Producătorii de vin îşi freacă mâinile: creşte cererea pentru produsele scumpe. Pe piaţă îşi găsesc loc şi sticlele de 4.000 €

Autor: Ioana David 09.12.2012

Producătorii de vin au intrat cu motoarele turate la maximum în luna decembrie, care le aduce, aşa cum se întâmplă în întreaga industrie a bunurilor de larg consum, cele mai mari vânzări din an.

În unele cazuri vânzările din perioada sărbătorilor de iarnă pot ajunge şi la 20-25% din total. Dacă se aplică aceste procente la vânzările unui an, rezultă că românii cheltuiesc pe vin în această perioadă peste 60 mil. euro.

Semne bune Crăciunul are

Pe segmentul scăzut şi mediu de preţ, bătălia cramelor se duce în promo­ţii, în timp ce în magazinele de lux sticle de mii de euro aşteap­tă să ia calea colec­ţiilor private.

Reprezentanţii cramelor spun că semnalele pe care le au din piaţă sunt bu­ne în acest sezon, vânzările fiind mai mari comparativ cu cele înregistrate în ace­laşi interval din 2011. Cu toate aces­tea, săptămâna premergătoare Crăciu­nu­lui va fi decisivă în ceea ce priveşte vân­zările din această perioadă.

"Trimestrul patru în fiecare an reprezintă un sezon bun pentru vânză­rile de vin. (...) Vân­ză­rile din această pe­rioa­dă se situează la peste 16% din vân­zările anuale", au spus reprezen­tan­ţii Cra­melor Recaş, afacere deţinută de fa­mi­liile Cox, Gheorghe Iova şi Ioan Geor­giu. Com­­pa­nia aşteaptă anul aces­ta afaceri de peste 20 mil. euro, astfel că în perioada sărbă­to­rilor de iarnă ar tre­bui să aibă vânzări de peste 3,3 mi­lioane de euro.

Recaş spune că în 2012 a văzut la nivelul pie­ţei o orientare către vinurile în ambalaje mari cum sunt cele de 1,5 litri (sticle care se nu­mesc magnum) sau 3 litri (sticle care se numesc jeroboam), dar şi o majorare a cererii pentru vinurile premium.

Aceeaşi preferinţă pentru vinurile scumpe a fost observată şi de către re­pre­zentanţii Murfatlar.

"În această perioadă sunt două ten­dinţe majore: creşterea consumului de vi­nuri pre­mi­um şi superpremium, sti­mu­­lată în special de creş­terea segmen­tu­lui de cadouri şi cea de pro­mo­­ţii care atrage în special consumatorii oca­zio­­nali. Aceştia sunt în general ne­cunos­cători şi atunci motivul promoţiei de­vine destul de con­vin­gător", a spus Daniel Negrescu, brand ma­na­ger al Murfatlar. Compania a intrat anul aces­ta în insolvenţă în vederea reorganizării.

Murfatlar, care are în portofoliu branduri pre­cum Zestrea Murfatlar, Zaraza, Lacrima lui Ovidiu, Arezan, Trei Hectare sau Sec de Murfatlar, este controlată de fraţii Dobro­nău­ţeanu (Emanuel - Corneliu Dobronăuţeanu şi Ion Şerban Dobronăuţeanu).

Nu mai sunt vârfurile de consum de altădată

Negrescu spune că Murfatlar a investit anul acesta în seg­men­tul vinurilor premium şi că vânzările au văzut un reviri­ment pe această nişă, pe care este prezentă cu M1.Crama Atelier (cramă şi brand). Aceasta a apărut în urma unor investiţii de 0,65 mil. euro.

"Faţă de perioadele de creştere economică vârfurile de consum precum Crăciunul s-au aplatizat foarte mult. Creşteri de 20-30% (faţă de o lună normală - n.red.) sunt con­siderate bune pentru lu­na decembrie. În săp­tămâna premer­gă­toare Crăciunului creş­terile sunt sem­ni­fi­cative şi pot ajun­ge până la triplare. La fel se întâmplă şi în cele două - trei zile de dinaintea Revelionului", a mai spus Daniel Negrescu.

