Nvidia: Gamerii români au dat 2,5 milioane de euro pe plăci video anul acesta

Ziarul Financiar 09.12.2012

Numărul plăcilor video vândute în România va înregistra anul aceasta o scădere de 10-15%, însă piaţa va creşte în valoare, după ce pasionaţii de jocuri video s-au orientat spre modele mai performante şi mai scumpe, estimează Cristi Stroe, directorul de vânzări al companiei americane Nvidia pe Europa de Sud-Est.

"Cota de piaţă a plăcilor video pentru jocuri a crescut de la 17% în 2011 la 24% anul acesta", a declarat Stroe într-un interviu acordat Ziarului Financiar.

Fondat în anul 1999, Nvidia este cel mai mare furnizor de cipuri pentru plăci video din lume, cu o cotă de piaţă de circa două treimi la nivel global. Principalul concurent al Nvidia este compania americană AMD. Procesoarele Nvidia se regăsesc pe plăci video fabricate de mai multe companii, dintre care cele mai prolifice sunt Asus, Gigabyte sau MSI.

Piaţa de plăci video din România este estimată la aproximativ 140.000 de unităţi, faţă de nivelul de 156.000 din 2011, dintre care 70% sunt cu chipset Nvidia, afirmă Stroe. "Anul 2012 a consemnat o scădere uşoară, însă avem o concentrare mai puternică pe plăcile de gaming, mai scumpe, tendinţă care a dus în sus valoarea totală a pieţei". Cifrele nu includ şi plăcile video de pe notebook-uri, un segement de piaţă separat din care Nvidia deţine circa 80%, în special datorită sistemului Optimus, de eficientizare a consumului de energie, a precizat oficialul Nvidia.

În acest an în România se vor vinde circa 500.000 de laptop-uri şi aproximativ 200.000 de desktop-uri, potrivit estimărilor de pe piaţă.

În România, plăcile grafice cu chipset Nvidia se distribuie prin trei compani: NOD, Microlab şi RHS.

Preţul mediu al unei plăci grafice în magazinele locale a fost anul acesta de 69 de euro, în creştere de la nivelul de 44 de euro din 2011, valoare care plasează piaţa din 2012 la aproape 10 milioane de euro. Un calcul al Ziarului Financiar din primăvara anului 2011 estima piaţa de profil anul trecut la 7 milioane de euro.

"Cred că asistăm acum la o polarizare a pieţei în două direcţii: pe de o parte sunt cei care-şi cumpără primul calculator şi nu sunt interesaţi de performanţe ridicate, iar pe de alta sunt gamerii care sunt dispuşi să scoată din buzunar mai mulţi bani pe măsură ce jocurile noi devin din ce în ce mai solicitante grafic", argumentează oficialul Nvidia.

Preţul unei plăci video destinată pasiona­ţi­lor de jocuri pleacă de la 100 de euro şi poate ajunge la 1.000 de euro în magazinele locale. Cea mai scumpă placă video de la Nvidia - GTX 690 de 1.000 de euro - s-a vândut în 16 exemplare în ziua lansării, iar pentru a doua zi compania a mai primit 48 de comenzi. Cel mai

popular model al gamei de gaming este însă un GTX 650 de circa 110 euro, care s-a vândut în aproape 8.000 de exemplare de la lansarea din luna septembrie, spune Stroe. "Am dat 1.000 de bucăţi numai de Black Friday", spune Stroe.

O treime din plăcile grafice cu chipset Nvidia livrate în Europa de Sud Est se vând în magazinele locale, afirmă Cristi Stroe, volum care plasează România drept cea mai mare piaţă în regiunea care cuprinde nouă ţări, printre care Serbia, Croaţia şi Slovenia.

"Piaţa din România este undeva la nivelul Cehiei şi la o treime din volumele din Polonia, însă regiunea este departe de ce se întâmplă pe pieţele dezvoltate. În Suedia, spre exemplu, cota de piaţă a plăcilor de gaming este de 80% din total, acolo gamerii investesc foarte mult în sistemele pentru jocuri video", a spus Stroe.

Nvidia a făcut paşi importanţi şi pe segmentul tabletelor PC, o piaţă creată de iPad-ul celor de la Apple, pe care acum concurează producători majori ca Samsung, Google sau Motorola, prin lansarea procesoarelor din generaţia Tegra care au fost foarte bine primite pe piaţă. În România, din cele circa 150.000 de tablete estimate a se vinde în 2012, circa 70.000 sunt branduri consacrate mondial, dintre care o treime au procesoare Tegra, estimează Cristi Stroe. "Strategia noastră e să arătăm că nu suntem doar o Pc-company", afirmă Stroe.

În ceea ce priveşte estimările pentru anul 2013 pe piaţa de plăci video, Stroe estimează un scenariu "optimist de stagnare" sau o scădere de circa 10%, însă se va menţine trendul de creştere a ponderii gamingului.