Adamescu duce brandul românesc Astra în Slovacia şi vrea afaceri de 15 milioane de euro pe această piaţă anul viitor

Autor: Ciprian Botea 11.12.2012

Astra se pregăteşte să se extindă şi pe pieţele din Cehia şi Georgia, căutând surse de creştere în afara României.

Astra, compania de asigurări deţinută de omul de afaceri Dan Adamescu, şi-a bugetat pentru anul viitor afaceri de 15 milioane de euro pe piaţa din Slovacia, unde a deschis recent o sucursală în care va investi între 3 şi 5 milioane de euro. Aceasta înseamnă că aproximativ 6-7% din businessul asigurătorului român ar urma să vină de pe piaţa slovacă.

"Investiţia totală pe piaţa din Slovacia ar urma să ajungă la 3-5 milioane de euro până la sfârşitul anului viitor în condiţiile în care avem în plan inclusiv dezvoltarea unei reţele teritoriale. Inten­ţionăm să ne extindem şi pe alte pieţe din regiune, în special în ţările de limbă slavă, această extindere fiind esenţială în contextual în care piaţa din România stagnează", a spus Alexander Adamescu, fiul omului de afaceri Dan Adamescu şi vicepreşedinte al consiliului de supraveghere al Astra.

Slovacia este a treia piaţă europeană pe care se extinde asigurătorul român, după ce în 2010 Astra a deschis o sucursală în Ungaria şi anul trecut a creat un birou de vânzări în Germania. Următoarea ţară vizată de Astra ar putea fi Cehia. Sucursala din Ungaria a raportat anul trecut prime subscrise de 16 milioane de euro.

La nivel agregat, Astra, una dintre puţinele companii de asigurări cu capital românesc, a avut anul trecut afaceri de 240 milioane de euro, situându-se pe prima poziţie în piaţă. Principalii competitori pe piaţa românească sunt Omniasig, controlată de grupul austriac Vienna Insurance Group, şi Allianz-Ţiriac.

Alexander Adamescu estimează pentru anul acesta o stagnare a afacerilor în condiţiile în care spune că industria asigurărilor este încă afectată de situaţia economică precară.

"Situaţia pieţei de asigurări din România este dificilă şi se va menţine aşa în 2013. Rezultatele companiei din acest an nu ne mulţumesc. Sperăm ca în 2013 să avem rezultate mai bune, să avem o creştere mai mare a veniturilor din prime, evoluţie care ar putea fi susţinută de reforma sistemului de sănătate. De asemenea, creşterea pieţei şi a Astra ar putea veni şi din majorarea veniturilor din asigurări obligatorii de locuinţe, unde statul ar trebui să pună în aplicare amenzile pentru cei care nu îşi asigură locuinţele", a spus Adamescu.

Oficialul Astra consideră că trebuie reglementat nivelul minim şi maxim al despăgubirilor în caz de vătămări corporale. "În Italia există un cadru de reglementare care stabileşte suma minimă şi maximă ce poate fi solicitată în instanţă în caz de deces. În Slovacia, fosta companie de stat de asigurări a intrat în faliment din cauza lipsei unui astfel de sistem, pe fondul unui număr mare de procese prin care s-au solicitat despăgubiri de ordinul milioanelor de euro", a afirmat vicepreşedintele Astra. Anul trecut, afacerile asigurătorului au scăzut cu 7%, mai puţin decât în cazul multor competitori, în condiţiile în care declinul afacerilor locale a fost contrabalansat într-o anumită măsură de businessul din Ungaria.

"Suntem în grafic în ceea ce priveşte afacerile din Ungaria, dar am dori mai mult de la acest business. Suntem încă un jucător mic pe această piaţă", a comentat Adamescu. Sucursala din Ungaria, la fel ca şi cea deschisă recent în Slovacia, funcţionează după legislaţia locală în materie de asigurări, dar raportările financiare, transferul răspunderii şi solvabilitatea sunt susţinute din România.

De asemenea, Astra se pregăteşte să intre anul viitor şi pe piaţa din Georgia, unde intenţionează să achiziţioneze o companie locală de asigurări. Adamescu spune că deocamdată nu a fost stabilit un buget de achiziţie, dar cel mai probabil compania din Georgia va porni cu un capital minim de 1-1,5 milioane de euro.

În ceea ce priveşte sucursala din Slovacia, aceasta va emite într-o primă etapă doar poliţe de asigurări generale pentru persoane fizice, iar ulterior intenţionează să intre şi pe segmental corporate, precum şi pe asigurări de viaţă. Mai mult de jumătate din piaţa slovacă de asigurări, de peste 2 miliarde de euro anual, este reprezentată de vânzările de poliţe de viaţă.

Astra nu este însă un jucător mare pe segmentul asigurărilor de viaţă nici în România şi Alexander Adamescu apreciază că cel mai uşor ar fi pentru companie să-şi dezvolte acest business pe plan local, unde are deja un brand puternic construit în cei peste 20 de ani de existenţă.

Astra a fost înfiinţată în 1991 ca o companie de stat, fiind preluată de către Dan Adamescu în 2002. Afacerile companiei au crescut puternic în anii de criză pe fondul vânzărilor agresive de poliţe auto obligatorii şi ulterior de asigurări de locuinţe.

În 2009 a fost luată decizia strategică privind extinderea operaţiunilor în afara României, în condiţiile în care acţionarii au considerat că după ce societatea a preluat conducerea clasamentului asigurătorilor locali, resursele de creştere a afacerilor nu pot veni decât de pe pieţe externe.