Camelia Şucu: În România industria luxului a suferit mai mult decât în străinătate

Autor: Mădălina Dediu Panaete 09.12.2012

Camelia Şucu, care deţine afacerea cu mobilă de lux Class Living, este de părere că domeniile de viitor pentru investiţii în România sunt agricultura şi serviciile medicale.

În ultimii ani, ea a anunţat că vrea să-şi diversifice afacerile, astfel că are în derulare proiecte în ferme de vaci dar şi în Piaţa de Gros, în care a investit cinci milioane de euro.

"Fără un parteneriat public-privat nu se poate rezolva agricultura la nivel naţional", a declarat Camelia Şucu, prezentă în emisiunea ZF LIVE.

În opinia proprietarei Class Living, punctele slabe ale agriculturii româneşti sunt lipsa unei asocieri a micilor fermieri, fragmentarea terenurilor şi lipsa unor centre de colectare a produselor.

Întrebată ce măsuri ar lua dacă ar fi ministrul agriculturii, ea a spus că în primul rând ar face un parteneriat public-privat pentru refacerea sistemului naţional de irigaţii şi ar crea centre de colectare a legumelor şi fructelor tot în parteneriat public-privat.

Pe lângă afacerea cu mobilă de lux şi Piaţa de Gros, Camelia Şucu vrea să investească anul viitor, alături de un partener, într-o fermă de vaci, investiţie care însă nu depăşeşte 5 milioane de euro.

În prezent, businessurile Cameliei Şucu nu trec de 10 mil. euro (cifra de afaceri totală) şi angajează peste 100 de oameni.

Revenirea la produsele tradiţionale

În 2012, vânzările de mobilă ale companiei Class Living s-au păstrat la acelaşi nivel ca în 2011, deşi mediul economic n-a fost deloc favorabil, potrivit Cameliei Şucu. Class Living a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 1,7 mil. euro, conform informaţiilor existente pe site-ul Ministerului de Finanţe.

"Pentru segmentul premium există cumpărători şi vor exista. Sunt însă foarte mulţi care au amânat aceste investiţii. Orice investiţie în ceea ce te priveşte pe tine şi casa ta are nevoie de o anumită stare şi nu există starea necesară pentru consum", a menţionat ea, spunând că cei mai mulţi consumatori amână astfel de investiţii pentru anul următor. Class Living nu deţine o unitate de producţie a mobilei, ci colaborează cu companii mai mici, iar Şucu spune că românii se întorc la produsele din lemn masiv, după ce la începutul anilor '90 aceste tipuri de produse au avut din ce în ce mai puţină căutare.

"Există categoric o întoarcere la ceea ce se produce în România pentru că era evident că atâta timp cât scade consumul şi nu avem locuri de muncă, singurul mod în care ne putem susţine e să consumăm produsele noastre şi nu neapărat pe cele din afară", a declarat antre­prenoarea.

Cât despre proiectele de viitor pe care le are, ea spune că pentru afacerea cu mobilă anul 2014 va fi unul mai bun decât anii precedenţi.

"Anii 2012 şi 2013 pentru Class Living înseamnă descoperirea unor noi strategii. Clientul nu mai vrea să vadă un multibrand, ci soluţii concrete de design", spune Şucu.

Mobila de lux, care reprezintă numai câteva procente din întreaga piaţa, a fost puternic afectată de criză. Tendinţa este atipică în România deoarece la nivel mondial, bunurile de lux şi-au conservat cumpărătorii.

"În România, având în vedere că nu avem încă oamenii foarte bine nişaţi, aş putea spune că piaţa luxului a suferit mai mult decât în străinătate în criză", a mai spus Camelia Şucu.

Ce îşi doreşte de la noul guvern

Camelia Şucu spune că de multe ori soluţiile cu care veneau oamenii de afaceri nu au fost ascultate de mediul politic, iar instabilitatea politică nu face bine unei economii. Deşi i s-a propus de multe ori să intre în politică, Şucu a refuzat pentru că a considerat că acolo ar fi înconjurată de oameni care nu înţeleg concret care sunt problemele.

"Nu avem altceva ce să facem decât să sperăm că următorii patru ani vor fi patru ani şi nu vor fi fragmentaţi în anul întâi, anul doi", a mai spus Camelia Şucu.