Producătorul de vopsele Sarcom Râmnicu Vâlcea: Am putea începe exporturile în 2013

Autor: Andreea Neferu 13.12.2012

Producătorul de vopsele Sarcom Râm­nicu Vâlcea, controlat de Aurel şi Mari­nică Potop, estimează pentru anul acesta o ci­fră de afaceri de circa 31 de milioane de lei (7 mi­lioane de euro), în creştere cu aproape 12% faţă de anul anterior.

"Motivele creşterii sunt intrarea în două re­ţele de bricolaj şi îmbunătăţirea distribuţiei nu­merice", a declarat Marinică Potop, directo­rul general şi unul dintre acţionarii companiei Sarcom.

Piaţa vopselelor, estimată la 100-150 de mi­lioane de euro, s-a confruntat şi anul acesta cu o serie de probleme, în contextul în care 2012 a debutat cu viscol şi ninsori abundente, iar "bunăstarea" din alţi ani electorali nu s-a re­petat în 2012. Practic, în loc de lansări de pro­iecte noi au avut loc tăieri de fonduri in­clu­siv în cazul investiţiilor aflate deja în deru­lare. În aceste condiţii, Potop estimează că în 2012 pia­ţa locală de vopsele a scăzut cu circa 8-10%, iar perspectivele pentru anul viitor nu sunt de­loc optimiste. "În continuare, piaţa lacurilor şi vop­selelor va scădea cu 5-10%", a explicat Po­top, care a adăugat că piaţa construcţiilor, în an­sam­blu, a evoluat bipolar anul acesta. Astfel, dacă pe zona de construcţii de locuinţe s-a înregistrat o scădere, pe partea de industrial şi de infrastructură rutieră (în special auto­străzi) s-a înregistrat o creştere.

Cu ochii peste graniţe

Compania Sarcom, care co­merciali­zea­ză bran­du­­rile Sticky şi Coral, se gân­deşte să de­ma­reze în­ce­pând de anul vi­itor livrările în străi­nătate.

"În prezent nu realizăm exporturi. Luăm în considerare acest lucru pentru 2013, în ţările vecine, pentru creşterea cifrei de afa­ceri", a spus Potop, precizând că deocam­dată nu poate estima ponderea exporturilor în cifra de afaceri în 2013.

Reprezentantul companiei spune că anul acesta Sarcom a deschis două puncte de lucru în ţară pentru distribuţie directă şi că pentru anul 2013 nu a bugetat investiţii semnificative. Com­pania ia în calcul pentru anul următor un curs de schimb de circa 4,6 lei/euro şi estimează că îşi va majora businessul cu 3 până la 5 procente.

În ciuda faptului că prognozează o creştere a vânzărilor pentru compania pe care o con­duce, Potop spune că revenirea "sănătoasă" a economiei locale nu va avea loc în 2013.

"Nu întrevăd creştere economică sănă­toa­să mai repede de 3 ani. Cum (se va reveni la o ast­fel de creştere - n.red.)? E greu de răspuns. În cazul în care clasa politică va dori o creştere eco­nomică, aceasta se va realiza. Mi-e teamă că deocamdată nu se doreşte acest lucru", a spus Potop.

Multe griji

Una dintre principalele dificultăţi înregis­tra­te de producătorii de lacuri şi vopsele în ulti­mii ani a fost majorarea preţurilor la materii prime şi ambalaje, lucru care nu a putut fi trans­ferat imediat în piaţă prin majorarea preţurilor la produse. Astfel, o serie de jucători din piaţă au fost afectaţi de scăderea rentabilităţii.

"Provocări (pe piaţa pe care activează Sarcom - n.red.)? Nu există provocări. Există îngrijorări. Atât timp cât o parte din concurenţi au pierdut zeci de milioane de euro în ultimii patru ani, nu există decât segmentul de îngri­jo­rare", a spus Potop. Totuşi, cea mai mare pro­blemă cu care se confruntă producătorii de vop­sele, alături de cei activi pe alte segmente ale producţiei de materiale de construcţii sau finisaje, rămâne nivelul redus al cererii. În anii de criză, cererea a fost reprezentată majoritar de renovări şi de proiectele mici de locuinţe, în con­textul în care piaţa de construcţii noi a fost din ce în ce mai restrânsă.

Printre jucătorii importanţi de pe piaţa vop­selelor şi lacurilor se numără şi Fabryo Corpo­ration, Köber, Deutek, Azur, Daw Benţa, Atlas Corporation sau Druckfarben.