Wargha Enayati, fondatorul reţelei de sănătate Regina Maria: Criza a eliminat conceptul de etică în afaceri

Autor: Corina Mirea 20.12.2012

Când ai bani este foarte uşor să “te ţii” de nişte principii setate atunci când te-ai hotărât să intri în afaceri, însă respectarea lor în momentul în care ştii că etica “te arde la buzunar” este într-adevăr o piatră de încercare pentru mulţi oameni din business la ora actuală, este de părere Wharga Enayati, fondatorul reţelei de sănătate privată Regina Maria.

“Avem cam 1.000 de companii arondate la reţeaua Regina Maria, pe ai căror CEO sau oameni de resurse umane îi cunosc în mare parte. Sunt multe discuţii în care unii spun să lăsăm etica de o parte, pentru că afacerea este afacere. Iar acest lucru a început să se întâmple şi mai des după apariţia crizei. Mai bine spus, etica s-a dus de râpă când a venit recesiunea. Sigur, cunosc şi oameni care au o viziune absolut morală a afacerilor, dar şi oameni care, deşi au viziuni morale bune, deseori sunt forţaţi de acţionari să se comporte altfel, pentru că îşi vor banii”, explică Wharga Enayati, medic cardiolog, care trăieşte în România de 29 de ani. El mai precizează că încă de la intrarea sa în mediul de business de pe plan local, în 1995, i s-a spus că atunci când afacerea va lua amploare nu va mai putea continua extinderea decât dacă se aliază cu mediul politic sau dacă începe să “dea şpagă”.

“Eu m-am opus întotdeauna acestei teorii şi pot să îmi ţin capul sus, pentru că nu am intrat în politică, nu m-am «murdărit» pentru ca afacerea să se dezvolte, deşi mi-a fost greu şi lucru acesta mi-a adus dezavantaj competitiv pe termen scurt. Când nu vrei să «intri în horă», nu primeşti aprobări, iar proiectul tău se amână cu şase luni, în timp ce competitorul tău a rezolvat deja problema, iar tu încă aştepţi. Este destul de greu să rezişti tentaţiei. Când ai un profit de 1 milion de euro poţi spune cu uşurinţă că dai 50.000 de euro pentru un proiect şi nu laşi o instituţie să îţi facă un act. Dar când profitul este de 200.000 de euro, până şi 10.000 de euro sunt bani mulţi”, mai spune Enayati.

Pentru a încerca să readucă în mediul de business de pe plan local conceptul de etică în afaceri şi pentru a creşte încrederea tinerilor în acesta, împreună cu alţi trei oameni de business din România, Wharga Enayati a înfiinţat proiectul “umanager”. Acesta este adresat angajaţilor nou-veniţi în companii, cu vârste cuprinse între 25 şi 30 de ani şi presupune organizarea unor workshop-uri în cadrul cărora oamenii de afaceri le pot prezenta tinerilor parcursul lor profesional şi modul în care au reuşit să îşi construiască business-uri sustenabile, fără a face compromisuri, spune Enayati. Printre oamenii de afaceri care au demarat proiectul se numără Silviu Hotăran (fost CEO al Microsoft România şi actualmente director al firmei de training GKTI Semper Human) şi Workshop-urile organizate de cei patru reprezentanţi ai comunităţii de afaceri din România sunt gratuite şi vor fi organizate o dată la trei luni, următorul fiind planificat pentru luna martie a anului viitor.

În ceea ce priveşte viitorul proiectului, el mai precizează că nu se poate vorbi despre o taxă de participare, având în vedere că grupurile ţintă ale acestuia vor fi la un moment dat studenţii şi liceeni. Cu toate acestea, iniţiatorii “umanager” ar putea cere o taxă de participare, însă numai în cazul în care banii ar servi unor fundaţii sau proiecte sociale.