Alba Market, lanţul de magazine al grupului Elit Cugir, a intrat în insolvenţă

Autor: Cristina Roşca 12.12.2012

Lanţul de magazine Alba Market, divizia de retail a grupului Elit Cugir controlat de omul de afaceri Dorin Mateiu, a intrat în insolvenţă la cererea creditorilor, la circa doi ani de la deschiderea primei unităţi.

Reprezentanţii companiei nu au dorit să comenteze situaţia şi motivele care stau în spatele acestei insolvenţe, care a fost pronunţată la începutul lunii decembrie 2012 la Tribunalul Alba. Creditorii care au cerut insolvenţa au fost companiile Prexico, Floradi Prod şi Oti Distribution.

Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe Retail Alba Com, compania care administrează lanţul Alba Market, avea la finalul lui 2011 datorii de 9,3 mil. lei (2,2 mil. euro).

Primele şase magazine ale lanţului Alba Market au fost deschise în 2010, iar până la finalul lui 2011 erau planificate alte 12 deschideri. Potrivit datelor de pe site-ul companiei în prezent lanţul de magazine al Elit Cugir numără astăzi 42 de magazine, amplasate în special în centrul şi vestul ţării.

Încă de la început grupul a mizat pe această zonă, unde îşi are sediul grupul Cugir. Cele mai multe magazine sunt amplasate în Petroşani (4), Caransebeş (3). În urmă cu circa un an reprezentanţii companiei spuneau că factorul principal în deschiderea de noi magazine a fost extinderea regională. S-a pornit concentric din Alba Iulia. Ulterior, a fost luat în calcul factorul demografic, compania orientându-se către localităţi cu o populaţie de peste 10.000 locuitori. Compania a mizat în special pe oraşele mici şi medii unde jucătorii din comerţul modern nu au o prezenţă numeroasă.

Cât au investit?

Magazinele Alba Market, care activează pe segmentul magazinelor de proximitate, au suprafeţe de vânzare între 180 şi 2.000 de metri pătraţi. Fiecare magazin comercializează între 4.000 şi 12.000 de articole.

La o investiţie medie totală de 350 de euro per metru pătrat, sumă ce cuprinde de la investiţiile în mobilier la cele cu echipamentele de supraveghere, compania cheltuie între 63.000 de euro şi 700.000 de euro pentru deschiderea unui magazin, în funcţie de suprafaţa acestuia. În acest context, investiţia în întregul lanţ se ridică potrivit calculelor ZF la 2,5-3 mil. euro.

Reprezentanţii Alba Market spuneau anterior că sunt interesaţi de spaţii cu trafic ridicat, acesta putând fi generat fie de prezenţa într-un centru comercial, fie de o piaţă agroalimentară, fie de o poziţionare stradală.

Retail Alba Com, care operează reţeaua de magazine, este una dintre firmele membre ale grupului Elit, deţinut de omul de afaceri Dorin Mateiu. Grupul Elit, înfiinţat în 1994, cuprinde, potrivit ultimelor informaţii companii ce activează în domenii precum transporturi de mărfuri în mediu cu temperatură controlată (Mado), procesare de carne (Elit Cugir), comercializare de produse din carne (Mercado) şi retail (Alba Market). Grupul Elit Cugir este unul din primii zece jucători pe piaţa de procesare de carne, cu afaceri de peste 80 mil. euro, în creştere de la 69 mil. euro în 2010. Afacerile Alba Market au fost de 24,9 mil. lei (5,9 mil. euro) anul trecut, sub estimările iniţiale de 8 mil. euro.

Românii şi retailul

Dorin Mateiu nu este singurul antreprenor român care a decis să intre şi pe segmentul de retail după ce anterior activase mai mulţi ani pe cel de producţie. Astfel Sorin Minea, acţionar în cadrul Angst, a lansat lanţul de magazine cu acelaşi nume, care în prezent numără peste 20 de magazine. Minea anunţă şi planuri de extindere a reţelei de magazine. La rândul său Vasile Lucuţ, care deţine Unicarm, cel mai mare procesator de carne din România cu afaceri de 120 mil. euro anul trecut, deţine lanţul de magazine cu acelaşi nume. Un alt exemplu este familia Timiş, care deţine Cristim şi lanţul de magazine cu acelaşi nume.

Există însă şi o serie de exemple despre antreprenori români care au fost nevoiţi să iasă din retail.

Închiderea reţelei de 14 supermarketuri Univers'all, companie controlată de omul de afaceri Razvan Petrovici, a fost primul eşec răsunator din retail. La rândul său Pic, o altă companie cu capital autohton, deţinută de fraţii Penescu, a intrat în insolvenţă în 2009 cu datorii de circa 60 mil. euro. Pic, care avea la finele anului 2008 aproximativ 3.000 de angajati şi rulaje de 150 mil. euro, a rămas fără niciun hipermarket şi astfel a dispărut şi brandul, unul dintre cele mai puternice branduri locale din retailul autohton. Tot criza financiară a condus la dispariţia unui alt brand, Ethos. Reţeaua de supermarketuri Ethos, controlată de Ion Şoloman, nu mai are funcţională niciuna dintre cele 20 de unităţi. Unele dintre spaţiile Ethos au fost preluate de reţele precum Profi sau Mega Image, care le-au transformat în magazine proprii. În acest an şi lanţul Primăvara - deţinut de omul Ion Avram - a intrat în insolvenţă.

Potrivit datelor de pe site-ul companiei, în prezent lanţul de magazine al Elit Cugir numără astăzi 42 de magazine, amplasate în special în centrul şi vestul ţării