Discuţii în jurul Labormed. Producătorul, la un pas de a intra în portofoliul unui grup american

Autor: Ioana David 12.12.2012

Mai mulţi investitori sunt interesaţi de producătorul de medicamente Labormed, una dintre puţinele ţinte de preluare de pe piaţa farmaceutică locală, iar integrarea într-un gigant internaţional ar deschide o nouă etapă de dezvoltare pentru fabrica din Capitală.

Compania americană de generice Alvogen, prezentă de câţiva ani şi pe piaţa din România, ar fi în dis­cuţii pentru Labormed, spun surse din industria de medicamente. Va­loa­rea tranzacţiei ar urma să se ridice la 25-30 mil. euro, care va acoperi unele datorii ale com­paniei, mai spun sursele citate.

Contactat de ZF, Adrian Stroilescu, care ocupă poziţia de CEO al Labormed de la 1 au­gust, nu a dorit să comenteze pe marginea in­for­maţiilor legate de o eventuală vânzare a com­paniei. Reprezentanţii Alvogen nu au pu­tut fi contactaţi până la închiderea ediţiei.

Dacă se va finaliza, vânzarea Labormed ar fi singurul deal din acest an de pe piaţa de me­di­camente, o industrie care a devenit extrem de dificilă în ultimii ani, dar care în perioada boom economic atrăgea multinaţionalele din do­me­niu ca un magnet. Alvogen este o companie ame­ricană care acum îşi dezvoltă operaţiunile în Europa Cen­tra­lă şi de Est. La conducerea firmei americane se află Robert Wessman, islandezul care a mai condus şi grupul Actavis.

Istoria Labormed: de la antreprenori locali la un fond de investiţii

Labormed, producător ce deţine o singură unitate de producţie, pe bulevardul Theodor Pallady din Capitală, a traversat o perioadă tensionată în acest an după ce directorul executiv Stephen Stead a renunţat în luna august la poziţia deţinută. Ulterior în industria de medicamente au existat informaţii potrivit cărora Advent Internaţional, fondul de investiţii care deţine compania , ar fi vrut să iasă din acţionariat prin cedarea pachetului de acţiuni către persoane fizice, manageri în companie. Nu există informaţii dacă această intenţie s-a finalizat. Pe site-ul Advent, Labormed figurează în continuare ca investiţie în derulare. Reprezentanţii Advent nu au putut fi contactaţi până la închiderea ediţiei.

Ieşirea Advent din Labormed nu ar fi o surpriză deoarece Tamas Nagy, managing director al Advent Central and Eastern Europe, spunea în iunie că fondul este dispus să vândă orice pachet pe care îl deţine în România, "pentru că acesta este şi scopul businessului". Advent are afaceri în domeniul medical (Regina Maria şi Labormed) şi cel al materialelor de construcţii în România.

Fondul de investiţii a preluat Labormed în februarie 2008 după o cursă de şase luni cu alţi 13 investitori interesaţi.

Tranzacţia a fost considerată un record la acea dată deoarece Advent a trebuit să plătească 123 de milioane de euro pentru producător. Sectorul de medicamente era atunci creditat cu un ritm de creştere de peste 20%, iar Advent venea cu experienţa importantă în aceeaşi industrie, şi pe care dorea să o repete. Advent a deţinut în intervalul 2003 - 2006 producătorul Terapia din Cluj care i-a multiplicat de zece ori banii investiţi şi care a reprezentat unul dintre cele mai bune deal-uri făcute de fondurile de investiţii în România. În 2006 Advent a vândut Terapia către indienii de la Ranbaxy pentru 324 de milioane de dolari.

Cu echipa pe care a avut-o la Terapia, condusă de britanicul Stephen Stead, Advent a "atacat" din nou piaţa de medicamente, care însă a suferit schimbări majore între timp.

Datorii multe

Din 2009, piaţa de medicamente a trecut de la un ritm de creştere de două cifre la scăderi, însă a fost lovită cel mai puternic de majorarea termenelor la care firmele îşi recuperează banii din piaţă şi care sar de 300 de zile. Totodată, autorităţile au introdus o nouă taxă în industrie (taxa clawback) care a adus şi mai multă presiune pentru cash.

La momentul preluării de către Advent Labormed era o companie orientată pe pro­duse care se eliberează pe bază de prescripţie me­dicală, deci o companie care depindea de banii decontaţi de stat. Britanicul Stephen Stead a încercat să extindă portofoliul Labor­med în zona produselor fără prescripţie (aşa-numitele OTC-uri - over the counter) şi a parafat două tranzacţii: Ozone şi un portofoliu de branduri de la PlantExtrakt, ambele în 2009.

Cu toate acestea, portofoliul de OTC-uri, care nu depinde de banii de la stat, nu a fost suficient pentru a acoperi nevoia de lichidităţi a companiei.

Iar în ianuarie 2010 Labormed a prelungit cu 11 milioane de euro o linie de credit de 50 de milioane de euro, contractată în 2008 de la UniCredit Bank Austria. Stephen Stead explica la acea dată că după achiziţia brandurilor Ozone şi PlantExtrakt avea nevoie de capital de lucru pentru a finanţa vânzările acestor produse.

Potrivit unor informaţii din vară, datoriile Labormed erau peste 60 de milioane de euro. Labormed are în portofoliu produse precum Trimetazidina LPH, Indapamid LPH, Enalapril LPH (produse care se eliberează pe bază de prescripţie) şi Eubiotic, Entran, Trachisept, Imunogrip (fără prescripţie), dar şi altele.

Labormed se află pe locul 15 în topul celor mai mari jucători din industria de medicamente cu o cotă de piaţă de 2% şi cu vânzări de 231,3 milioane de lei (aproximativ 50 de milioane de euro) în intervalul octombrie 2011 - septembrie 2012, potrivit datelor companiei de analiză şi studii de piaţă Cegedim.

O piaţă de 2,6 miliarde de euro

Piaţa de medicamente s-a ridicat în intervalul octombrie 2011 - septembrie 2012 la 2,6 mld. euro, în creştere cu 9,7% comparativ cu intervalul anterior, arată datele Cegedim. Perioada iulie-septembrie a fost grea în industria de profil, piaţa având o uşoară scădere în euro.

Prognoza Cegedim pentru 2013 arată o scădere în euro, aceasta fiind una dintre cele mai sumbre predicţii ale firmei de cercetare de piaţă.