Piaţa de cablu, un business de 670 mil. euro pe an, în scădere. Numărul firmelor se reduce fie prin vânzare, fie prin faliment

Autor: Madalina Cerban 11.12.2012

Piaţa de cablu a înregistrat în 2011 o cifră de afaceri de 672,7 milioane de euro, în scădere faţă de 2010, în condiţiile în care numărul de companii active pe piaţă a scăzut, iar bilanţul financiar general pe industrie a fost negativ.

Aceste concluzii se desprind din Anuarul Media Expres pe 2012-2013, realizat de Media Expres, revista industriei de cablu din România. Apariţia anuarului este sprijinită de Asociaţia de Comunicaţii prin Cablu, iar la revizuirea anuarului au fost folosite registrele de companii cu avize de retransmisie furnizate, la jumătatea acestui an, de Consiliul Naţional al Audiovizualului.

Aflat la cea de-a zecea ediţie, anuarul conţine o serie de cifre despre companiile de cablu, care relevă, printre altele, faptul că numărul acestora este în scădere, de la 583 de companii cu activitate de distribuţie de programe TV în 2010 la 557 în 2011. "Din acestea un număr de 49 sunt fie în lichidare, fie au cifre de afaceri de 0 lei şi raportează pierderi. Alte companii din cele cu activitate în 2011 şi 2012, chiar dacă în funcţiune, au fost vândute, cum este cazul semnificativ al companiei Telemach din Piatra-Neamţ (care a fost cumpărată anul acesta de către RCS&RDS - n.red.)", se spune în comunicat.

În 2011, cifra de afaceri netă pe industria de cablu a fost, potrivit anuarului, de 672,7 milioane de euro (la un curs mediu de 4,5256 lei pentru un euro), în scădere cu 3,6 milioane de euro faţă de anul anterior (când cursul mediu a fost de 4,21 lei), după ce crescuse faţă de 2009, când a fost de 623 de milioane de euro.

Bilanţul contului de profit pe total industrie a fost din nou negativ, de minus 93,6 milioane de euro, atingând aproape nivelul din 2009 (când a fost de minus 90 de milioane de euro), după ce în 2010 fusese de minus 181 de milioane de euro, se mai spune în comunicat.

Anuarul mai cuprinde descrierea pieţei de cablu pe judeţe, ca şi tradiţionalele capitole dedicate operatorilor de cablu, listaţi cu cifrele de afaceri, televiziunilor (cu licenţe româneşti, dar şi internaţionale cu difuzare în România), furnizorilor de echipamente şi servicii şi organizaţiilor profesionale.

Publicaţia lunară Media Expres, revista industriei de cablu din România, apare în mod constant din anul 2000. Site-ul publicaţiei a fost lansat în 2001, iar Anuarul Media Expres apare din anul 2003. Compania a fost înfiinţată la Cluj, a beneficiat în primul an de o finanţare europeană prin programul PHARE, după care a fost preluată de iniţiatorul revistei şi redactorul-şef, Mihai Pavelescu.

Asociaţia de Comunicaţii prin Cablu este organizaţia profesională a distribuitorilor de programe TV prin cablu şi satelit din România, care reprezintă interesele principalelor companii din domeniu ce deservesc peste 80% din piaţa locală. ACC este condusă de un consiliu director format din reprezentanţii RCS&RDS, UPC România şi Telemach, preşedintele acesteia fiind Radu Petric.

Negocieri pentru rămăşiţele Atlas Telecom

Compania de comunicaţii Atlas Telecom din Oradea, primul concurent pe telefonie fixă al Romtelecom, care în prezent este în insolvenţă după ce a acumulat datorii de 70 mil. euro, ar putea vinde toate reţelele pe care le mai deţine unui alt jucător, potrivit unui raport al administratorului judiciar, Global Money Recovery (GMR). "Suntem în discuţii avansate cu un posibil cumpărător al tuturor reţelelor", potrivit GMR. Atlas Telecom, firmă fondată de Pompiliu Tripa, mai are reţele funcţionale în judeţele Arad, Timiş, Sibiu, Cluj, şi Bihor, conform aceleiaşi surse. Adrian Seceleanu