Şi Vincon Vrancea, afacere de­ţinută de Luchi Georgescu a sesizat po­tenţialul de pe seg­mentul superior de preţ, iar de la 1 decem­brie a lansat gama Am­brosio, prima gamă de vi­nuri super­pre­­mium a companiei de pe seg­mentul HoReCa (hoteluri, restaurante). Tot­oda­tă, compania a anunţat că investeşte 3 mil. euro în perioada 2013-2014 în construirea unui centru de vinificaţie la Huşi, pentru vinurile pre­mium şi superpremium.

Unii cumpărători aşteaptă vacanţa de Crăciun pentru a merge la cumpărături

"Estimăm o explozie a ce­rerii şi a cumpărăturilor, ca în fie­care an, după data de 12 de­cem­brie. Mulţi clienţi aş­teap­tă să intre în vacanţă sau aşteaptă ofer­tele co­mer­cian­ţilor. Pentru Cra­me­le Recaş un segment care este în creş­tere încă din luna noiembrie sunt co­men­zile cor­po­rate", au spus reprezentanţii Cra­­­­mele Recaş. Datele companiei arată că pâ­nă acum este în grafic pentru realizarea unei ci­fre de afaceri cu 18% mai mari comparativ cu cea din 2011.

Magazinele specializate pe vânzările de vin de lux simt şi mai puter­nic impactul sarbătorilor de la sfârşit de an. Le Menoir, spre exemplu, ca­re operează magazinele Comtesse du Barry, rea­­li­zează un sfert din rulajul anual de vin în aceste săptămâni.

"Cererea pentru vinuri este în creştere în această perioadă a anului şi în creştere faţă de aceeaşi perioadă din 2011. Motivele creşterii sunt cadourile de sfârşit de an şi petrecerile organizate în această perioadă. (...) Cele mai bune zile vor fi cu siguranţă cele care preced săr­­­bă­toarea de Crăciun", a spus Cristi Preotu, di­rec­tor asociat al Le Manoir.

El notează că în aceas­tă perioadă cele mai scumpe vinuri vân­du­te au fost cele de Chateau Latour (o cutie de trei sticle care au costat 18.000 de lei). Preotu mai spune că în această perioadă sunt căutate în ge­neral vinurile roşii atât din România, cât şi din import.

Piaţa locală de vin, estimată la apro­ximativ 300 mil. euro, a intrat pe scădere în 2009 şi încă nu a ieşit de pe această pan­tă descendentă. Astfel că pe­rioada Crăciunului reprezintă o gură de oxigen pentru companiile din indus­trie, care au con­tinuat să lanseze noi produse, în spe­cial pe segmentul superior de preţ.

Dacă se consideră că la nivelul industriei, 20-25% din rulaje se realizează în această pe­rioadă, rezultă că încasările ar trebui să se ridice la peste 60 mil. euro.

"Estimez că în cazul Lerida International până la sfârşitul anului cererea de vin va creşte cu până la 35% comparativ cu perioada si­mi­la­ră a anului precedent", a spus Bogdan Cio­co­vea­nu, directorul general al Lerida Interna­tio­nal. În această perioadă compania realizează 15-20% din rulajul anual. Compania a fost fon­dată în 1993 de familia Ion Matei, iar potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, în 2011 a avut o cifră de afaceri de 4,5 mil. euro.

În ultima perioadă compania a lansat pe piaţa locală vinurile regizorului Francis Ford Cop­pola, dar şi vinuri premium franţuzeşti, precum Henri Bourgeois sau Guy Saget.

Un an cu o recoltă bună

Piaţa vinului ar putea să fie împărţită în do­uă segmente: cel al companiilor de talie ma­re, cum sunt Murfatlar, Cotnari, Jidvei, Vincon şi altele, care au rulaje de ordinul zecilor de milioane de euro şi sunt prezente atât în retail, cât şi în HoReCa (hoteluri, restaurante), şi ju­că­torii de talie mică, care fie au intrat recent, fie sunt mai vechi pe piaţă, dar au dorit să rămână poziţionaţi în principal în zona HoReCa. Cei care au intrat recent au mizat pe fondurile eu­ro­pene, viticultura fiind unul dintre puţinele domenii care au atras în întregime fondurile europene puse la dispoziţie.

România este pe locul 10 în topul mondial al producătorilor de vin în funcţie de suprafaţa exploatată, iar cea mai mare parte din vinul pro­dus este consumată intern. Anul 2012 a adus o recoltă slabă cantitativ din cauza secetei, însă foarte bună din punct de vedere calitativ.