Producătorul de vopsele Sarcom Râmnicu Vâlcea: Am putea începe exporturile în 2013
Producătorul de vopsele Sarcom Râmnicu Vâlcea, controlat de Aurel şi Marinică Potop, estimează pentru anul acesta o cifră de afaceri de circa 31 de milioane de lei (7 milioane de euro), în creştere cu aproape 12% faţă de anul anterior.
"Motivele creşterii sunt intrarea în două reţele de bricolaj şi îmbunătăţirea distribuţiei numerice", a declarat Marinică Potop, directorul general şi unul dintre acţionarii companiei Sarcom.
Piaţa vopselelor, estimată la 100-150 de milioane de euro, s-a confruntat şi anul acesta cu o serie de probleme, în contextul în care 2012 a debutat cu viscol şi ninsori abundente, iar "bunăstarea" din alţi ani electorali nu s-a repetat în 2012. Practic, în loc de lansări de proiecte noi au avut loc tăieri de fonduri inclusiv în cazul investiţiilor aflate deja în derulare. În aceste condiţii, Potop estimează că în 2012 piaţa locală de vopsele a scăzut cu circa 8-10%, iar perspectivele pentru anul viitor nu sunt deloc optimiste. "În continuare, piaţa lacurilor şi vopselelor va scădea cu 5-10%", a explicat Potop, care a adăugat că piaţa construcţiilor, în ansamblu, a evoluat bipolar anul acesta. Astfel, dacă pe zona de construcţii de locuinţe s-a înregistrat o scădere, pe partea de industrial şi de infrastructură rutieră (în special autostrăzi) s-a înregistrat o creştere.
Cu ochii peste graniţe
Compania Sarcom, care comercializează brandurile Sticky şi Coral, se gândeşte să demareze începând de anul viitor livrările în străinătate.
"În prezent nu realizăm exporturi. Luăm în considerare acest lucru pentru 2013, în ţările vecine, pentru creşterea cifrei de afaceri", a spus Potop, precizând că deocamdată nu poate estima ponderea exporturilor în cifra de afaceri în 2013.
Reprezentantul companiei spune că anul acesta Sarcom a deschis două puncte de lucru în ţară pentru distribuţie directă şi că pentru anul 2013 nu a bugetat investiţii semnificative. Compania ia în calcul pentru anul următor un curs de schimb de circa 4,6 lei/euro şi estimează că îşi va majora businessul cu 3 până la 5 procente.
În ciuda faptului că prognozează o creştere a vânzărilor pentru compania pe care o conduce, Potop spune că revenirea "sănătoasă" a economiei locale nu va avea loc în 2013.
"Nu întrevăd creştere economică sănătoasă mai repede de 3 ani. Cum (se va reveni la o astfel de creştere - n.red.)? E greu de răspuns. În cazul în care clasa politică va dori o creştere economică, aceasta se va realiza. Mi-e teamă că deocamdată nu se doreşte acest lucru", a spus Potop.
Multe griji
Una dintre principalele dificultăţi înregistrate de producătorii de lacuri şi vopsele în ultimii ani a fost majorarea preţurilor la materii prime şi ambalaje, lucru care nu a putut fi transferat imediat în piaţă prin majorarea preţurilor la produse. Astfel, o serie de jucători din piaţă au fost afectaţi de scăderea rentabilităţii.
"Provocări (pe piaţa pe care activează Sarcom - n.red.)? Nu există provocări. Există îngrijorări. Atât timp cât o parte din concurenţi au pierdut zeci de milioane de euro în ultimii patru ani, nu există decât segmentul de îngrijorare", a spus Potop. Totuşi, cea mai mare problemă cu care se confruntă producătorii de vopsele, alături de cei activi pe alte segmente ale producţiei de materiale de construcţii sau finisaje, rămâne nivelul redus al cererii. În anii de criză, cererea a fost reprezentată majoritar de renovări şi de proiectele mici de locuinţe, în contextul în care piaţa de construcţii noi a fost din ce în ce mai restrânsă.
Printre jucătorii importanţi de pe piaţa vopselelor şi lacurilor se numără şi Fabryo Corporation, Köber, Deutek, Azur, Daw Benţa, Atlas Corporation sau Druckfarben.