul sarbătorilor de la sfârşit de an. Le Menoir, spre exemplu, care operează magazinele Comtesse du Barry, realizează un sfert din rulajul anual de vin în aceste săptămâni.
"Cererea pentru vinuri este în creştere în această perioadă a anului şi în creştere faţă de aceeaşi perioadă din 2011. Motivele creşterii sunt cadourile de sfârşit de an şi petrecerile organizate în această perioadă. (...) Cele mai bune zile vor fi cu siguranţă cele care preced sărbătoarea de Crăciun", a spus Cristi Preotu, director asociat al Le Manoir.
El notează că în această perioadă cele mai scumpe vinuri vândute au fost cele de Chateau Latour (o cutie de trei sticle care au costat 18.000 de lei). Preotu mai spune că în această perioadă sunt căutate în general vinurile roşii atât din România, cât şi din import.
Piaţa locală de vin, estimată la aproximativ 300 mil. euro, a intrat pe scădere în 2009 şi încă nu a ieşit de pe această pantă descendentă. Astfel că perioada Crăciunului reprezintă o gură de oxigen pentru companiile din industrie, care au continuat să lanseze noi produse, în special pe segmentul superior de preţ.
Dacă se consideră că la nivelul industriei, 20-25% din rulaje se realizează în această perioadă, rezultă că încasările ar trebui să se ridice la peste 60 mil. euro.
"Estimez că în cazul Lerida International până la sfârşitul anului cererea de vin va creşte cu până la 35% comparativ cu perioada similară a anului precedent", a spus Bogdan Ciocoveanu, directorul general al Lerida International. În această perioadă compania realizează 15-20% din rulajul anual. Compania a fost fondată în 1993 de familia Ion Matei, iar potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, în 2011 a avut o cifră de afaceri de 4,5 mil. euro.
În ultima perioadă compania a lansat pe piaţa locală vinurile regizorului Francis Ford Coppola, dar şi vinuri premium franţuzeşti, precum Henri Bourgeois sau Guy Saget.
Un an cu o recoltă bună
Piaţa vinului ar putea să fie împărţită în două segmente: cel al companiilor de talie mare, cum sunt Murfatlar, Cotnari, Jidvei, Vincon şi altele, care au rulaje de ordinul zecilor de milioane de euro şi sunt prezente atât în retail, cât şi în HoReCa (hoteluri, restaurante), şi jucătorii de talie mică, care fie au intrat recent, fie sunt mai vechi pe piaţă, dar au dorit să rămână poziţionaţi în principal în zona HoReCa. Cei care au intrat recent au mizat pe fondurile europene, viticultura fiind unul dintre puţinele domenii care au atras în întregime fondurile europene puse la dispoziţie.
România este pe locul 10 în topul mondial al producătorilor de vin în funcţie de suprafaţa exploatată, iar cea mai mare parte din vinul produs este consumată intern. Anul 2012 a adus o recoltă slabă cantitativ din cauza secetei, însă foarte bună din punct de vedere calitativ.