Italienii de la Astaldi care au construit autostrada Cernavodă -Constanţa vor să ajungă la 400 de milioane de euro în cinci ani

Autor: Andreea Neferu 11.12.2012

Constructorul italian Astaldi, care a realizat Pasajul Basarab şi stadionul Arena Naţională din Capitală, precum şi autostrada Cernavodă - Constanţa, estimează pentru anul acesta afaceri pe piaţa locală de circa 150 de milioane de euro, iar peste 5 ani speră să atingă pragul de 400 de milioane de euro.

Veniturile pe care italienii de la Astaldi le prognozează anul acesta sunt similare cu cele înregistrate anul trecut, potrivit informaţiilor ZF care iau în calcul sumele încasate de companie anul trecut de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, principalul client al Astaldi.

În general, firmele străine au pe plan local mai multe entităţi juridice prin care îşi desfăşoară activităţile şi nu există informaţii complete privind numărul acestora, acesta fiind şi cazul Astaldi.

Astaldi are în prezent în România contracte cu o valoare cumulată de circa 440 de milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor incluse într-un raport al Astaldi.

Italienii şi-au făcut planul de afaceri pe 5 ani şi se aşteaptă ca veniturile de pe piaţa locală să crească până la circa 400 de milioane de euro la nivelul anului 2017, echivalentul a 10% din afacerile totale ale grupului, în timp ce valoarea portofoliului de contracte ar urma să se ridice la circa 1,8 miliarde de euro peste 5 ani, adică 8% din proiectele grupului.

Luca Canino, şeful operaţiunilor Astaldi în România, nu a răspuns până la închiderea ediţiei solicitării ZF privind rezultatele estimate pentru anul 2012.

Firmele italieneşti se numără printre cei mai importanţi constructori de pe piaţa locală, câştigând an de an unele dintre cele mai importante lucrări de infrastructură. De altfel, semnalul de cooperare cu firme italieneşti, şi mai ales Astaldi, a fost dat încă de acum mai bine de un deceniu de către preşedintele Traian Băsescu, pe vremea când era primar al Capitalei.

Astaldi în cooperare cu spaniolii de la FCC Construccion au construit Pasajul Basarab, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură urbană din ultimii ani, care a costat în cele din urmă circa 240 de milioane de euro.

Tot Astaldi a lucrat împreună cu nemţii de la Max Boegl la stadionul Arena Naţională din Capitală, care a costat aproximativ 200 de milioane de euro. Cele două proiecte au fost inaugurate anul trecut.

Italienii, printre cei mai importanţi străini din construcţii

Italienii sunt familiarizaţi cu drumurile româneşti, firme precum Tirrena Scavi lucrând spre exemplu la autostrada Bucureşti - Moara Vlăsiei, contract în valoare de 184 milioane de euro. Alţi constructori italieni care lucrează pe piaţa locală sunt Pizzarotti, Impregillo, Carena, Itinera sau Studio Corona.

Astaldi este cunoscut pe piaţă în special pentru lucrările de autostrăzi şi drumuri naţionale. Criza i-a determinat însă pe cei de la Astaldi să se orienteze şi către alte tipuri de proiecte de infra­structură, pe lângă cele rutiere. Astfel, compania italiană a câştigat anul trecut pentru prima oară un contract pe căi ferate, urmând să reabiliteze tronsonul Frontieră Curtici - Arad din vestul ţării, cu o lungime de circa 41 de kilometri. Contractul a fost câştigat în consorţiu cu Alstom Transport (Franţa), Swietelsky (Austria), Euro Construct Trading 98 (controlată de Dan Beşciu şi Sorin Vulpescu) şi Dafora (Gheorghe Călburean), valoarea contractului fiind de 254 milioane de euro.

Din această sumă, Astaldi ar urma să încaseze circa 48 mil. euro. Tot anul trecut, Astaldi şi-a adjudecat şi proiectul de construire a magistralei 5 de metrou Râul Doamnei-Eroilor, cu o valoare de 215 milioane de euro, unde colaborează cu FCC Construccion (Spania), Delta ACM 93 (controlată de Florea Diaconu) şi AB Construct (Georgeta Blaj).

Autostrăzi în stil italian

În toamna anului trecut, Astaldi a mai câştigat tot împreună cu nemţii de la Max Boegl contractul de construire a autostrăzii Cernavodă - Medgidia după ce în primăvara lui 2011 Ministerul Transporturilor a reziliat contractul cu francezii de la Colas pentru acest tronson. Tot Astaldi şi Max Boegl au lucrat la autostrada Medgidia - Constanţa. Ambele tronsoane au fost finalizate la finalul lunii noiembrie.

Astaldi, în parteneriat cu Euro Construct Trading 98 şi Astalrom (unde acţionar majoritar este tot Astaldi), a câştigat şi construirea unui lot de 16 kilometri din autostrada Orăştie-Sibiu, pentru 114 milioane de euro.

Printre proiectele inaugurate în ultimul an de italienii de la Astaldi se numără şi autostrada Arad-Timişoara, cu o lungime de circa 32 de kilometri, la care au lucrat împreună cu FCC Construccion. Valoarea contractului s-a ridicat la circa 115 milioane de euro şi a reprezentat cea mai importantă inaugurare de autostrăzi din 2011.

Astaldi estimează anul acesta afaceri totale la nivel de grup de circa 2,5 miliarde de euro, în creştere cu 4% faţă de anul anterior, iar pentru anul 2017 italienii şi-au propus să atingă afaceri de 4 miliarde de euro. Totodată, dacă în prezent Astaldi are la nivel de grup un portofoliu de contracte de 11 miliarde de euro, peste 5 ani compania ar urma să-şi dubleze această valoare.